• metin

Det här med Genus

Jag har sett att fler och fler är inne på detta med genus.
    Att barnen ska kläs och fostras som individer och inte som tjej eller kille..har jag förstått det rätt?

Det jag undrar över, är ,om ni föräldrar som har detta som riktlinje själva lever som ni lär.
    Alltså, har ni mammor på er klänningar? kjol? smink? eller kanske en slips ibland..
    Och pappor, har ni på er kjol eller typiskt "kvinnliga" färger men även manliga?
    Eller handlar det om att helt sudda ut det kvinnliga och manliga och således bära så könsneutrala kläder som möjligt?
    Vad jag har förstått så är även leksaker något som disskuteras, alltså barnen ska inte leka med typiskt tjejleksaker eller killgrejer..
    Samma fråga gäller även då..hur har ni det hemma som föräldrar. Med tanke på att få vuxna leker så kan man kolla på vem som gör vad hemma.
    Delar ni på hushållssysslorna rakt av, och blandar ni gärna också så att mamman får ta däckbytet ena året eller mura upp en vägg och så tvärtom nästa...

Själv önskar jag ett mer jämlikt samhälle i fråga om lika höga löner och dyl. men jag anser fortfarande att kvinnor är kvinnor och män är män i många avseenden. Det är skillnaderna som gör oss bra ihop, anser jag.

Jag vill veta för att bättre förstå och inte döma.

• Svar på tråden Det här med Genus
  • Lady Dahmer
    jag och min man är produkter av vår fostran, vår kultur och vår tid och den könsroll som kommer med den.
    Vi önskar nåt bättre för våra barn. Bara för att vi är formade in i en snäv roll betyder ju inte att det är bra eller nåt vi vill utsätta vår egna avkomma för.

genus handlar heller inte om att man som kvinna inte får vara traditionellt "kvinnlig" dvs raka sig, bära kjol, sminka sig osv. Men det ska vara lika ok för en man att vara det. Och för kvinnor och män att INTE vara det. Genus handlar om att BREDDA rollerna, inte byta plats på dem eller skapa en ny könslös norm.

Jag rekommenderar att du läser:
    http://ladydahmer.se/2010/august/utkast-aug-18-2010.html (genus för dummies)

Läs även:
    http://ladydahmer.se/2010/august/utkast-aug-24-2010.html (varför har inte min man klänning)
    http://ladydahmer.se/2010/november/skillnaden-pa-barn-och-vuxna.html (skillnaden på barn och vuxna)
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mamma till V och E

Jag vill helt enkelt inte att mina pojkar ska gå miste om någon dimension av livet pga att de SKA vara just pojkar, i traditionell bemärkelse.

Vad gäller alktiviteter, lekar och leksaker ska de erbjudas ett mångfald och själva finna vad som intresserar dem. Tyvärr kommer samhället alltid att visa dem genom symboler, färger och annat bildspråk vad som är accepterat. Det är tufft som förälder att stötta dem till att se förbi det och lyssna till sig själva.

När det kommer till kläder föredrar jag färglada, lekvänliga kläder på barnen. Jag kan inte tänka mig att köpa mörka murriga kläder med spindelmannen, döskallar, flames osv. Däremot klär jag dem både i rosa och blått.

• Rödtott

Man kan mycket väl vara genusmedveten och ändå klä sig i klänning, måla naglarna och sminka sig. Jag gör det för att jag vill göra det och för att jag tycker att det är vackert. Men jag inser att det är yta och en roll jag ikläder mig och jag tar mig också rätten att inte lägga tid på mitt utseende de dagarna jag inte har lust. Min dotter (2,5år) ser att jag sminkar mig och gör mig fin ibland, men hon ser även att jag ofta går till jobbet utan vare sig mascara eller kjol. Det jag tänker kring hennes uppfostran är att inte begränsa henne i sitt sätt att vara pga sitt kön. Just nu är hon inne i en prinsessperiod och jag låter henne leva ut det men försöker även uppmuntra andra lekar. Jag tänker att det kommer att vara en av många andra faser i hennes liv och jag försöker att inte fokusera så mycket på att kommentera hennes utseende osv. Jag kommer att låta henne vara som hon vill vara oavsett om hon blir en pojkflicka i snickarbyxor och kort hår eller om hon blir en tjej i 50-talskläder och röda läppar.  

