• SaJo81

Prematurföräldrar i Göteborg?!

Hej!
    Är mamma till tvillingpojkar födda vecka 30+1 den 3sep 09 och tänkte kolla om det kanske finns fler med prematurfödda barn runt om Göteborg?!
    Mina grabbar föddes på spec förlossningen på Östra, vårdades 1 dygn på avd 316 sedan flyttades dom till avd 210 på Mölndal där vi låg i 4 veckor...
    Hur har det gått för er andra?
    Finns det några kanske som låg på Neo på Mölndal samtidigt som oss?

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Svar på tråden Prematurföräldrar i Göteborg?!
  • Emmy K

Hejsan

Jag bor i Uddevalla och mina tvillingar skulle ha fötts på Östra som var fullt. Därför hamnade vi istället i Lund. De föddes i vecka 23+5.

Är du med i Göteborgs prematurförening? Gå in på Pytteliten.ning.com så hittar du mer info under fliken prematurföreningar.

• SaJo81
    Emmy K skrev 2010-11-09 20:25:15 följande:
    Hejsan

Jag bor i Uddevalla och mina tvillingar skulle ha fötts på Östra som var fullt. Därför hamnade vi istället i Lund. De föddes i vecka 23+5.

Är du med i Göteborgs prematurförening? Gå in på Pytteliten.ning.com så hittar du mer info under fliken prematurföreningar.
    jaaa jag är med där, men tycker det är lite svårt att hitta folk som bor runt om gbg just!
  • Cocco

Vink

M är född den 19/3-10 i v33+2. Vi hade en ganska bra tid på neo. Vi var en vecka på 316 och 2 veckor på 210 + 2 veckor hemma med hemsjukvård. Jag tror han blev utskriven 38+4 eller så.
    Jag tjatade mig hem från 210. Han vägde prick 1700g samma dag som vi åkte vilket var villkoret för hemsjukvård. Han kom ur vattensängen 3 dagar innan vi åkte hem.

Tyvärr har det visat sig att han dras med lite fler följder än vad vi först hade trott. Han är GERD och nu så har han järnbrist och väldigt dåligt immunförsvar.
    Han var ju så pass gammal när han föddes så vi räknade nästan med att han skulle ha några men. Det är ju inget livshotande i dagsläget men vi är bra trötta efter en månad med förkylningar som går i ett och lilla M har haft väldiga problem med att äta under denna månaden med stillastående vikt som följd. Det hjälper ju inte direkt till när BVC redan var hysteriska över att han är så liten.
    6 månader korr och väger 6 kg.

• SaJo81

vi blev utskrivna när dom var 37+1 tror jag ganska exakt, då var 3 av dom veckorna på hemsjukvård, vi fick åka hem efter 4 veckor då vägde minstingen precis 1700gr med, "storebror" vägde då nästan 2kg....
    Det har gått förvånansvärt bra för våra grabbar, förutom att dom är aningen små för sin ålder och att sjukdomarna går runt runt, men det tror jag mer beror på att vi har tvillingar än att dom rä för tidigt födda, dom smittar ju ner varandra hela tiden!

• Cocco

Tillhör ni fortfarande neo eller går ni bara på bvc?

Vi "slapp" gå kvar hos neo. Just nu är det lite segt eftersom han har en del problem som ändå är prematur relaterade. Nu tillhör vi iställer barnkliniken på östra i och med hans reflux.
    Shit vad vi hänger på sjukhus.

M har ju även en missbildning som gör att vi går på lite såna grejer ibland. I början var det rätt mycket flängande. När man var på östra för tredje gången på en vecka så börjar man liksom tröttna lite.

Jag har lite ångest inför utredningen som ska va nästa fredag. M har järnbrist men tål typ inte järnmedicinen så jag vet inte och vad de har tänkt. Är lite rädd att de ska gå på amningen utan att egentligen ha fog för det.

• DjurgårdsRutan

Hej.
    Vi är ff på Östra, har vandrat runt och varit på både 316 och på 210 och sen 316. Vår dotter föddes i v 28 + 3 närvi var på semester i Grekland. Kom hem till Sverige den 10/9. Har opererat magen 2 ggr och en operation till väntar i slutet av året. Hon vägde 1130 när hon föddes. Nu väger hon 2.5 kg. Vad är era erfarenheter av avd 210 och 316?

• skogstok

Hjälp, vilken chock att föda när man är utomlands på semester DjurgårdsRutan!!! Jag vet att man blir chockad när man föder prematur men att dessutom vara utomlands!!! Jag var själv i grekland i v20 men födde inte förens v 32 här hemma. (förlossningen startade i v31 men lyckades stoppas en vecka) Hoppas att alla små bebisar mår bra.

• SaJo81

Vi går bara på BVC numer, har gjort det sedan vi blev utskrivna från neonatal, förutom alla tider hos ögonläkaren vi hade i början!

Nu var vi bara ett dygn på 316 men jag tycker nog bättre om 210 på mölndal, det var lite trevligare "rum" asså att man kunde dra för den där gardinen istället för att bara ställa fram en skärm....sen tyckte jag verkligen att alla barnmorskor och sköterskor var fantastiskt snälla och trevliga, det enda negativa skulle väl vara att man fick så mycket olika bud om hur man ska ta hand om barnen från alla, vi var ju helt nyblivna föräldrar och till råga på allt till två prematurer så vi hade ju knappt en aning om hur man tar hand om barn, speciellt som prematurer är lite mer att tänka på!

