• Milla70

Nyblivna föräldrar till barn med down syndrom

Hej!

Jag har precis fått två tvillingflickor, varav min ena tjej har DS. Sen mina fina tjejer kom har det varit mycket drama under en lång tid, men nu är allt stabilt förutom en kommande hjärtoperation. Dock börjar alla känslor som jag själv har tvingats hålla tillbaka, komma nu.....och jag behöver och skulle verkligen vilja få kontakt med andra som har fått barn med DS. Hur är livet för er? Hur upplever ni er situation? Ja...frågorna är MÅNGA! Känner du som jag? Eller vet du var jag kan vända mig? Kanske finns det grupper som träffas?

Tack för att ni finns! Stor kram!

• Svar på tråden Nyblivna föräldrar till barn med down syndrom
  • al26be

Hej!
    Grattis till dina flickor!
    Min son Albin föddes i april och har ds. Han blev opererad i Juli i Lund. Har du några frågor så hör gärna av dig.

Kram!

• Psipsina

Hejsan!
    Grattis till dina tvillingflickor!
    Jag har tvillingkillar som är 2 1/2 år och den ena har Down`s syndrom. Du får gärna inboxa mej om du vill!

• HCC

Hej!  Grattis!!! Jag en livlig liten pojk på 1 1/2 år med ds. Han har en storebror som han älskar oxå. Det är bara höra av sig. mvh anita

• Milla70

Hej alla fina!

Tack för era svar och tack för gratulationerna! Det känns jättebra och veta att det finns så bra människor här som stöd. Frågor "ploppar" upp lite då och då.... Dessvärre hinner jag inte in hit så ofta som jag skulle vilja, men det är väl så det ska vara med två små spädbarn.

Vi hörs snart igen! Solig

• ÖnskarEttBarn

Hej!
    Grattis till till dina tvillingflickor.... Jag har en dotter på 7 mån som också har DS. Du får gärna höra av dig till mig ifall det är någonting du undrar eller bara vill prata.
    mvh Linn

• anne h
    ÖnskarEttBarn skrev 2010-11-22 18:29:46 följande:
    PopcornPlaya, vad kul!=)

Precis den kommentaren hann jag häva ur mig en gång till en nybliven mamma till en liten bebis med DS.. hon tyckte inte det var lika roligt..  Tänk så olika man tänker, va.. :) 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • popcornplaya
    anne h skrev 2010-11-22 23:48:17 följande:

Precis den kommentaren hann jag häva ur mig en gång till en nybliven mamma till en liten bebis med DS.. hon tyckte inte det var lika roligt..  Tänk så olika man tänker, va.. :) 
    Hade nån skrivit så till mig första dagen så hade jag nog inte tyckt det var så kul. Nu är det annorlunda.

Det är jättekul att vi har fått våran Alice, våran helt underbara lilla dotter. Sen att hon föddes med DS kanske inte är det roligaste som finns men nu är det en del av flickan vi älskar.
    Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
  • Mamma till Simon

popcornplaya skrev 2010-11-23 10:08:16 följande:
    Hade nån skrivit så till mig första dagen så hade jag nog inte tyckt det var så kul. Nu är det annorlunda.

Det är jättekul att vi har fått våran Alice, våran helt underbara lilla dotter. Sen att hon föddes med DS kanske inte är det roligaste som finns men nu är det en del av flickan vi älskar.
    nä den kommentaren skulle inte jag heller velat få då, men jag kan ärligt säga att efter 1½år så tycker jag fortfarande inte att det är "kul" att M har ds men hon är mitt barn och jag älskar henne oavsett men att det är "kul" det vet jag aldrig om jag kommer att tycka
  • ÖnskarEttBarn

PopcornPlaya, menade såklart inget illa med det jag skrev... Tyckte inte heller att det var lika kul i början men nu är det ju så att min dotter har det och hon är som alla andra barn bara det att hon behöver lite mer hjälp. Men kanske var lite snabb på tangenterna där sorry.

• KellyJones

Alla reagerar vi olika, vet inte om jag skulle kunna ta till mig "vad kul"  när Noah var nyfödd, men hellre det är att någon lägger huvudet på sne och ser beklagande ut som Bvc sköterskan gjorde första gången vi kom dit...

