• Wavva

Vilket preventivmedel ska man välja? Inga planer på fler barn...

Måsta ta hänsyn till dessa grejer:

- Jag vill inte riskera att få mens konstant

- Jag har lätt att få finnar p.ga hormoner

- Är 32 år, ätit p-piller tidigare och har inte hjärt/kärlsjukdomar i släkten tror jag...

-Röker inte

• Svar på tråden Vilket preventivmedel ska man välja? Inga planer på fler barn...
  • Linda1976

Sterilisera dig kanske?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • nian74

Jag åt minipiller förut och tyckte det var kanon. Hade lite mens var tredje månad,typ. Man kan småblöda då och då i början när man äter minipiller men det brukar regleras efter ett tag (för mig i alla fall)

Jag har haft kopparspiral också, det är säkert smidigt när det funkar men jag hade så kraftig mens så spiralen lossnade efter ett par månader...

Nu ska vi inte ha fler barn så nu väntar sterilisering (jag har fyra barn och är HELT säker på min sak)

Det är en djungel det där med skydd...jag känner bara att jag inte vill hålla på med hormoner i femton år till när jag ändå inte vill bli gravid igen. Kondom är väl okej ibland men bökigt i längden,tycker jag.

• Madelenn

Inge bra tips, men jag planerar inte heller fler barn o jag har beställt tid för p-stav, kanske nått o prova?

• Rubia

Jag rekommenderar hormonspiral - världens bästa uppfinning tycker jag!! Spiralen verkar enbart lokalt i livmodern så du får inte hormoner som far omkring i hela kroppen som med p-piller, man kan ha den i 5 år, jag har enbart ytterst små mellanblödningar (men de flesta får inga blödningar alls - pratade med min gynekolog om detta och hon sa att om man hade väldigt kraftiga menstruationer innan man började med hormonspiral så är det lite vanligare att man kan ha små blödningar trots allt), den är lika säker som sterilisering och den skyddar dessutom till viss del mot uppåtstigande infektioner. Kopparspiral valde jag bort p g a att man får väldigt kraftiga blödningar (och jag hade ju liksom ett blodbad varje månad ändå), relativt låg säkerhet (iaf jämfört med hormonspiral) samt att den inte skyddar mot uppåtstigande infektioner. En fördel är ju att kopparspiral är gratis (av någon för mig okänd anledning) medan hormonspiral kostar ca 900-1000 kr, men sen håller den som sagt i 5 år så det blir ju rätt billigt ändå. Jag är i alla fall väldigt nöjd med hormonspiral!

• Sanne 86

Jag tipsar om p- ring!
    Tydligen inte så vanligt, det var min sista utväg efter olika andra p-medel...
    P ringen ska upp precis som spiralen och verkar enbart aktivt i livmodern, det är mindre hormon i ringen än i spiralen.. Jag har ocå haft problem med blödningar och min hy med andra grejor.
    Med denna ring som man sätter in och sitter inne i 3 veckor som man sen tar ut och låter vara ute i 1 vecka och sen in med en ny har jag inte haft problem alls, första 3 veckors perioden blödde jag nästan varje dag men sen efter det har den kommit regelbundet och väldigt liten mängd.
    Jag har alltid haft rikligt och länge med mina menstruationer.
    Jag sätter in och tar ut min ring på söndagar, mensen kommer på torsdagen och är borta söndag morgon igen när nya ringen ska in!!!

Toppen tycker jag!!! =)

• Rubia
    Sanne 86 skrev 2010-11-11 21:51:48 följande:
    Jag tipsar om p- ring!
    Tydligen inte så vanligt, det var min sista utväg efter olika andra p-medel...
    P ringen ska upp precis som spiralen och verkar enbart aktivt i livmodern, det är mindre hormon i ringen än i spiralen.. Jag har ocå haft problem med blödningar och min hy med andra grejor.
    Med denna ring som man sätter in och sitter inne i 3 veckor som man sen tar ut och låter vara ute i 1 vecka och sen in med en ny har jag inte haft problem alls, första 3 veckors perioden blödde jag nästan varje dag men sen efter det har den kommit regelbundet och väldigt liten mängd.
    Jag har alltid haft rikligt och länge med mina menstruationer.
    Jag sätter in och tar ut min ring på söndagar, mensen kommer på torsdagen och är borta söndag morgon igen när nya ringen ska in!!!

