Det här med Genus
Jag har sett att fler och fler är inne på detta med genus.
Att barnen ska kläs och fostras som individer och inte som tjej eller kille..har jag förstått det rätt?
Det jag undrar över, är ,om ni föräldrar som har detta som riktlinje själva lever som ni lär.
Alltså, har ni mammor på er klänningar? kjol? smink? eller kanske en slips ibland..
Och pappor, har ni på er kjol eller typiskt "kvinnliga" färger men även manliga?
Eller handlar det om att helt sudda ut det kvinnliga och manliga och således bära så könsneutrala kläder som möjligt?
Vad jag har förstått så är även leksaker något som disskuteras, alltså barnen ska inte leka med typiskt tjejleksaker eller killgrejer..
Samma fråga gäller även då..hur har ni det hemma som föräldrar. Med tanke på att få vuxna leker så kan man kolla på vem som gör vad hemma.
Delar ni på hushållssysslorna rakt av, och blandar ni gärna också så att mamman får ta däckbytet ena året eller mura upp en vägg och så tvärtom nästa...
Själv önskar jag ett mer jämlikt samhälle i fråga om lika höga löner och dyl. men jag anser fortfarande att kvinnor är kvinnor och män är män i många avseenden. Det är skillnaderna som gör oss bra ihop, anser jag.
Jag vill veta för att bättre förstå och inte döma.