• amalie79

Sätta ledset barn i bilen?

Jag är lite nyfiken på hur ni ser på en sak. Idag var jag i en presentaffär med massa rolig prylar och där var även en mamma med två barn- en lite större tjej, runt fem-sex och en en liten kille på kanske två, ungefär.

Lilla killen tröttnar förstås ganska omgående och börjar kinka. Mamman bär honom på armen och säger  att hon vågar inte ha honom lös. Hon tänker sätta honom i vagnen, men han smågråter och protesterar.

Då tar hon honom och går mot dörren och säger: Mamma sätter dig i bilen så länge, så ska jag bara handla så åker vi sedan. Hon låter inte arg utan bara lite stressad och det låter som om hon tycker det är fullt naturligt och inget konstigt alls.

Pojken protesterar och smågråter och mamman säger att okej, men då får du sitta i vagnen -vilket han går med på, då.

Jag har inga egna barn, men är nog ganska klar över hur jag ser på barn och uppfostran om den dagen kommer- detta tyckte jag INTE var okej. Jag tillhör dem som inte tycker det är panik att lämna sovande barn i bilen en snabbis- men att gå ut och sätta ett ledset gråtande barn i bilen hade jag aldrig gjort?

Är det jag som är känslig, eller?

• Svar på tråden Sätta ledset barn i bilen?
  • Frontline

Är du säker på att hon skulle sätta han i bilen då?

Vi har ibland kört med dom tomma hoten när vi är inne i en affär och grabben lever fullständigt rövare, säger åt han att nu går jag och sätter dig i bilen vilket han givetvis inte vill och blir då lugnare och vi kan fortsätta handla...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • vittra

Låter mer som ett tomt hot, vilket såklart är dumt att använda också men jag hoppas verkligen inte att hon faktiskt hade tänkt göra det. Jag har dock lämnat min stora tjej själv i bilen vaken ett par gånger, sen hon blev kanske 2½ år. Men då har hon velat detta och sagt upprepade gånger att hon inte vill följa med in, tex till bibblan för att lämna böcker vilket bara tar några minuter.

• vittra

Blir ju som en fruktansvärd time-out metod om man gör på det sättet...

• Waitmstar

Min son är snart två år och innan har det gått att avleda honom positivt.. Men nu går inte det längre, däremot funkar rådjursmetoden... Hota med att lämna honom, då vänder han och är medgörlig.. 
    Jag gillar det inte och brukar testa flera varianter innan jag säger att jag går hem utan honom när han bara lägger sig på marken och väntar ut mig..  

• 7 små apor

Det är lätt att ha en massa vettiga, kloka principer innan man fått barn.
    Sen när de anlänt så inser man rätt kvixkt att principerna for all världens väg med vindens hastighet.

• amalie79
    7 små apor skrev 2010-11-13 17:38:29 följande:
    Det är lätt att ha en massa vettiga, kloka principer innan man fått barn.
    Sen när de anlänt så inser man rätt kvixkt att principerna for all världens väg med vindens hastighet.
    Fast nu tycker jag du låter lite nedlåtande. Man BÖR ha kloka och vettiga principer innan man skaffar barn. Att jag inte har egna barn betyder inte att jag inte har erfarenhet... : )

Jadå, hon var redan på väg genom hela butiken ut genom dörren med pojken så nog tror jag hon tänkte göra det.
    Men även om så tycker jag inte att man skrämmer barn på det viset. Det var inte så att det var kris- han vrålade och bråkade inte utan var väl som en tvååring som tröttnat är mest, så att säga : )
  • Lurifixan
    amalie79 skrev 2010-11-13 17:22:43 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur ni ser på en sak. Idag var jag i en presentaffär med massa rolig prylar och där var även en mamma med två barn- en lite större tjej, runt fem-sex och en en liten kille på kanske två, ungefär.

Lilla killen tröttnar förstås ganska omgående och börjar kinka. Mamman bär honom på armen och säger  att hon vågar inte ha honom lös. Hon tänker sätta honom i vagnen, men han smågråter och protesterar.

Då tar hon honom och går mot dörren och säger: Mamma sätter dig i bilen så länge, så ska jag bara handla så åker vi sedan. Hon låter inte arg utan bara lite stressad och det låter som om hon tycker det är fullt naturligt och inget konstigt alls.

Pojken protesterar och smågråter och mamman säger att okej, men då får du sitta i vagnen -vilket han går med på, då.

Jag har inga egna barn, men är nog ganska klar över hur jag ser på barn och uppfostran om den dagen kommer- detta tyckte jag INTE var okej. Jag tillhör dem som inte tycker det är panik att lämna sovande barn i bilen en snabbis- men att gå ut och sätta ett ledset gråtande barn i bilen hade jag aldrig gjort?

Är det jag som är känslig, eller?
    Men hur vet du att det inte var någon som vänta i hennes bil redan??i min familj brukar det nästan alltid vara någon/några som ej orkar fälja med in.Men skulle fallet vara så att hon skulle lämna en 2åring själv i bilen så är ju människan inte klok.Man får inte ens lämna småbarn självla . Skulle jag aldrig utsätta min lilla son för!!Hur mkt han än gapar och skriker så löser jag alltid det på nått annat sätt ... så att han blir gla igen.

