• Anonym

koka sina barn till döds

Jag har SÅ många gånger sett små barn som ligger i vagnarna och föräldrarna har täckt över halva vagnen med ett relativt tjockt tyckstycke som de hängt över suffletten. Förmodligen i en önskan om att stänga ute solen.

Men herregud, vilken hetta det måste bli där innanför!! Där ligger barnen och sover i en liten bastu, med luft som varken kommer in eller ut, men däremot värms upp mer och mer. Vad tänker de/ni med?!

Stackars barn säger jag bara.

* Bäst man är anonym så man inte får massa påhopp*
  • Svar på tråden koka sina barn till döds
  • pluvdo

Jag brukar gå och se hur mycket kläder och täcken och grejer folk packar på sina barn och undra om jag gör något fel som inte klär på sonen så mycket. Som i somras när det var varmt ute och sonen var kanske 3-4 månader gammal så satt/låg han i vagnen i bodylinne och shorts och så fick jag syn på en annan bebis som såg ut att vara ett par månader äldre som låg nerbäddad med typ duntäcke eller något i sin vagn. med mössa på och grejer.

• Anonym (Sött)

Ja det är hemskt när folk gör så, själv kan jag dra ner sufletten så långt det går eller vända vagnen om så man drar den istället för puttar på den om solen skulle ligga på in på barnet. Jag tycker också det är hemskt nu på vintern/sen hösten när folk INTE klär av sina barn inne i gallerior och affärer, utan dom får ligga i vagnen i värsta åkpåsen med overall. Eller med täcke och ytterkläder. Uscha. Man kan knäppa upp åkpåsen och overallen eller ta bort täcket och så.

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2010-11-07 21:23:48 följande:
    Jag håller faktiskt med. Kan inte begripa var detta påhitt kommer ifrån. Varför inte använda ett parasoll eller dra ner sufletten en bit, men barnet måste ju fortfarande få luft. Tror dessutom det inte är bra vid att barnen vänjer sig vid att sova där det är helt tyst och kolsvart.

Min dotter har aldrig sovit med filt för vagnen. Och hon somnar utan några problem, och kan sova i vilka miljöer som helst.
    Jag hade bebisar före parasollernas tid.. Då man inte behövde designervagn och namnskylt. En filt över suffletten riktigt kalla dagar eller för at stänga ute solev funkade perfekt. Inte kokade barnen...
  • Anonym

Jag förstår mig inte på folk som köper leksaker i plast till sina barn. Men jag förstår ändå i motsats till ts att människor fattar olika beslut. Plastleksaker som tex garage och dockor är mycket farligare än tyg istället för parasoll.

Plastleksaker är fult också.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 21:32:08 följande:
    Jag förstår mig inte på folk som köper leksaker i plast till sina barn. Men jag förstår ändå i motsats till ts att människor fattar olika beslut. Plastleksaker som tex garage och dockor är mycket farligare än tyg istället för parasoll.

???
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 21:33:41 följande:
    ???
    Titta på Malous von Sivers programm på tv4 play. Sändes förra veckan om det var tisdag eller torsdag. Jag har vetat om gifterna i våra leksaker länge men där förklaras det lättfattligt. Skådespelerskan Eva Röse är med i en ny dokumentär där man har mätt hennes barns kemikaliska nivåer i blodet.
  • Anonym (Sött)
    Anonym skrev 2010-11-07 21:37:06 följande:
    Titta på Malous von Sivers programm på tv4 play. Sändes förra veckan om det var tisdag eller torsdag. Jag har vetat om gifterna i våra leksaker länge men där förklaras det lättfattligt. Skådespelerskan Eva Röse är med i en ny dokumentär där man har mätt hennes barns kemikaliska nivåer i blodet.
    Gäller det alla plastleksaker? Har inte så många hemma så de är ju lätt att plocka bort i så fall. Eller är det något speciellt märke?
  • Anonym (jamtlandstaus)

Kan bara hålla med. Jag har suffletten nerfälld nästan alltid, förutom om det regnar eller blåser riktigt hårt. Förstår knappt vad det är för mening att vistas utomhus med sufflett uppfälld, bebis nedpackad och så gärna filt utanpå. Lika bra att stanna inne då. Har använt det där överdraget som man knäpper fast ovanpå vagnen en gång tror jag.

