• golftok

Hjälp, vår dotter lyssnar inte, kan inte hejda sina impulser och vi känner oss maktlösa!!

Vår dotter är 6 år i vår. Hon lyssnar inte alls till vad vi säger. Hon vet mycket väl vad hon får och inte får göra men gör det hon inte får ändå. Om vi t.ex. ber henne att ta på sig kläderna går hon och leker, om vi säger till henne att inte äta med händerna "glömmer" hon som hon säger och råkar göra det ändå, om vi är i affären och vi har pratat om att hon inte ska röra saker gör hon det så klart trots det. Hon pillar på allt, vill veta allt om allt, kan inte vänta utan tjatar hela tiden och vi blir helt slut. Det blir en ond cirkel där vi tjatar och är arga och vår dotter bara gör allt hon inte får. Ibland kan hon få raseriutbrott (händer dock inte så ofta ca 2 gånger varje månad) då hon skriker sig hes och blir jätteledsen t.ex. om vi inte hjälper henne av med kläderna vilket vi i normala fall aldrig gör..

Hon är tidig i allt, kan nästan läsa, är mycket verbal och motorisk men jag är orolig att för att hon inte kan låta saker vara, att hon måste ta på saker, pilla, inte kan lyssna till vad vi säger osv. Hur vanligt är det här? Känner någon igen sig? Vad ska vi göra?

Hon är aldrig elak utan säger att hon inte hört vad vi sagt (inget fel på hörseln kan vi lova men kan hon ta in vad vi säger?) eller att hon inte kommer ihåg... Hon är jättesnäll med kompisar och oss samt lillebror.

• Svar på tråden Hjälp, vår dotter lyssnar inte, kan inte hejda sina impulser och vi känner oss maktlösa!!
  • Zirup

Jag har inte haft någon sexåring än men visst kallar man denna åldern för lilla tonåren? Jag lånade en bok om trots att läsa nu eftersom jag har en viljestark tvååring och jag tror nog du kan få lite tips och idéer där också. Trotsboken hette den. Du är långt ifrån ensam!

• golftok

Undra om jag inte har den hemma. Fast det känns som det är något fel på just min dotter. Varför, varför kan hon inte låta bli att pilla på sakerna i affären? Varför måste jag tjata om samma sak varje dag? Varför har hon glömt bort vad jag sa för 10 sekunder sedan? Är det så här? Är detta verkligen normalt?

• Maggis

Ja, det är det.
    Mina är likadana till och från och är, såvitt jag vet, helt normala barn.

//Maggis
  • sol1
    golftok skrev 2010-11-07 20:41:56 följande:
    Undra om jag inte har den hemma. Fast det känns som det är något fel på just min dotter. Varför, varför kan hon inte låta bli att pilla på sakerna i affären? Varför måste jag tjata om samma sak varje dag? Varför har hon glömt bort vad jag sa för 10 sekunder sedan? Är det så här? Är detta verkligen normalt?
    japp det är helt normalt har haft 3 st 6 åringar å alla tre har varit så nr 4 är på väg mot den åldern hon blir 5 nu i januari å har redan börjat. 2 av barnen som varit i den inte lika roliga 6 års trotsen har diagnoserna adhd. har många gånger fått sätta mig på huk och hålla barnen om överarmarna inte hårt utan bara hålla lite lätt när jag ska säga nåt som jag vill att dem ska höra, en av pojkarna var jag ofta tvungen att få att upprepa det jag sagt för att vara säker på att han hade hört mig.
    jag gjorde upp reglerna för tex handling innan vi gick till affären som att man tittar med ögonen å rör ingenting sa det precis innan vi gick in och gick det bra så fick dem ett tuggummi från en sån där automat som ofta står utanför kassan för en krona, hade det inte gått bra så blev det inget tuggummi.
    sen är det ju också att i den mån det går ignorera icke önskat beteende och belöna det som dem gör bra det beteende man vill ha ska man berömma massor.

lycka till
  • lövet2

Allt låter helt normalt för en 6-åring. Besvärlig ålder ...

• golftok

Skönt att ni skriver så, jag har hört om 6-års trots men trott att det kanske skulle vara lite annorlunda... Har hittat boken "Trotsboken" av Malin Alfven och börjat läsa lite i den. Känner mig lite lugnad av era svar samt av boken. Är dock lite bekymrad fortfarande för att hon inte kan låta bli saker t.ex. i affärer och hemma, hon bara måste röra vid dem eller göra det hon vill trots att hon vet att hon inte får.

Känner mig som världens sämsta förälder ibland eftersom jag inte vet hur jag ska hantera henne och till slut blir ganska arg och irriterad...

• golftok

När jag ändå håller på att fråga undrar jag vad ni skulle tycka om förskolan bestraffade ert barn som inte velat plocka upp innan mellis med att  inte ge ert barn mellis? Jag tycker självklart att min dotter ska plocka upp (hon var inte ensam om att inte vilja plocka upp) och de får gärna ge en konsekvens t.ex. att hon inte fick leka i lekrummet dagen efter hon vägrat plocka upp där eller dyl men jag tycker det är fel att bestraffa eller belöna med mat eller vid matsituationen. Att inte ge mellis var inte en okej konsekvens tycker jag.

• Annica71

Låter helt normalt. Min tjej är 5,5 och beter sig likadant. Jag tror att vi ofta glömmer bort att de är just bara 5,5 (6 år). Vi tar dom gärna för att vara äldre osv. Hon upptäcker ju med att känna och pilla på allt. Upptäcker hur föräldrar och även andra vuxna reagerar på saker de gör osv. Jag kan också ibland känna att barnen går mig på nerverna (har en 3,5 åring också) men då förklarar jag för dom att det börjar bli för mycket för mig, att jag behöver få vara i fred en stund och att de får leka tillsammans eller vara på sina rum en stund och det funkar faktiskt. Vi föräldrar är bara människor, vi gör så gott vi kan och behöver ladda om batterierna ibland.

Beträffande förskolans bestraffning tycker jag det låter absurt. Mellanmål behöver barnen.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • golftok

Tack Annica, då har jag inte fel ang. att det är en konstig bestraffningsmetod.

Skönt att höra att din tjej beter sig likadant..... Så där ska jag pröva att säga till mina barn när jag blir trött och behöver ett brejk. Det kanske fungerar. Tack för att du tog dig tid att svara.

Svar på tråden Hjälp, vår dotter lyssnar inte, kan inte hejda sina impulser och vi känner oss maktlösa!!