• Lady Dahmer
    Rödtott skrev 2011-01-02 10:55:18 följande:
    Man kan mycket väl vara genusmedveten och ändå klä sig i klänning, måla naglarna och sminka sig. Jag gör det för att jag vill göra det och för att jag tycker att det är vackert. Men jag inser att det är yta och en roll jag ikläder mig och jag tar mig också rätten att inte lägga tid på mitt utseende de dagarna jag inte har lust. Min dotter (2,5år) ser att jag sminkar mig och gör mig fin ibland, men hon ser även att jag ofta går till jobbet utan vare sig mascara eller kjol. Det jag tänker kring hennes uppfostran är att inte begränsa henne i sitt sätt att vara pga sitt kön. Just nu är hon inne i en prinsessperiod och jag låter henne leva ut det men försöker även uppmuntra andra lekar. Jag tänker att det kommer att vara en av många andra faser i hennes liv och jag försöker att inte fokusera så mycket på att kommentera hennes utseende osv. Jag kommer att låta henne vara som hon vill vara oavsett om hon blir en pojkflicka i snickarbyxor och kort hår eller om hon blir en tjej i 50-talskläder och röda läppar.  
    pojkflicka? Det låter inte speciellt genusmedvetet alls!
  • Rödtott
    Lady Dahmer skrev 2011-01-02 10:59:19 följande:
    pojkflicka? Det låter inte speciellt genusmedvetet alls!
    Jaja.. Jag orkade inte sätta citationstecken på alla sådana ord. Jag kände att det räckte bra i det här sammanhanget och att jag skulle bli förstådd. Jag menar, det är ju ingen B-uppsats i genusvetenskap direkt.
    Intressant att du väljer att hacka på ett ord när vi verkar ha samma uppfattning om en hel del
  • Lady Dahmer
    Rödtott skrev 2011-01-02 11:14:47 följande:
    Jaja.. Jag orkade inte sätta citationstecken på alla sådana ord. Jag kände att det räckte bra i det här sammanhanget och att jag skulle bli förstådd. Jag menar, det är ju ingen B-uppsats i genusvetenskap direkt.
    Intressant att du väljer att hacka på ett ord när vi verkar ha samma uppfattning om en hel del
    ville bara påpeka genustabben.
  • Rödtott
    Lady Dahmer skrev 2011-01-02 11:45:06 följande:
    ville bara påpeka genustabben.
    Well spotted
  • SjälvaJag

Det är ju lite dubbelmoral att lära sina barn att leva "genustänk" och sedan själv ha sina "könsroller"som man och kvinna., lite av bullshit skulle jag säga.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Genus handlar för mig inte på något vis om att killar SKA ha klänning och att tjejer SKA leka med bilar. För mig är genus möjligheter, inte begränsningar. Jag uppfostrar mina barn till individer, inte vandrande snoppar och snippor. När min son sätter på sig klänning och skor med klackar så blir jag lika glad som när min dotter gör det. När min dotter leker med bilar så uppmuntrar jag det lika mycket som när min son gör det.

Min sambo vill inte ha klänning, därför har han inte det på sig. Jag gillar klänning, så jag brukar ha det ibland. Min sambo gillar inte skotrar, men jag gillar det. Min son älskar bilar, det gör min dotter också. Min son älskar dockor, det gör inte min dotter.

Alla är vi totalt olika, och jag har valt att uppfostra mina barn till personer inte kön. Det handlar helt enkelt om att låta barnen utvecklas fritt och formas till den människa som de är "på riktigt", inte till könsroller.

• Tonx

Jag är lika genus med mig själv som med mina barn. Men det handlar om uppfostran, för jag är genusuppfostrad. Fast mina föräldrar hade inget ord på det, utan de gjorde vad de ansåg var förnuftigt och var förmodligen före sin tid rejält, inte minst i och med att de delat föräldraledigheten med två barn (födda 88 och 92)

Vi syskon (två tjejer, en kille) har alla fått ta del av både "kärringgöra" och "karlgöra".
    Vilket innebär att vi kan både laga mat och byta däck och allt däremellan.
    Vi blev klädda i kläder, sen sket de i färg. Min bror har använt klänning och han gillar rosa och lila.

Och det absolut enda ni behöver oroa er för är att era barn ska bli fördomsfria och händiga på många plan.

• Fenna

Vi lever efter de vi tror pa. Vi har bada egna karriärer, är bada ungefär lika aktiva med var son och delar pa allt som rör hushallet. Min sambo var inte föräldraledig eftersom vi bodde i ett land där pappan inte kunde vara det när sonen föddes, men han har varit ledig nagra manader efter det. 

Kläder bryr vi oss mindre om. Jag är kvinnlig och tycker om kvinnliga kläder, min sambo skulle aldrig klä sig sa. Sonen har killkläder eller neutrala kläder. Det händer rätt ofta att folk tror att han är en flicka, men det handlar mest om att han inte vill bli klippt och är lite "docksöt". Ingen av oss har nagot rosa.

Svar på tråden Det här med Genus