Bor i Norrland, dottern som är 5 månader, har vinterjacka men bara tunna byxor nedtill och åkpåsen stängd över benen bara. Skulle dö av värmeslag därinne i åkpåsen annars ju. Är alltid noga med att ta av mössa och öppna åkpåse inne i butiker. Tyvärr gör långt ifrån alla det har jag märkt.

• Anonym
    Anonym (Sött) skrev 2010-11-07 21:39:06 följande:
    Gäller det alla plastleksaker? Har inte så många hemma så de är ju lätt att plocka bort i så fall. Eller är det något speciellt märke?
    Alla om dem nu inte skulle vara märkta ekologiska eller dylikt. Det som  dem framhöll på programmet(Eva Röses idè) var att ställa undan så att man bara har 2-3 riktiga favoritsaker i barnens rum. även tyger innehåller ju mycket kemikalier, Jag vet inte om träprodukter är bättre.
    Kvinnor som ammar för över sina gifter till barnen, så det är bra att amma men inte ur giftsynpunkt för barnen.

Ja man kan inte grubbla ihjäl sig men detta oroar mig betydligt mer än skynken istället för parasoll-debatten. För övrig vill jag återigen säga att det går bra med tyg framför barnvagnsöppningen
  • Förälskad
    Anonym skrev 2010-11-07 21:32:08 följande:

Är inte allt som är CE märk ok menar du?

Vad köper du för leksaker som inte är av plast?

Tyvärr dör vi när vi dör oavsett hur mycket plast vi har sniffat på i vårat liv, jag tror inte man dör senare för man undviker gifter i plastleksaker.
  • Anonym (Sött)
    Anonym skrev 2010-11-07 21:46:40 följande:
    Alla om dem nu inte skulle vara märkta ekologiska eller dylikt. Det som  dem framhöll på programmet(Eva Röses idè) var att ställa undan så att man bara har 2-3 riktiga favoritsaker i barnens rum. även tyger innehåller ju mycket kemikalier, Jag vet inte om träprodukter är bättre.
    Kvinnor som ammar för över sina gifter till barnen, så det är bra att amma men inte ur giftsynpunkt för barnen.

Ja man kan inte grubbla ihjäl sig men detta oroar mig betydligt mer än skynken istället för parasoll-debatten. För övrig vill jag återigen säga att det går bra med tyg framför barnvagnsöppningen
    Ja men vad bra, då kan jag plocka bort alla saker här hemma då Drömmer Hehe, men ändå. Ska kolla programmet någon gång.
  • Anonym
    Förälskad skrev 2010-11-07 21:50:22 följande:
    Är inte allt som är CE märk ok menar du?

Vad köper du för leksaker som inte är av plast?

Tyvärr dör vi när vi dör oavsett hur mycket plast vi har sniffat på i vårat liv, jag tror inte man dör senare för man undviker gifter i plastleksaker.
    Jag köper helst leksaker i trä och i tyg.  Samt sparsamt med leksaker jag blir personligen tokig på folk som vräker ut en massa fula plastleksaker från BR på sina barn.
    CE_märkt är vad jag  vet inte giftfritt.

Du tror inte att det finns någon koppling melllan olika kemikalier och genetiska fel och cancer? Vi kanske inte vet än hur våra barns framtid ser ut.
    Jag tror inte ett enda barn har dött pga ett tygskynke över barnvagnen eller att dem ligger i en åkpåse i november. Men vi får i princip göra hur vi vill med våra barn, är så trött på "vet-bäst mammor" som frodas här på fl.
  • Förälskad
    Anonym skrev 2010-11-07 21:56:32 följande:
    Jag köper helst leksaker i trä och i tyg.  Samt sparsamt med leksaker jag blir personligen tokig på folk som vräker ut en massa fula plastleksaker från BR på sina barn.
    CE_märkt är vad jag  vet inte giftfritt.

