Rulltrappa skrev 2010-11-10 08:11:32 följande:
Den vanligaste meningen i tråden verkar vara att "födelsedagsbarnet ska ha en egen dag och så blir det inte om alla andra får presenter". Varför tror så många att ett barn skulle må bra av att stå i centrum en hel dag? Skulle NI ha gillat det när ni var små? Ville inte NI att era syskon skulle få prylar på era födelsedagar när ni var små?
Det ligger nog i vilka vanor man har isf. Jag är uppvuxen med att alla ska få grejer oavsett vems födelsedag det är och hade blivit väldigt ledsen om jag fick presenter men inte mina småsyskon. Och de som menar att en person ska stå i centrum en hel dag bara för att den fyller år är antagligen uppvuxen med det och tyckte att det var ok när de var små.
Jag håller iofs inte på med julklappar och sånt skit, så det kanske är därför jag använder födelsedagar som ursäkt för massfirande. ;)
Fast det handlar ju om att man glädjs och firar att just den personen kommit till livet just den dagen. Alla deltar ju i firandet så det handlar ju inte om att man sätter födelsedagsbarnet på en pidestal där den ensam får sitta och öppna presenter, muffla i sig fika och betittas av andra som inte får delta i det roliga.
Den enda skillnaden är ju att man ger presenter till den personen gratulerar och sjunger för just den personen. Jag tycker tvärt om att det är ganska rimligt att man faktiskt inte alltid måste få presenter. Att ge, glädja och fira andra är också roligt och man behöver inte allt vara undantagen alla festligheter bara för att man inte får prylar, man får ju fika göra roliga saker och träffa släkt och vänner precis lika mycket som födelsedagsbarnet. Jag tycker det låter lite missunsamt att inte klara av att se andra få en gåva ens på den personens födelsedag.
Om man vänjer sig med att man måste få presenter för att ha roligt så är det ju själklart att det sen också blir en källa till konflikt och att man blir ledsen om man plötsligt inte längre får det. Av den anledningen ser jag ingen anledning till att överhuvudtaget introducera det som ett alternativ när vi får syskon, tvilingarna komemr ha sin dag och storasyster sin.
Sen tror väl inte jag att barn blir moraliskt förstörda just av att få nåt litet på sina syskons födelsedagar konsumtionssamhället innehåller väl större problem än så. Jag ser dewt heller inte om något extemt curlingbeteende utan kan förstå att det uppstår, men jag ser inte riktigt poängen med det. Snarare tvärt om.