Toppen tycker jag!!! =)
    Är det lätt att sätta in och ta ut den? har inte hört talas om p-ring faktiskt.
  • Vildänglarnas mamma

Jag har haft p-ring eller Nuva ring som den också heter. Funkar jättesmidigt att använda MEN jag blev väldigt trött och hängig och sexlivet blev totalt obefintligt. Jag hade aldrig lust. Så för mig funkade det inte av den anledningen. Men det där är säkert väldigt olika.

• Sanne 86

Ja, den är jätte lätt att ta ut och in!!!
    Och man behöver lixom inte oroa sig för att den åker ut.... Den sitter där den sitter...
    Jag har inte märkt av nån trötthet eller vart hängig, men de är ju så olika, det positiva som jag tycker är att om den inte funkar så tar man bara ut den osså är de inte mer med det, till skillnad från spiralerna o så, inga ingrepp om de inte funkar....
    Men som sagt man får ge det ett par 2 ringar kanske innan man ser om de funkar hela biten med menstruationer m.m...
    Och vill man inte ha den inne av olika skäl vid sex så kan man ta ut den under tiden o sen sätta in den igen, om de skulle kännas konstigt med den inne eller så...
    Tror att man kan ha den ute i 3 tim utan att riskera nåt, men hör med BM om det!!!
    Hoppas du hittar nåt bra o att du kanske provar den, jag blev super nöjd!!! =)

• Kyanita
    Rubia skrev 2010-11-08 21:55:34 följande:
    Jag rekommenderar hormonspiral - världens bästa uppfinning tycker jag!! Spiralen verkar enbart lokalt i livmodern så du får inte hormoner som far omkring i hela kroppen som med p-piller, man kan ha den i 5 år, jag har enbart ytterst små mellanblödningar (men de flesta får inga blödningar alls - pratade med min gynekolog om detta och hon sa att om man hade väldigt kraftiga menstruationer innan man började med hormonspiral så är det lite vanligare att man kan ha små blödningar trots allt), den är lika säker som sterilisering och den skyddar dessutom till viss del mot uppåtstigande infektioner. Kopparspiral valde jag bort p g a att man får väldigt kraftiga blödningar (och jag hade ju liksom ett blodbad varje månad ändå), relativt låg säkerhet (iaf jämfört med hormonspiral) samt att den inte skyddar mot uppåtstigande infektioner. En fördel är ju att kopparspiral är gratis (av någon för mig okänd anledning) medan hormonspiral kostar ca 900-1000 kr, men sen håller den som sagt i 5 år så det blir ju rätt billigt ändå. Jag är i alla fall väldigt nöjd med hormonspiral!
    Håller med! Den enda nackdelen var att de första månaderna kände jag mig gravid med ömma bröst. Annars är den super + att man slipper tänka på att man har skydd tex att komma ihåg att ta piller.
  • Wavva

P-ring tål att tänkas på... Har ni med sprial fått akne? eller ni kanske inte har lätt för att få det?

• Rubia
    Wavva skrev 2010-11-17 11:01:23 följande:
    P-ring tål att tänkas på... Har ni med sprial fått akne? eller ni kanske inte har lätt för att få det?

Har itne fått det. Hormonerna verkar ju alltså endast lokalt i livmodern så jag tror att många slipper såna problem med hormonspiral.

• Kyanita
    Wavva skrev 2010-11-17 11:01:23 följande:
    Jag får lätt akne men har inte fått det av spiralen, den verkar endast lokalt.
  • April barn

Hormonspiral eller sterilisering skulle jag rekomendera.

• 1990amanda

Jag tipsar om P-ring. har själv det ochde funkar kanon på mig

Fast först månaden hade jag typ mens i 3 veckor, men efter de blve de normalt, och nu har jag jätte lite mens! Har inte fått några biverkningar alls... ! Dock så kan killen känna av den ibland vid samla, och även kvinnan, men man kan ta ut den under sexet och upp till 3 timmar, sen sätta in den igen! :)

• Svennis
    Rubia skrev 2010-11-08 21:55:34 följande:
    Kan inte annat än att hålla med
Svar på tråden Vilket preventivmedel ska man välja? Inga planer på fler barn...