• PCOskruttan

Har ni gjort upp om julen?

Ni som har barn i familjen som bor i mer än ett hem, har ni bestämt var barnen ska vara under julhelgen än?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni gjort upp om julen?
  • PCOskruttan
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-08 12:41:00 följande:
    Varför? Det är väl bara att lyfta på locket och skörda honungen
    Tja jag tror tyvärr att det är en hel hög arga bin i vägen
  • Min lycka

Valde annat.

Ingen av oss har träffat någon ny partner,så vi firar jul ihop.De har vi gjort sen liten föddes.

• Min lycka
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-08 12:40:00 följande:
    Åh gud vad vuxna ska hålla på och sätta sina egna behov först, heeelt sjukt enligt mig.

Herregud, julen firar man väl främst för barnens skull, då ska man väl ta mig fan göra det också!?Rynkar på näsan
    Har ingen som helst förståelse för vuxna som medvetet förstör för sina egna barn, dessutom ihop med en person som man förmodligen älskat och valt att sakffa barnen med.

Hos oss så kör vi samma varannat år.
    Man vaknar hos en förälder den 24:e, då har man klätt granen kvällen innan, har mysigt på morgonen, öppnar paket, äter gröt och skinkmacka och godis, framåt ett-tvåtiden åker alla till den andra föräldern, där fikar vi och tar en till skinkmacka, sen stannar barnen där, firar julaftonskvällen och stannar  tills annandagen.

/på dåligt humör
    Ni e förebilder =)
  • shitvadjaghatar
    emsmamma skrev 2010-11-08 12:47:54 följande:
    Vilken kanonlösning! Tänk vad underbart för barnen att få egentid med såväl mamma som pappa och dessutom (!) båfde mamma och pappa - härligt!
    Min lycka skrev 2010-11-08 18:24:52 följande:
    Ni e förebilder =)
    Tack!
  • PCOskruttan
    shitvadjaghatar skrev 2010-11-08 18:30:12 följande:
    Men är det ditt ex som väljer att tjafsa?

Varför kan ni inte ha varannat år?
    Nej det är min sambos ex som inte är konsekvent.  Inför varje storhelg blir det tjafs eftersom hon alltid försöker vränga grejer och påstå t.ex. att hon ska ha två helger i rad för att en gång för tio år sen var det mitt ex som hade två helger i rad (fast det kan ha varit på hennes initiativ).
  • PCOskruttan

förlåt så här skulle det stå:

Nej det är min sambos ex som inte är konsekvent.  Inför varje storhelg blir det tjafs eftersom hon alltid försöker vränga grejer och påstå t.ex. att hon ska ha två helger i rad för att en gång för tio år sen var det min sambo som hade två helger i rad (fast det kan ha varit på hennes initiativ).

• shitvadjaghatar
    PCOskruttan skrev 2010-11-08 18:48:06 följande:
    förlåt så här skulle det stå:

Nej det är min sambos ex som inte är konsekvent.  Inför varje storhelg blir det tjafs eftersom hon alltid försöker vränga grejer och påstå t.ex. att hon ska ha två helger i rad för att en gång för tio år sen var det min sambo som hade två helger i rad (fast det kan ha varit på hennes initiativ).
    Jag förstår, fy fasiken vad jobbigt!

Fattar hon inte att barnen blir lidande!!
    Hoppas ni kommer fram till någonting bra.
  • Majsan70

Vi har haft varannan jul sen vi skilde oss. Skulle barnen vilja skifta på det så är de välkomna att göra det. Att vi delade upp vartannat år med jul o vartannat med nyår var mest för enkelhetens skull. Vi har varit mycket tydiga i att ingen av oss skulle bli sårad om de valde att fira på det andra stället. För oss är huvudsaken att barnen har det bra.

Det året barnen firar jul hos den andra föräldern så firar vi dagen innan julafton för det mesta. Supermysigt.

• bubblis77

mina är hos sin far om det är hans helg divs. varannan helg principen alltså har han julen vart 8år... eller nått åt det hållet.
    denna jul är ju julen på hans fredag men han ville inte ha dom då så jag passar på att ha dom julafton i år med som alla andra jular:)

Lyx ni som är vänner med erat ex.

men jag ska inte klaga jag älskar mina tjejer och vad är julen utan barnen??

• Zaria

Ja, vi har varannan jul.

Det föll sig ganska naturligt vilken då pappans nyas 3 barn är där bara en jul och halvlillasystern varje jul (vi har inga egemnsamma barn jag & sambon) så sonen skall ju självklart få fira jul hos pappa när alla barnen är där.

I år är det min tur att fira jul med sonen

• Belleles

Ja vi har varannat år. Förut brukade den som hade julen inte ha nyår och tvärtom men han är så stor så han brukar fira den med kompisar.

• PCOskruttan
    bubblis77 skrev 2010-11-08 19:13:39 följande:
    Lyx ni som är vänner med erat ex.
    Jag förstår vad du menar.

Man brukar ju säga att det är inte ens fel att två träter men ibland har vissa bara sina egna intressen för ögonen och har bestämt sig för att jävlas med andra och då går det inte att vara vänner.

Min sambo har ett ex som vi umgås med, som vi faktiskt båda gillar. Tyvärr är det inte så med barnets mor.
  • JuliaåRonjasmammis

Jag röstade "Annat", även om jag nog hade kunnat säga att vi diskuterar. Vi har kört likadant i rätt många år nu, men i år flyttar exet med familj veckorna före jul, så det beror lite på hur de hinner få till det och om de kanske vill fira i sin nya lägenhet i år.

Annars brukar sonen vara här kvällen innan julafton, då klär barnen det sista på granen (jag brukar tjuvstarta nån dag innan) och spelar Bingolotto medan vi pysslar med det sista och fixar skinkan. Innan läggdags blir det provsmakning av skinkan och sen marsch isäng så att vi kan lägga ut paket under granen.

Julaftonsmorgon och förmiddag har vi mys. Vid 11-12tiden brukar vi sätta på kaffe och duka fram skinka, bröd, smör, ost och kaffebröd. Då kommer oftast min pappa med fru en sväng, liksom min mamma. Framåt 13-tiden kommer sonens pappa, bonusmamma och bror. Då byter vi julklappar, fikar/äter lite lätt och umgås. Sen blir det glögg och godis framför Kalle, och efter det åker sonen med sin pappa och andra familj till sin farmor och farfar.

Sonen är så pass stor nu (14) att han får välja själv hur han vill ha det. (Vi har f ö inte så strängt med veckorna alls, utan han gör lite som han känner för.)  Han är dock väldigt traditionell, och vill gärna att allt runt jul ska vara "som det brukar", så jag tippar på att det blir likadant i år igen. Inte mig emot, det är en mysig tradition vi fått till!

Don't mess with my integrity!
  • linjes

Vi är väl störda men jag o exet firar ihop med våra gemensamma barn,våra respektive o deras barn är välkomna men har valt att inte vara med

Detta är sista året vi bor i samma by och vi kände att vi ville fira ihop en sista gång,sen kommer det skilja 45 mil emellan oss.... 

Svar på tråden Har ni gjort upp om julen?