• idjos

Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?

Jag är en heltids hemma mamma som väntar mitt andra barn som är beräknat nu i januari. Då det är så få hemma föräldrar nuförtiden så tänkte jag att man kanske kan samlas här.
    Nu menar jag oss hemma föräldrar som är hemma heltid och i flera år, alltså inte bara de dagar man får av försäkringskassan, men ALLA föräldralediga är självklart välkomna!

Vet ej om det finns någon tråd redan, men jag startar denna ändå...

Min tanke bakom tråden är precis som med alla andra trådar, att vi delar erfarenheter, ger varandra stöd och att vi har någonstans att fly när vi behöver prata med likasinnade.

Min tanke är inte att disskutera hurvidare man ska vara hemma med sina barn eller inte!!

Jag har en dotter född juni -09 och en ofödd som är beräknad den 25 januari -11...

Jag själv fyller 26 år nu i januari och jag har tänkt att vara hemma i flera år framåt med mina barn, då jag känner att dom är det viktigaste i mitt liv och jag vill ge dom all min tid, jag vill inte missa de här åren som aldrig kommer att återkomma.

Då det är så få som är hemma med sina barn så har jag inte så många att dela min vardag med och jag känner ibland att jag vill veta hur andra har det.

Någon som har lust att dela sin vardag med mig?

• Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?
  • lövet2

Ännu en hemmamamma här, fast jag ligger egentligen i startgroparna för att söka jobb. Den yngsta har börjat i förskoleklass och jag känner att det är dags för ett deltidsjobb ...

• tilj75

lövet: hur länge har du varit hemma? Jag har ju inte varit hemma så länge känns det som (jan -07) och mina minsta är bara ett år.

• lövet2
    tilj75 skrev 2010-12-17 10:33:48 följande:
    lövet: hur länge har du varit hemma? Jag har ju inte varit hemma så länge känns det som (jan -07) och mina minsta är bara ett år.
    Oj, ja, jag har väl varit hemma till och från i runt 24 år. Har jobbat kortare perioder medan maken varit hemma, var sjukskriven några månader för en skada (och då fick också maken vara hemma). Sista 5-6 åren har jag ströjobbat någon dag i månaden. Lagom för att få lite omväxling och tjäna extrapengar.
  • tilj75

Får jag fråga mera? Nyfiken i en strut, jag vet. Var bor ni? Inte exakt alltså, utan, "på landet" eller "i stan"? Vi har sålt vårt hus och ska flytta... lite nervös.
    Har ni många barn? Har ni eget rum till barnen?

Jag kan hålla på hur länge som helst...

• Hemmaföräldern

Ursäkta tjatet men eftersom mina försök att starta en ny tråd hamnar i "limbo" (alltså inte här utan under en osynlig undertråd som också heter "hemmaföräldrar" och bara kommer upp när man gör nya inlägg) så tänkte jag tipsa om en bra artikel här. Läs gärna och sätt en känsla (klicka på det förslag som passar bäst med hur ni känner = milla)

www.newsmill.se/node/30793 

• lövet2
    tilj75 skrev 2010-12-17 12:25:44 följande:
    Får jag fråga mera? Nyfiken i en strut, jag vet. Var bor ni? Inte exakt alltså, utan, "på landet" eller "i stan"? Vi har sålt vårt hus och ska flytta... lite nervös.
    Har ni många barn? Har ni eget rum till barnen?

Jag kan hålla på hur länge som helst...
    Vi bor i ett mindre samhälle i Norrbotten. Husen är billiga här, så vi har råd att bo stort (7 r o k). Vi har 7 barn och har även haft enstaka andra barn boende här i perioder (kompisar till våra barn, som haft det jobbigt hemma).
    De äldsta barnen har alltid haft egna rum, medan de yngre fått dela. Med 20 års åldersskillnad mellan den äldsta och den yngsta, så blev det så att den äldsta gick på högskolan när nr 7 föddes. Vi har alltså aldrig haft alla barnen boendes hemma permanent. Just nu är det 3 barn som flyttat hemifrån, men alla 3 bor i samma kommun och hälsar på flitigt. Problemet då är sovplatserna, men det har vi löst genom att ha ett "tomt" rum där de utflyttade barnen får husera ...
  • Hemmaföräldern

Har ni sett att det inte startats några nya trådar här sedan i november.... för att nya trådar hamnar i "limbo". Vill de tysta hemmaföräldrarna? Kom över till samtalsforumet på hemmaforaldrar.se istället så ni inte missar något Jag är där men annat alias.

• Humminggirl
    Hemmaföräldern skrev 2010-12-22 19:45:43 följande:
    Har ni sett att det inte startats några nya trådar här sedan i november.... för att nya trådar hamnar i "limbo". Vill de tysta hemmaföräldrarna? Kom över till samtalsforumet på hemmaforaldrar.se istället så ni inte missar något Jag är där men annat alias.
    De hamnar i andra kategorin Hemmaföräldrar.

www.familjeliv.se/Forum-3-399/m56152002.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-399/m55977453.html
    www.familjeliv.se/Forum-3-399/m55953396.html

Maila FL och se om de kan fixa ihop kategorierna. 
  • Siranbiran

Vi bor  i Malmö och har 2 barn på 4 och 8 år.

• tilj75
    lövet2 skrev 2010-12-18 21:02:51 följande:
    Vi bor i ett mindre samhälle i Norrbotten. Husen är billiga här, så vi har råd att bo stort (7 r o k). Vi har 7 barn och har även haft enstaka andra barn boende här i perioder (kompisar till våra barn, som haft det jobbigt hemma).
    De äldsta barnen har alltid haft egna rum, medan de yngre fått dela. Med 20 års åldersskillnad mellan den äldsta och den yngsta, så blev det så att den äldsta gick på högskolan när nr 7 föddes. Vi har alltså aldrig haft alla barnen boendes hemma permanent. Just nu är det 3 barn som flyttat hemifrån, men alla 3 bor i samma kommun och hälsar på flitigt. Problemet då är sovplatserna, men det har vi löst genom att ha ett "tomt" rum där de utflyttade barnen får husera ...
    Vi har sex ungar boende hemma samtidigt. Får se vad vi hittar för hus. Just nu bor tonåringarna (16 och 19) i varsitt rum i källaren, tvååringen och treåringen delar sovrum och ettåringarna sover i vårt rum.
    Ska inte skriva mer Gråter, inflammatione eller nåt i armen. Ska låta bli datorn ett tag. Bara tjuvskriver lite.

Gott nytt år alla!
    Syns nästa år!
  • CaCC

Det är dålig aktivitet här inne. Jag hinner nästan aldrig sitta vid datorn numera, har fullt upp med annat.

Svar på tråden Vi heltids hemma föräldrar, ska vi samlas?