Du tror inte att det finns någon koppling melllan olika kemikalier och genetiska fel och cancer? Vi kanske inte vet än hur våra barns framtid ser ut.
    Jag tror inte ett enda barn har dött pga ett tygskynke över barnvagnen eller att dem ligger i en åkpåse i november. Men vi får i princip göra hur vi vill med våra barn, är så trött på "vet-bäst mammor" som frodas här på fl.
    Hurvida det finns "vet-bäst mammor" på familjeliv har jag ingen aning om men du tycks ju vara en liten del av dessa iaf utan att jag vill vara allt för otrevlig mot dig, fast det inser du nog inte själv Skrattande Jag har läst dina tidigare inlägg och du verkar ganska så stensäker på vissa saker.

Det är nog vanligare att ett barn dör av vämeslag i en åkpåse i november (det har hänt tror jag absolut men man väljer att kalla det plötslig spädbarnsdöd) och ett tygstycke över barnvagnen.

Jag vet inte hur det kommer sig att en människa får cancer så jag kan inte se någon koppling, tyvärr.

Anledningen till att man blir äldra är för man har ett annat tänk idag än vad man hade förr. Man byter ut färger till vattenbaserade färger osv.
    Jag tror det är farligare för kroppen med alla dessa avgaster som fordon avger så jag ser inte lite plastleksaker när man är barn som sådär jätte farlig i jämförelse.

Jag tror man dör när man dör. Det är ju trist när man som du och många andra undviker allt hela livet och så dör man tidigt ändå pg. av någon ärftlig sjukdom som man inte kan påverka. OBS! Jag menar inte att du har det, som exempel bara!!

Jag tycker man ska njuta av livet och inte tänka så mycket!
  • Anonym
    Förälskad skrev 2010-11-07 22:10:00 följande:
    Hurvida det finns "vet-bäst mammor" på familjeliv har jag ingen aning om men du tycks ju vara en liten del av dessa iaf utan att jag vill vara allt för otrevlig mot dig, fast det inser du nog inte själv Skrattande Jag har läst dina tidigare inlägg och du verkar ganska så stensäker på vissa saker.

Det är nog vanligare att ett barn dör av vämeslag i en åkpåse i november (det har hänt tror jag absolut men man väljer att kalla det plötslig spädbarnsdöd) och ett tygstycke över barnvagnen.

Jag vet inte hur det kommer sig att en människa får cancer så jag kan inte se någon koppling, tyvärr.

Anledningen till att man blir äldra är för man har ett annat tänk idag än vad man hade förr. Man byter ut färger till vattenbaserade färger osv.
    Jag tror det är farligare för kroppen med alla dessa avgaster som fordon avger så jag ser inte lite plastleksaker när man är barn som sådär jätte farlig i jämförelse.

Jag tror man dör när man dör. Det är ju trist när man som du och många andra undviker allt hela livet och så dör man tidigt ändå pg. av någon ärftlig sjukdom som man inte kan påverka. OBS! Jag menar inte att du har det, som exempel bara!!

Jag tycker man ska njuta av livet och inte tänka så mycket!
    Jodå jag har säkra åsikter men jag jobbar på att bli mer vidsynt Hoppas jag att ts och du också görOskyldig SIDS vet man väl inte än varför den drabbar spädbarn, men att sova på magläge verkar vara det som hittils dragit ner dödssiffran.
    Jag har då inte läst någonting om att man inte ska ha solskydd för att undvika SIDS. Enligt vad jag har läst dör dem flesta barnen hemma.
    Jag tycker också man ska njuta av livet istället för att gå runt och irritera sig om grannen har en åkpåse eller inte, elelr om man vill ha en gallerfilt eller parasollSkrattande

Livstilsfaktorer och vissa former av cancer har definitivt ett samband.
  • Carniwhore

Nu har jag inte läst tråden men varför överhuvudtaget lägga en stor filt över hela vagnen? Så idiotiskt.
    Jag förfasas varenda gång. Varför gör man detta?
    Det värsta är när man ser detta i shoppingcenter/afärrer och man hör hur bebisen/barnet gråter därunder. Fy fan!

• luckynumber

jag såg tvärt om en förälder som bara hade t-shirt på sitt barn i kalla norrbotten, visserligen så hade barnet åkpåse och filtar men det hjälpte ju inte så mycket när barnet inte villa ligga ner..

Svar på tråden koka sina barn till döds