• Vintergäck

tygblöjor? när hur och varför :=)

jag får mitt första barn nu i vinter och funderar på om det vore bra att köra med tygblöjor parallellt med tanke på miljö och ekonomi.
    hoppas här finns nån som provat och kan komma med lite tips och råd.
    blir barnen blötare i tygblöja?
    håller de tätt gentemot kläderna?
    i vilken ålder på barnet är det lämpligt att använda det? är det många olika storlekar?
    hur förvarar ni använda blöjor innan tvätt för att undvika lukt? antar att det är smidigast att köra en hel maskin blöjor liksom?
    andra bra tips?

• Svar på tråden tygblöjor? när hur och varför :=)
  • Woodgrove

Det mesta svaren finner du på sidor som säljer tygisar En bra sida från England är babykind.co.uk, mkt bättre priser än i Sverige. Annars är edenbaby.se en bra sida. Vi har använt Swaddlebees till vår dotter, lite dyrare  än till exempel vikblöjor men praktiska. De måste dock bytas ganska ofta om man inte kombinerar dem med EC (låter barnet göra ifrån sig på potta/toa) Har aldrig varit med om att de läckt. Går att använda från ca 3,5 kilo. Jag köpte en tvättpåse från samma märke som blöjorna för att förvara de använda blöjorna i. Vår dotter bajsade aldrig i sina blöjor så jag kan inte svara något angående lukt. Vi har använt både EC och tygisar från födseln. 

• Ixchel

Hade tygblöjor till bägge mina barn. Ja de höll tät om man satte på dem bra. Man lär sig tekniken. Vi samlade ihop kissblöjorna och körde sköljprogrammet eller slängde med dem i vanliga tvätten för att fylla maskinen. Bajset tippade vi ut i toaletten, och förvarade de blöjorna i en hink tills vi tvättade dem.
    Ja barnet blir blötare i tygblöja. Och våra var känsliga så vi bytte alltid direkt. Kunde bli rätt många byten. Å andra sidan så slutade de tidigt med blöja. Vid ca ett och ett halvt på dan och vid två år på natten. 
    Vi hade i princip bara tygblöjor, kunde ha  engångs vid speciella tillfällen. Resor.
    Vi hade små först, lite större sen och som natt, la man i en vikt blöja extra i mitten.
    Fast det var några år sen.
    Och vi kunde vika blöjor i sömnen. Man fick rutin och alla våra vänner hade också tygblöjor. Så hälsade man på dem, så var det inga problem.
    EC var inte känt då, men ha kompisar som använt det från väldigt tidig ålder. Fungerar utmärkt.
    För mig är det helt absurt med denna blöjanvändning som är idag. Och vad det måste kosta. Och miljön..Suck. 

• Azanya

Vi använder tygblöjor till vår son som nu är 8 månader.
    Har bara varit med om att han läckt enstaka gånger, och då är det när han har bajsat väldigt mkt.
    Vi använder vikblöjor med en blöjbyxa över. På natten använder vi även ett extrainlägg och en "tygbit" (kommer inte ihåg vad de heter) som släpper igenom vätskan utan att barnet känner sig blöt.
    Vi har en hink till kissblöjor och en till bajsblöjorna. Använder rispapper så det blir enkelt att bara plocka bort det mesta av bajset och slänga i toan.
    Det går att använda tygisar på nyfödda också, men vänta till efter barnet har beckat färdigt. Har hört att det är svårt att tvätta bort.

Visst blir det lite mer jobb men det är det värt, då jag tycker att engångsblöjor egentligen är lite äckliga. :P

• tove lillalammet tygblöjor

Hejsan !
    jag har kört tygblöjor på båda mina barn, mest på minstingen, nu 11 månader.
    Nackdelen med engångsblöjor jämfört med tygblöjor är att de är så täta så det blir både varmt och fuktigt i dem = bakterier och svamp trivs superbra. I tygblöjor blir det luftigare och svalare och därför är det inte så farligt om det är fuktigt mot huden en stund. Jag lägger i fleece innerst i blöjan om jag vet att blöjan kommer att sitta länge, typ över natten, för det gör att det blir luftigare innerst men på dagen skippar jag det för det behövs inte.
    Fördelen med att det blir fuktigt mot huden är att barnet lär sig märka när det kissar och därför blir tygblöjebarn blöjfria i snitt ett år tidigare än de som använder engångsblöjor.
    Det är lite av en teknikfråga det där med att hålla tätt, blöjorna måste ju bestå av ett uppsugande lager och ett lager som funkar som skal och skyddar det som finns utanpå. Man måste se till så att inte absorbtionslagret sticker ut någonstans för då leder det ut vätskan till kläderna utanpå. Absorbtionslagret kan bestå av en massa olika material men lagret brukar bestå av PUL eller ull.  PUL liknar goretex, det andas men släpper inte ut vätska. Jag föredrar dock ull. Jag använder bara en innerblöja(absorbtionslager) av bambu och ett par långbyxor av ull. Maximal andningsförmåga och skulle det någongång bli lite blött så finns det inget utanpå som blir blött och måste tvättas. Behöver heller inte köpa så mycket byxor
    Jag lägger kissblöjorna i en hink med lock i väntan på tvätt, bajsblöjorna häller jag av och tar bort "fast material" med en diskborste, låter dem vara lite blöta, sedan åker de i hinken de med.
    Jag är hursomhelst hur nöjd som helst...
    Herregud, det här börjar bli långt !
    När det gäller storlekar så finns det en massa olika fabrikar och varianter...
    Lycka till, våga testa !

Svar på tråden tygblöjor? när hur och varför :=)