• 060810

Ett barn sondmatas på stan - vad tänker du?

Jag har en liten tjej på snart 3 månader som sondmatas genom en slang i näsan.

Jag undrar vad ni som glor så förbaskat tänker om henne/mig?
    Ja även ni som inte glor så ögonen håller på att trilla ut, vad tänker ni om ni skulle se oss?

Jag undrar varför folk har så svårt och komma fram till oss och fråga varför hon sondas om man nu undrar det istället för att strirra och börja viska och "snacka bakom ryggen".
    Hon är inget missfoster liksom!
    Hon har bara svårt med maten efter att ha fötts med en missbildning.

Blev så trött på stirrandet häromdagen på sjukhuset för där var en "kärring" som stirrade så att hon höll på att gå rakt in i en trappa! Hon kunde inte släppa sina ögon från min lilla plutta. Synd bara att hon inte gick rakt in i trappan! :p

Så skriv gärna varför ni inte kommer fram och frågar utan bara stirrar eller vad ni tänker om ni skulle få syn på oss.
    Vill veta vad som rör sig i folks huvuden! 

• Svar på tråden Ett barn sondmatas på stan - vad tänker du?
  • liag
    060810 skrev 2010-11-15 15:01:41 följande:
    Jag har en liten tjej på snart 3 månader som sondmatas genom en slang i näsan.

Jag undrar vad ni som glor så förbaskat tänker om henne/mig?
    Ja även ni som inte glor så ögonen håller på att trilla ut, vad tänker ni om ni skulle se oss?

Jag undrar varför folk har så svårt och komma fram till oss och fråga varför hon sondas om man nu undrar det istället för att strirra och börja viska och "snacka bakom ryggen".
    Hon är inget missfoster liksom!
    Hon har bara svårt med maten efter att ha fötts med en missbildning.

Blev så trött på stirrandet häromdagen på sjukhuset för där var en "kärring" som stirrade så att hon höll på att gå rakt in i en trappa! Hon kunde inte släppa sina ögon från min lilla plutta. Synd bara att hon inte gick rakt in i trappan! :p

Så skriv gärna varför ni inte kommer fram och frågar utan bara stirrar eller vad ni tänker om ni skulle få syn på oss.
    Vill veta vad som rör sig i folks huvuden! 
    Då ska du bara veta vad folk kan glo på mitt barn som har Downs syndrom.
  • mclo

Jag skulle bara tänka, att du matar ditt barn.
    Min son föddes med en avvikelse och hjärnskada som har gjort att han fått sondmatas väldigt mycket.
    Det värsta är ju att man blir utstirrad och tror det värsta om en!

• vampyria2

Jag skulle nog mest glo för att jag är så bebis tokig och tycker att de är de sötaste som finns. Jag jobbar inom vården och är så pass van vid sondmatning så jag skulle nog inte ens tänka på att du gjorde det. Är det ditt första barn? För du ska veta att är man ute med en bebbis så glor folk, de flesta gillar små bebisar :) sen var din tös galet söt också :)

• I have a kid

Jag skulle titta å tycka synd om barnet som måste ha en sond
    ( tyckte det då dottern var liten å  hade det åxå)

( inte något illa mot päronen) men iaf...

men det jag tror folk som inte varit själva med om det, Dom kollar för att dom inte vet vad det är!

• Greger

Utan att ha läst så mycket mer än rubriken så skulle jag vilja svara att jag inte skulle tänka något speciellt. Eftersom det inte är en väldigt vanlig syn så skulle jag nog kanske titta lite extra. Men att tänka något dumt skulle jag aldrig få för mig.
    Jag kan äta själv och visst äter jag på stan ibland -det är lite samma sak.

gundel.blogg.se -Ur löjlig synvinkel.
  • Milkev

jag skulle nog glo massor, men inte på själva sondmatningen utan för att det var en söt bebis. Ledsen mammor och pappor men jag kommer nog förmodligen glo på alla era barn :d med eller utan sond. Men som sagt var älskar bebisar, finns inget sötare. 
    Tror knappast jag skulle reagera på hur bebisen matas då jag är så arbetskadad när det kommer till det (jobbar på neo) Ser liksom aldrig slangar /tuber /sonder....ser bara barnet :D

• Lady T

Jag skulle titta både en och tre gånger, och förmodligen hinna kommentera till mitt sällskap att "titta vilken söt bebis" redan innan jag såg sonden.

