• bamsekram

Hjälp hur räknade man från 1a blödningsdagen fram till ägglossning

Hej jag har totalt fått hjärnsläpp kan någon hjälpa mig.
    Jag fick höra att man kunde räkna från dag ett i mens blödningen och sen att antal dagar framåt för att få fram när det är dax för ägglossning,men jag kommer inte ihåg hur många dagar som skulle gå.Jag får för mig att det är kring 12-14dagar efter 1a blödningsdagen stämmer det???. Att det ska vara då omkring man ska ha samlag för att ha störst chans att bli gravid???!!!
    Är det någon som har sin hjärna med på alla turer.
    Tack på förhand :)

• Svar på tråden Hjälp hur räknade man från 1a blödningsdagen fram till ägglossning
  • pcotjej

Mensens 1:a dag är dag 1 i cykeln och man kan ha ägglossning från dag7 (inte så vanligt) men spermierna överlever ju oftast i några dagar inuti dig så börja mys på då och ca varannan dag tills ni tröttnar vi höll på till dag 18 och det funkade!!!!!

• bamsekram

Ok så det stämmer inte riktigt med ca dag 12 då. Då kan man ju ha missat ganska grovt??

• Pico

Det är ju så oerhört olika när man har äl. Jag är otroligt regelbunden och brukar "alltid" ha äl mellan dag 13 och 15. Men det finns ju de som har äl mycket senare än så. Om du har någorlunda regelbunden mens så kan du istället räkna baklänges eftersom lutealfasen (tiden mellan äl och mens) ligger konstant runt ca 14 dagar. Alltså har du en menscykel på 31 dagar så hade du troligtvis äl 14 dagar innan. För att lära känna dig kropp och äl så är ett bra sätt att tempa i några månader. Eftersom tempen stiger när ägget har släppt ser man tydligt när/om äl har varit. En bra sida (på engelska dock) är www.fertilityfriend.com

Hoppas att jag inte har snurrat till det och att du har fått svar på din fråga.

Lycka till!

• bamsekram

Om man köper ägglossningsstickor vet du vilken dag man ska börja använda dem visst är det så att om det visar pos så har man ägglossning ocg det är dax då för samlag?

• Pico

Äl-stickorna ger utslag 24-36 h innan förmodad äl. Alltså dags att köra igång verkstan!

Svar på tråden Hjälp hur räknade man från 1a blödningsdagen fram till ägglossning