• Mamma till Simon
    KellyJones skrev 2010-11-23 12:59:25 följande:
    Alla reagerar vi olika, vet inte om jag skulle kunna ta till mig "vad kul"  när Noah var nyfödd, men hellre det är att någon lägger huvudet på sne och ser beklagande ut som Bvc sköterskan gjorde första gången vi kom dit...
    ja usch så vill man ju inte heller bli bemött. Räcker med ett enkelt Grattis istället Glad
  • ÖnskarEttBarn

Ja det är sant, men var som sagt inte menat som något negativt.... Var som sagt lite snabb på tangenterna. Ifall någon tok illa upp så ber jag om ursäkt för det men framförallt till popgornplaya.

• anne h

"nybliven"=ca 3-4 månader.. för mig var det nybliven förälder..
  • anne h
    KellyJones skrev 2010-11-23 12:59:25 följande:
    Det var EN som beklagade att vi fått barn med DS.. dem ungås jag inte med överhuvudtaget i dag.. resten av alla sa GRATTIS! Vi hade ju fått barn, klart man gratulerar!
    -det är ju inte syndromet de gratulerar utan just det faktum att man fått barn..
  • popcornplaya
    anne h skrev 2010-11-24 12:01:52 följande:
    Det var EN som beklagade att vi fått barn med DS.. dem ungås jag inte med överhuvudtaget i dag.. resten av alla sa GRATTIS! Vi hade ju fått barn, klart man gratulerar!
    -det är ju inte syndromet de gratulerar utan just det faktum att man fått barn..
    Hade nog slagit till den personen som skulle beklagat att vi fått Alice! Hoppas aldrig vi råkar ut för nån sån människa.
    Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
  • Röda

Hej alla med nya fina bebbar!

Jag blev allra gladast för den släkting som uppriktigt var glad för vår ds-dotter när hon var nyfödd.
    Hans bästa kompis hade (har) en liten ds-tjej på (då) två år, som vår släkting tyckte så mycket om.
    En förebild alltså.
    Vår släkting hade koll på tecken som stöd och kunde kompisens dotters persontecken.
    Den där uppriktiga glädjen, förankrad i verkligheten kändes så himla himla himla bra. 

Grattis alla nyblivna föräldrar! 

• Sabrin Atriss

Informationsbrev till föräldrar

Vi är två studenter, Sabrin Atriss och Ibtihal Al Kuraiti, som studerar vår sjunde termin på socionomprogrammet, inriktning funktionshinder och åldrande, vid Malmö Högskola.

Under denna termin kommer vi att skriva vår magisteruppsats. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilket stöd vårdnadshavare till barn med Downs syndrom upplever är mest betydelsefull att erhålla under barnets uppväxt från professionella verksamheter och sociala nätverk.

Vi vill härmed tillfråga Dig om din medverkan i vår undersökning genom att delta i en intervju om Dina erfarenheter och upplevelser kring det stöd Ni har erhållit under barnets uppväxt. Intervjun kommer att ske mellan vecka 42-48. Vid långa avstånd finns möjlighet för telefonintervju.     

Under undersökningens lopp kommer vi att följa vetenskapsrådet forskningsetiska principer: informationskrav, samtyckeskrav, konfidentialitetskrav och nyttjandekrav. Din medverkan i intervjun är frivillig och du kan när som helst tacka nej till en pågående intervju eller vidare medverkan. Intervjun beräknas pågå under cirka en timme och kommer, om Du väljer att medverka, att ske på den plats Du önskar. Med Ditt medgivande kommer intervju att spelas in.

Dina uppgifter kommer att hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande lagstiftning samt forskningsetiska principer, vilket innebär att du kommer att vara anonym. All insamlad material och personliga uppgifter kommer att förstöras när uppsatsen är färdigskriven och godkänd. Uppsatsen kommer sedan att publiceras på Malmö Högskolans databas. 

Vi svarar gärna på eventuella frågor. För mer information kan Du skriva ett e-mail eller ringa oss, enligt följande kontaktuppgifter.

Sabrin Atriss  [email protected]

Ibtihal Al Kuraiti  [email protected]

Med vänliga hälsningar

Sabrin Atriss och Ibtihal Al Kuraiti   

Svar på tråden Nyblivna föräldrar till barn med down syndrom