• Niveaa

Vad har du för uppfattning om folk med socialbidrag?

Eftersom så många verkar ha en stark åsik om vilka sorters människor som söker sochjälp vill jag höra din.

Jag har själv fått söka sochjälp under några år pga vissa anledningar.
    Så hur är man som person?
    Lat?
    Vill inte söka jobb?
    Missanpassad?
    Låt höra.

• Svar på tråden Vad har du för uppfattning om folk med socialbidrag?
  • La Lola

Det finns 2 typer anser jag;

de som är uppriktigt lata o arbetsskygga o som utnyttjar systemet allt de kan.

och de som behöver hjälp under en begränsad tid o gör allt de kan för bli självförsörjande igen.

Jag har fått hjälp under 2 korta perioder i mitt liv tills jag kunde försörja mig själv igen.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Niveaa

Men går det verkligen att lura systemet idag?
    För jag när jag sökte så var det stenhård koll på kraven jag måste uppfylla för att kunan få soc hjälp.
    Socialhjälp blir ingen rik på. det är knappt så man tar sig runt.
    Varför skulle någon vilja leva så frivilligt.

• yodi

har ingen uppfattning, alla ju olika och det finns så många anledningar till varför man kan behöva försörjninsstöd

• idiblon yes

Min uppfattning är snarare att samhället inte är rätt uppbyggt. För få får rätt hjälp och arbetsmarknaden är inte rättvis.

FL är guld.
  • Dr Mupp

Socialbidrag kan man ju ha av olika anledningar. De som har socialbidrag under en kortare period har jag inget problem med eller de som är sjuka och av en eller annan anlening inte har sjukpenning.

Men sånna som syrran har jag väldigt svårt för. Hon är fullt arbetsför och har gått på socialbidrag non stop i 8 år och lär fortsätta med det.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • KlasKristian

Att man bör vänta åtminstone tills man gått ut gymnasiet med att skaffa barn.

• Niveaa
    KlasKristian skrev 2010-11-14 23:09:38 följande:
    Att man bör vänta åtminstone tills man gått ut gymnasiet med att skaffa barn.
    Det är de som i majoritet söker socialbidrag menar du?
  • KlasKristian
    Niveaa skrev 2010-11-14 23:30:54 följande:
    Det är de som i majoritet söker socialbidrag menar du?
    Jag tror risken att man tvingas söka bidrag är större om man inte prioriterar utbildning först och främst ja.
Svar på tråden Vad har du för uppfattning om folk med socialbidrag?