Glad

• Dr Mupp

Skulle jag råka se det så skulle jag nog först haja till och sen titta lite mer noga för att se om jag såg rätt. Är ju så ovanligt med sondning på stan. Sen skulle jag inte bry mig mer.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Ekrlsn

Jag skulle titta av nyfikenhet, aldrig sett det innan så skulle nog kunna gå in i något för att stilla nyfikenheten :)

• Modgun

Min första tanke skulle vara stackars barn.
    Sen när jag hade tänkt efter en stund så hade jag resonerat som så att det finns en anledning till varför ditt barn sondmatats.

Jag glor inte på folk då jag finner det ohyffsat, men ett snabbt öga hade jag nog kastat. Tyvärr så är det väl så att det som ser "annorlunda" ut gör att folk tittar eller stirrar.

• Sarah f

Det hugger lite i hjärtat när man ser det och lanske tittar jag lite mer då. Jag vill att alla små barn ska vara friska, starka och lyckliga och blir lite hjärtenupen när jag ser en fin liten bebis med sond eller vad nu som avviker.

• Pimpinellan

Om jag tänker nåt ö.h.t så är det väl en undran vad som kan felas din lille skrutt. Har själv jobbat med ett sånt barn och det är väl inget märkligt med sondmatning. Folk stirrar på allt som inte är "normalt"! Stirra tillbaks eller fråga varför.

• 060810

Så skönt att läsa era svar. :)
    Blir så glad med så positiv respons! :)

Ja nästa gång någon glor som den "kärringen" så ska jag gå fram och fråga vad hon glor på!
    Nu ska ju min plutta få knapp (gastrostomi) snart, så antingen blir det mer konstigt eller mindre konstigt, kanske för att man kan dölja knappen lite mer än sonden som det blir mindre konstigt, men samtidigt så ska hon ju ha mat ändå.
    Jag är sån som person som gärna är ute bland folk och då är det naturligt för mig att min dotter följer med när vi är ute. Kan ju inte lämna henne hemma själv direkt.. :p
    Men hon trivs att vara ute bland folk och åka vagnen och ligga och titta på saker. 

• Modgun

Ja det tycker jag att du verkligen ska göra.
    Visst det är bara "normalt" när man ser något som avviker från "normen" att titta, men absolut inte stirra. Det är höst opassande och ohyfsat.

Får jag vara så fräck och fråga varför hon sondmatas?

• 060810

Modgun:
    Du får helt klart fråga! :)
    Hon sondas för att hon är född med en missbildning som heter diafragmabråck, hon har till följd av det en väldigt liten vänsterlunga, som sakta men säkert växer, men kommer bara komma upp i halv lungkapacitet på den lungan. Hon orkar inte äta allt hon ska själv utan äter mellan 10-130 varje gång. Svårt att säga hur mycket hon äter varje gång innan.. Som nu åt hon 30 ml, men målet innan dess 80.. :p Så det är väldigt olika...
    Eftersom hon har väldiga problem att gå upp i vikt så får hon även tillägg i maten och sen genom knappen så kan hon få extra mat på natten med via en matpump. :) Mkt bra!! För sondar jag henne för  hand så att säga så kräker hon om det blir för mycket, men på natten kan man ju få in 1-2 flaskor mer mat och så kommer det sakta hela tiden istället för att allt ska komma "fort". Det tar sammanlagt närmare 1 timme att mata henne som det är idag. Först erbjuda flaskan och så får hon äta så mycket hon orkar, sen ska hon sondas resten vilket tar tid för det ska gå så sakta enligt hennes mage.. Annars får man en kaskadspya rakt över sig och vi pratar inga "vanliga" bebisspyor nu utan detta är verkligen en magtömning... 

Svar på tråden Ett barn sondmatas på stan - vad tänker du?