• Svar på tråden Vaccin orsakar PSD och baby shaking syndrome
  • Flickan och kråkan

Veira Scheibner brukar användas flitigt inom anti-vaccinrörelsen. Enligt henne beror såväl psd som shaken baby syndrome på vaccin. Vaccin orsakar inte enbart inre blödningar etc. utan även brutna ben och skallfrakturer. Att ha i åtanke är att hon dessutom tillhör den rätt lilla skaran av HIV-förnekare. HIV är ofarligt och oavsett så orsakar det inte AIDS. AIDS är också en sjukdom som i grund och botten beror på vaccin. Om någon även stött på teorin "I Japan försvann psd när man sköt på barnvaccinen till 2 år", så är hon roten till det också. Hon har kommit fram till det genom att missbruka statistik.....och det är ett påstående som är direkt felaktigt.  

AW klippar och klistrar från alla möjliga håll i sin krönika. Kirsten Nirsted citeras friskt. Vill man veta vad hon står i fråga om D-vitaminprofylax och K-vitaminprofylax så kan man ju ta en titt på Dagens medicin:
    http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/02/22/ar-antroposoferna-motstand/index.xml
    http://www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/06/29/antroposofisk-mvc-och-bvc-/index.xml

• Flickan och kråkan

Man kan ju tycka att det låter helknas och ding dong, men samtidigt är detta något som använts som försvar även i svenska domstolar....vilket är rätt obehagligt. I ett fall i Gbg där en förälder dömdes till grov misshandel (osäker på den exakta domen) överklagades domen och man hänvisade till uttalanden som gjorts om barnet av Scheibner, men även Mohammed Ali Al-Bayati....som även han är inne på samma linje som Scheibner. Han anser förresten nte heller att HIV orsakar AIDS.

• MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-10 07:53:39 följande:
    Man kan ju tycka att det låter helknas och ding dong, men samtidigt är detta något som använts som försvar även i svenska domstolar....vilket är rätt obehagligt. I ett fall i Gbg där en förälder dömdes till grov misshandel (osäker på den exakta domen) överklagades domen och man hänvisade till uttalanden som gjorts om barnet av Scheibner, men även Mohammed Ali Al-Bayati....som även han är inne på samma linje som Scheibner. Han anser förresten nte heller att HIV orsakar AIDS.
    Vad hade föräldrarna gjort? Vet du hur det gick?
  • MalinEddie
    Flickan och kråkan skrev 2010-11-10 07:42:58 följande:

Veira Scheibner brukar användas flitigt inom anti-vaccinrörelsen. Enligt henne beror såväl psd som shaken baby syndrome på vaccin. Vaccin orsakar inte enbart inre blödningar etc. utan även brutna ben och skallfrakturer. Att ha i åtanke är att hon dessutom tillhör den rätt lilla skaran av HIV-förnekare. HIV är ofarligt och oavsett så orsakar det inte AIDS. AIDS är också en sjukdom som i grund och botten beror på vaccin. Om någon även stött på teorin "I Japan försvann psd när man sköt på barnvaccinen till 2 år", så är hon roten till det också. Hon har kommit fram till det genom att missbruka statistik.....och det är ett påstående som är direkt felaktigt.  

AW klippar och klistrar från alla möjliga håll i sin krönika. Kirsten Nirsted citeras friskt. Vill man veta vad hon står i fråga om D-vitaminprofylax och K-vitaminprofylax så kan man ju ta en titt på Dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastblogga...
    www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastblogga...

Tygtiiger skrev 2010-11-09 22:16:08 följande:

Grunden till det helt horribla påståendet om att vaccin orsakar shaken baby kommer från Vera Schreiber, en bindgalen marinbiolog som är förtjust i att sprida anti-propaganda om vacciner och gärna skriver ut sin Dr-titel, men "glömmer" att nämna att hon är doktor i just marinbiologi, inte medicin.

Vi har glömt hur det är att se barn dö i polio, mässling, difteri, stelkramp och liknande. För att inte tala om smittkoppor som vi faktiskt utrotat med vaccin! Bortskämda jävla västerlänningar!

Tack för namn och länkar! Jag ska ta en titt på var dessa personer står nu. Rent spontant tycker jag det låter hur knäppt som helst.
  • MalinEddie
    Det är mycket skrämmande om detta stämmer och så ensidig och felaktig information ges till blivande föräldrar. Bra att man uppmärksammar detta!

