ladydi skrev 2010-11-10 09:28:54 följande:
Det pratas mycket om gränssättning , Regler och bestraffning av barn nuförtiden. Supernanny med sina quickfix hade praglat mig ett tag Jag som själv snart ska ha barn tyckte att det lät naturligt och bra. Man ska minsann vara vuxen i föräldrarollen.
Jag och min man läser en bok som heter Att växa-inte lyda. Helt plötsligt slog det oss att ingen av oss växt upp med strikta regler,bestraffningar eller andra hårda regler. Detta till vår förvåning måste jag säga, då vi båda varit och är mkt skötsamma när det gäller sådant som tråden diskuterar.
Vi kom till insikten att vi båda haft stor tillgång till i alla fall en av våra föräldrar. Relationen och tilliten var så stark att man inte ville göra föräldern besviken. Man visste ju vad som förväntades av en utan att det var uttalat.
Vi insåg att vi i princip aldrig blev uppfostrade med alla dessa regler som vi trodde att vi hade haft. Det viktiga för våra föräldrar verkar ha varit att vara tydliga över vad som var rätt och fel. Önskvärt och mindre önskvärt. Det gjordes nog omedvetet genom alla långa middagssittningar då man pratade om allt, alltid.
Detta är ju då ingen quickfix utan något som kräver mkt arbete och engagemang över en längre tid.
Vet inte om det är den bästa lösningen för någon annan men vi insåg båda två att det hittills verkar vara det för oss.
Lycka till
Så har jag haft det med mina föräldrar och så har jag det med mina barn.
Vad gäller lögner så är det ju så att det lilla barnet inte ljuger (utan i stället fantiserar och har en egen världsbild) och att det större barnet upptäcker lögnen som teknik. Många barn i TS sons ålder uppträder som om de närmast har uppfunnit lögnen och under en period (innan man hunnit prata, prata och prata om vad lögner är och vad de kan leda till) så kan förstås lögnen kännas som en underbart befriande och mycket användbar lösning på det mesta.
Lögner av olika slag är ett alltid närvarande inslag i samhället och hos människor, det skulle inte bli bra om alla gick runt och sa precis vad de tyckte ("sanningen" ) om allt och alla hela tiden. Och sanningen är förstås också ibland en mycket subjektiv historia. En del människor har barn som är riktiga sanningssägare - det besvärar också föräldrarna som då måste gå in och förklara, lägga tillrätta och påtala vad som är lämpligt att hålla inne med.
Exempel: Maja 5 år berättar högt och tydligt för tjocka tanten i bussen att tanten är mycket tjock och borde låta bli att äta så mycket godis. Pelle 9 år berättar för mannen bakom disken i videoaffären att han pappa minsann har massor av filmer hemma och att han brukar kopiera den film de hyr i affären.
Föräldrarna till Maja och Pelle kommer förmodligen att prata med barnen om att de inte får säga som de gjort - fast barnen faktiskt sagt sanningen.
Lögner, lögners användning och lögners nödvändighet är ett komplicerat socialt fält och det tar lång tid för barn att sätta sig in i hur man bör förhålla sig till både sanningar och lögner.
Exempel: dementa farmor som är nittio har ångest och mår endast bra av att få höra att hon slipper gå till skolan idag. Det är en lögn att försäkra henne om att hon slipper, men många skulle kunna enas om att en sådan lögn är av relevans. För barn ter det sig emellertid märkligt med alla dessa nyanser, skillnader och distinktioner.
Lögner om påskharen, jultomter, tandfén och storken som kommer med bebisar är också allmänt accepterade och till och med önskvärda. Jag har också hört andra varianter av storkberättelsen - det är fröer som planteras av killträdgårdsmästare i mammor och bebisar som sedan kommer ut på oklart sätt, kanske rentav genom en imaginär dragkedja på magen som bara blir synlig i födsloögonblicket.
Vi vuxna ljuger mycket. Hittar på. Ibland också för att rädda det egna skinnet.
Jag tycker att man som förälder skall förhålla sig mycket förstående till ett barn som upptäckt lögnen som fenomen. Långa middagsbordssnack är och har alltid varit min melodi.
Vad gäller konsekvensförståelse och tänkandet runt det har FrkJenny beskrivit det bra i #30.