Fick ni bo på sjukhuset under hela neotiden? vi fick rum sista veckan, och så låg jag kvar på bb i 4 dagar efter förlossningen eftersom dom kom med snitt!

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Cocco

Eftersom jag ammade så fick jag va på sjukhuset nästan hela tiden.  Jag låg på BB 5 nätter en natt hemma och sen fick vi rum på 210.

På 210 är det lugnt man får äta på rummet man får göra lite som man själv vill. På både 210 och 316 finns en pärm om amning som innehåller nästan allt man behöver veta om prematuramning. Innehållet i den är 100gr bättre än det sköterskorna säger.

Vad det gäller skötsel så var det nog väldigt mycket lättare att vara en självsäker mamma med barn nr 2.

På 316 tyckte ingen hade tid med oss. M var ju för sjuk för att åka till 210 men lite för frisk för att vara på 316 egentligen. De flesta barn som är halvstora som M åker ju till 210 ganska direkt medan vi fick ligga kvar 316 lite för länge. För kort tid för att hinna skapa kontakter men för lång tid för att ingen skulle ta sig tid. Jag låg väldigt mycket känguru med M och det var inte alltid så populärt bland sköterskorna på 316. Sen var de inte alltid så glada över att jag behöde så mycket hjälp. Jag kunde ju inte ens sitta upp de första två dygnen. Så jag åkte mellan neo och BB i min säng.

Reflux är en när inte magmunnen sluter tätt och läcker magsaft och mat upp i munnen. I de allra flesta fall så kräks barnen lite grann och så är det inte mycket värre än så. M däremot läcker mest magsaft vilket leder till att han får små sår i halsen som gör väldigt ont.

Det bästa rådet en neo-förälder kan få: Det är ditt barn! Du bestämmer och inte sjukhuspersonalen.

• Mammamarina90

Min son föddes i vecka 27+0 på östra, vi var på 316 i 4 veckor och 210 i 3 veckor. Bättre vård kunde han inte fått, tyckte personalen var helt fantastiska. Men det var mer lugn på 210 och vi kunde lära känna vår son i en mer avslappnad miljö!

• saarvitossan

Födde vår dotter på östra i v 33+3. Hon låg kvar på 316 i tre dygn, sen flyttade vi till 210 där vi låg i 6 dagar. Nu har vi precis kommit hem och har hemsjukvård.

• Frila2

Fick en tjej i v 28+4 för snart två år sedan. Vi var 5 veckor på 316 och sedan 4 veckor på 210. Vi fick inte stanna kvar förrän sista veckan innan hemgång tyvärr. Jag har inte varit speciellt nöjd med bemötandet vid fick av vissa sjuksköterskor på 316 och även kommit i total konflikt med en person på 210 och känner oss även lite illa bemötta av några andra på 210.
    Det var så skönt att äntligen få komma hem sedan. Vi behövde aldrig hemsjukvård.

• saarvitossan
    Frila2 skrev 2010-11-25 20:02:17 följande:
    Fick en tjej i v 28+4 för snart två år sedan. Vi var 5 veckor på 316 och sedan 4 veckor på 210. Vi fick inte stanna kvar förrän sista veckan innan hemgång tyvärr. Jag har inte varit speciellt nöjd med bemötandet vid fick av vissa sjuksköterskor på 316 och även kommit i total konflikt med en person på 210 och känner oss även lite illa bemötta av några andra på 210.
    Det var så skönt att äntligen få komma hem sedan. Vi behövde aldrig hemsjukvård.
    Hade också väldigt svårt för ett par stycken, både på 316 och 210. Vet inte om det beror på att situationen är så pressad, men vissa fick jag riktiga frispel på.
  • Frila2
    saarvitossan skrev 2010-11-25 20:08:40 följande:
    Hade också väldigt svårt för ett par stycken, både på 316 och 210. Vet inte om det beror på att situationen är så pressad, men vissa fick jag riktiga frispel på.
    Ja, det kan nog vara så. Men vissa i personalen borde söka andra jobb. Ingen förståelse för krisen man hamnar i när man blir prematurförälder, ingen tanke på hur man ska ge dåliga besked, ingen förståelse för att man kanske inte orkar riktigt efter så många veckor på sjukhus.
    Sedan fanns det vissa bra också såklart.
  • Cocco
    Frila2 skrev 2010-11-25 20:17:45 följande:
    Ja, det kan nog vara så. Men vissa i personalen borde söka andra jobb. Ingen förståelse för krisen man hamnar i när man blir prematurförälder, ingen tanke på hur man ska ge dåliga besked, ingen förståelse för att man kanske inte orkar riktigt efter så många veckor på sjukhus.
    Sedan fanns det vissa bra också såklart.
    Man får leva på de bra sköterskorna. Sen är jag lite som Tina som kan få för mig att säga såna saker som: Men så är det väl inte riktigt?

Sen tycker jag det är för jävligt att man inte anses behövas på sjukhuset nattetid om man inte ammar. Väldigt konstigt tycker jag. Och otrevlig som en extra påminnelse om att man inte kan eller vill amma. Blä diskriminerande. När jag låg på BB ville jag någon gång åka upp sent på kvällen till neo men då kändes det verkligen som de tyckte man var i vägen.

Jag har en kompis som har varit neo-sköterska det var guldvärt att ringa och kolla med henne när det kändes fel.
Svar på tråden Prematurföräldrar i Göteborg?!