Jag såg att Mats Reimer hade skrivit ett blogginlägg om AW krönika också
    www.dagensmedicin.se/asikter/blogg/gastbloggar/mats_reimer/2010/11/05/anna-wahlgrens-tragedi/index.xml
    Enligt honom sjönk inte andelen barn som dog i PSD alls när man slutade vaccinera mot kikhosta. Kikhostan kom däremot tillbaka och risken är väl just att alla dessa sjukdomar kommer tillbaka om vi slutar vaccinera våra barn.
  • Cocco
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-11-09 20:44:22 följande:
    Hahahaha jag skrattar arslet av mig. Hur i helvete kan lite vaccination göra så att hjärnan skakas fram och tillbaks.
    Ja det undrar jag med. Däremot vet jag att vissa läkare anser att om man följer AWs metoder normaliserar man att hårdhänt beteende med bebisar som i sin tur kan leda till att man skakar barnet så hårt att det kan leda till baby shaken syndrom
  • Cocco
    Tygtiiger skrev 2010-11-09 22:16:08 följande:

Grunden till det helt horribla påståendet om att vaccin orsakar shaken baby kommer från Vera Schreiber, en bindgalen marinbiolog som är förtjust i att sprida anti-propaganda om vacciner och gärna skriver ut sin Dr-titel, men "glömmer" att nämna att hon är doktor i just marinbiologi, inte medicin.

Vi har glömt hur det är att se barn dö i polio, mässling, difteri, stelkramp och liknande. För att inte tala om smittkoppor som vi faktiskt utrotat med vaccin! Bortskämda jävla västerlänningar!

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Att färre barn dör nu än förr är klart men det lär ju fortfarande finnas de som dör av vaccinationen...

i ett helhets perpektiv är det ju klart att vi ska vaccinera men på individnivå så blir det ju inte lika lätt.
  • MalinEddie
    Cocco skrev 2010-11-10 11:01:14 följande:
    Ja det undrar jag med. Däremot vet jag att vissa läkare anser att om man följer AWs metoder normaliserar man att hårdhänt beteende med bebisar som i sin tur kan leda till att man skakar barnet så hårt att det kan leda till baby shaken syndrom
    Ja, barnläkare har ju gått ut och varnat för riskerna med det hårdhänta i hennes metod precis som du säger. De har ju även varnat för att lägga barnen på mage som hon förespråkar på grund av risken för PSD. Det är kanske smidigt att skylla både baby shaking syndrome och PSD på vaccin då..
    Jag har inte hunnit läsa så mycket om eller av Veira Scheibner än som AW troligtvis hämtar sin fakta från men jag läste detta där sambandet mellan baby shaking syndrome och vaccin diskuteras.
    www.nkmr.org/skakad_baby_syndromet.htm
  • Tygtiiger
    Cocco skrev 2010-11-10 11:21:14 följande:
    Fast det ena utesluter ju inte det andra. Att färre barn dör nu än förr är klart men det lär ju fortfarande finnas de som dör av vaccinationen...

i ett helhets perpektiv är det ju klart att vi ska vaccinera men på individnivå så blir det ju inte lika lätt.
    Det förekommer nog att barn dör av vaccination men då i de allra flesta fall pga tex en tidigare oupptäckt allergi. Det är ytterligt sällsynt.

Men vacciner HAR biverkningar, de står listade i fass. Poängen är att risken att få biverkningar från vaccin är så oerhört mycket lägre än risken att få motsvarande skador av de sjukdomar man vaccinerar emot, så därför är det vettigare att utsätta sitt barn för vaccinationsrisken än för sjukdomsrisken. Risk är det ju i vilket fall.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Sjuan

Har varit ganska skeptisk till häxjakten på AW här på forumet. Har själv tyckt att en del av hennes tankar varit rätt ok ( medan andra absolut varit uppåt väggarna). Det här var dock något av den värsta smörja jag läst på mycket länge!  Hela den samlade läkarvetenskapen har fel och AW (och några till) har rätt. Så måste det ju vara.....

• LabLover
    Sjuan skrev 2010-11-17 13:06:55 följande:
    Har varit ganska skeptisk till häxjakten på AW här på forumet. Har själv tyckt att en del av hennes tankar varit rätt ok ( medan andra absolut varit uppåt väggarna). Det här var dock något av den värsta smörja jag läst på mycket länge!  Hela den samlade läkarvetenskapen har fel och AW (och några till) har rätt. Så måste det ju vara.....
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & en bulle i ugnen ♥
  • Sjuan
    thecarseatlady skrev 2010-11-17 16:13:08 följande:
    Läs gärna den intressanta diskussionen om krönikan också, från början till slut. Där finns lite länkar och boktips att kolla upp.  www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22...
    Ja herregud. Vet inte om man ska skratta eller gråta. Å ena sidan hävda att det inte finns några vetenskapliga bevis för att vaccin fungera, men istället rekommendera homeopat-preparat???? Inser man inte att man säger emot sig själv lite grann där... Man blir mörkrädd.
Svar på tråden Vaccin orsakar PSD och baby shaking syndrome