Och om inte så kan jag inte göra så mkt mera än att då blir det gnäll och man handlar det man ska ha sen går man.Men jag kan förstå att förädrar blir trötta när barnet skriker .. min son brukar "gråta" och då tycker folk runt om kring sååå synd om honom men det enda han är är arg för han inte fått alla leksaker :) så man kan också tycka lite väl synd om andras ungar ibland! Ibland måste vi föräldrar försöka sätta gränser.Spec om dom är väldigt bråkiga och tror dom kan styra och ställa. Trots kallas det väl för sig.Men sitta i en bil är ju inte rätta metoderna
  • 7 små apor
    amalie79 skrev 2010-11-13 17:42:30 följande:
    Fast nu tycker jag du låter lite nedlåtande. Man BÖR ha kloka och vettiga principer innan man skaffar barn. Att jag inte har egna barn betyder inte att jag inte har erfarenhet... : )

Jadå, hon var redan på väg genom hela butiken ut genom dörren med pojken så nog tror jag hon tänkte göra det.
    Men även om så tycker jag inte att man skrämmer barn på det viset. Det var inte så att det var kris- han vrålade och bråkade inte utan var väl som en tvååring som tröttnat är mest, så att säga : )
    Enbart din tolkning och den är dessutom fel.

Det är ett faktum att det är precis på det sättet, de vittnar de allra, allra flesta föräldrar om. Något även du kommer att få uppleva den dagen du får barn.
  • vittra
    7 små apor skrev 2010-11-13 18:29:11 följande:
    Enbart din tolkning och den är dessutom fel.

Det är ett faktum att det är precis på det sättet, de vittnar de allra, allra flesta föräldrar om. Något även du kommer att få uppleva den dagen du får barn.
    Va?? Först och främst, hur kan du komma och påstå att TS har fel i sin tolkning, du vet ju ännu mindre vad som egentligen hände! För det andra undrar jag vad du menar att man kommer få uppleva, att man måste hota barn? Eller att man måste lämna dem själva gråtandes? Håller inte med i något av dem, vår stora har också fått utbrott i affären, skulle aldrig hota med att lämna henne själv, eller göra det. Är barnet så lugnt som TS beskriver (att det går att resonera) så har man ju inte alls något problem i mina öron. Har man däremot ett barn mitt i ett utbrott (= inte går att få kontakt med öht) så är det väl bättre att gå ut med barnet och vänta ut utbrottet tillsammans med barnet än att bete sig som en 3-åring själv!
  • vittra

Eftersom hon var så lugn och barnet inte alls särskilt bråkigt skulle jag tippa mer på det som någon ovan skrev, att det kanske satt någon annan i bilen redan? Det skulle förklara hennes lugna agerande och inte att hon var hotfull eller så när hon sa det.

• 7 små apor
    vittra skrev 2010-11-13 18:40:12 följande:
    Va?? Först och främst, hur kan du komma och påstå att TS har fel i sin tolkning, du vet ju ännu mindre vad som egentligen hände! För det andra undrar jag vad du menar att man kommer få uppleva, att man måste hota barn? Eller att man måste lämna dem själva gråtandes? Håller inte med i något av dem, vår stora har också fått utbrott i affären, skulle aldrig hota med att lämna henne själv, eller göra det. Är barnet så lugnt som TS beskriver (att det går att resonera) så har man ju inte alls något problem i mina öron. Har man däremot ett barn mitt i ett utbrott (= inte går att få kontakt med öht) så är det väl bättre att gå ut med barnet och vänta ut utbrottet tillsammans med barnet än att bete sig som en 3-åring själv!
    Först ska du gå tillbaka och läsa om vad det handlar om sedan kan du uttala dig.
    Läs om och skriv rätt.

Jag bemöätta TS tolkning av vad jag skrev. Vad surrar du om?
  • amalie79
    vittra skrev 2010-11-13 18:40:12 följande:
    Tack Vittra!

Ja kanske var det som ni säger - det kan ha suttit någon mer i bilen. Så långt tänkte jag aldrig...hoppas det. Skulle aldrig komma på tanken att säga någonting, men jag började fundera på om det var jag som var knäpp som reagerade...

7 små apor, ja det må hända att det inte kommer bli som man tror när man får barn, det förstår jag, men jag tror att det går alldeles utmärkt att uppfostra barn utan att hota och skrämma dem till att lyda. Det har iaf min mamma lyckats bra med : )

Tack för era svar!
  • Hej och Hopp

Jag blir förvånad över att så många tycker att det vore okej att hota barnet med att sätta det i bilen.
    Jag tycker att det är jättehemskt! Och ja, jag har barn!

TS - jag tycker inte alls att jag har ändrat på så värst mycket i min syn på uppfostran och bemötande av barn efter att jag blev mamma. Jag tycker att det är ungefär som jag trodde - kunde kanske inte föreställa mig att alla känslor skulle kännas så starkt men annars så...

• Hej och Hopp

fast jag tänkte också att det kanske var så att det satt någon i bilen - så att det inte var ett hot om att överge barnet utan ett realistiskt alternativ för ett barn som tröttnat...
    Låt oss hoppas på det!

• elsa02

Jag försökte få min man att använda bältet på våran son när han bär sig illa åt, men han är för mesig, så han vägrade.

Svar på tråden Sätta ledset barn i bilen?