• lillesa

Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???

Måste bara fråga er föräldrar där ute: Lär ni inte era barn att ställa sig upp för gamla människor på bussen?

Åkte hem  idag och det är fullt. Det sitter tre ungdomar mellan 12 och 14 vid de sätena som är för rörelsehindrade och när det kommer en liten tant och farbror SÅ STÄLLER DE SIG INTE UPP! Inte ens en liten antydan... Tanten och farbrorn får snällt stå precis bredvid de slöa ungdomarna som satt med sina telefoner. Jag skäms!

I min värld så är det en självklarhet, men vad har hänt med 90- talsgenerationen?
    Trötta i benen eller?

GAH!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-15 19:32
    Kan tillägga till er som undrar varför jag inte ställde mig upp eller sa något att jag redan stod längre in i bussen. Men jag borde ha hojtat! ;)

• Svar på tråden Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???
  • Lillajagmedstorahjärtat

(Min -94: a lånar min profil)

Ni säger att ungdomar är ouppfostrade i allmänhet, vad mer? 

Säg att jag sitter med min kompis på bussen (som jag gör varje dag), ska jag då resa mig upp, erbjuda tanten/gubben (som jag inte har en aning om det blir arg eller glad) en plats och stå och snacka över huvudet på den här personen resten av vägen? Och dessutom, faktiskt så kan barn och ungdomar ha besvär också, bara för att man är ungdom BEHÖVER man inte vara i topp trim!  

Vissa äldre blir förolämpade medans andra blir glada, men hur ska man veta?

Jag, som haft en JOBBIG dag i skolan ska ställa mig upp, men 40-åringen på sätet framför ska sitta kvar? Ibland blir jag så trött på att allt skylls på ungdomarna!   

• lillesa
    busgrodan skrev 2010-11-15 18:43:14 följande:
    måste nog säga att jag tycker att ungdomarna idag är väldigt ouppfostrade över huvudtaget och inte bara på bussen. lär bli påhoppad nu men jag tror att folk idag är för upptagna med sina egna karriärer att dom varken har ork eller lust att lära ungarna hur man beter sig, 
    Curlingföräldrar som har gjort att tom svt gör en serie om konsekvensen av deras handlingar. 

Ung och bortskämd på svt ikväll kl 20.00 
  • lillesa
    Lillajagmedstorahjärtat skrev 2010-11-15 19:10:07 följande:
    (Min -94: a lånar min profil)

Ni säger att ungdomar är ouppfostrade i allmänhet, vad mer? 

Säg att jag sitter med min kompis på bussen (som jag gör varje dag), ska jag då resa mig upp, erbjuda tanten/gubben (som jag inte har en aning om det blir arg eller glad) en plats och stå och snacka över huvudet på den här personen resten av vägen? Och dessutom, faktiskt så kan barn och ungdomar ha besvär också, bara för att man är ungdom BEHÖVER man inte vara i topp trim!  

Vissa äldre blir förolämpade medans andra blir glada, men hur ska man veta?

Jag, som haft en JOBBIG dag i skolan ska ställa mig upp, men 40-åringen på sätet framför ska sitta kvar? Ibland blir jag så trött på att allt skylls på ungdomarna!   
    Du kanske är en av deltagarna i kvällens program? ;)

JA jag tycker att du ska erbjuda tanten/"gubben" din plats, och om han blir glad så har du gjort hans dag och visat att han inte har slitit häcken av sig hela livet för att vi ska få välfärd i vårt land utan anledning.
    Om han mot förmodan blir sur så får du helt enkelt inse att alla inte är lika artiga som du, men du har ändå gjort ditt bästa för att visa en annan människa respekt. Testa nästa gång du är med om det!

Sen tycker jag att om man är frisk och stark (och 40 år) så ska man också göra det. Men nu handlade detta om ungdomar just för att det var dem jag såg idag.

• Lillajagmedstorahjärtat
    lillesa skrev 2010-11-15 19:18:07 följande:
    Du kanske är en av deltagarna i kvällens program? ;)

JA jag tycker att du ska erbjuda tanten/"gubben" din plats, och om han blir glad så har du gjort hans dag och visat att han inte har slitit häcken av sig hela livet för att vi ska få välfärd i vårt land utan anledning.
    Om han mot förmodan blir sur så får du helt enkelt inse att alla inte är lika artiga som du, men du har ändå gjort ditt bästa för att visa en annan människa respekt. Testa nästa gång du är med om det!

Sen tycker jag att om man är frisk och stark (och 40 år) så ska man också göra det. Men nu handlade detta om ungdomar just för att det var dem jag såg idag.

Haha, nej, är knappast som dem i Tv-programet ;)

Okej, till viss del håller jag med dig men till viss del inte.

Jag HAR ju gjort det någon gång, men det känns mer ohyfsat att erbjuda plats och sen stå och babbla över huvudet på personen...

Som tur är, så finns det alltid så att man kan ha två säten var på bussen jag åker så för mig är det inte egentligen ett problem! ;) 
  • CallGirl

Jag tycker självklart att man ska resa sig upp när någon behöver platsen bättre, men om bussen var full; varför är det bara ungdomarna som får skit och inte de övriga passagerarna? Visst satt de på en olämplig plats, men varför reste sig då inte någon av de övriga exempelvis TS?

• NoKnock Angleton
    lillesa skrev 2010-11-15 17:47:14 följande:
    Måste bara fråga er föräldrar där ute: Lär ni inte era barn att ställa sig upp för gamla människor på bussen?

Åkte hem  idag och det är fullt. Det sitter tre ungdomar mellan 12 och 14 vid de sätena som är för rörelsehindrade och när det kommer en liten tant och farbror SÅ STÄLLER DE SIG INTE UPP! Inte ens en liten antydan... Tanten och farbrorn får snällt stå precis bredvid de slöa ungdomarna som satt med sina telefoner. Jag skäms!

I min värld så är det en självklarhet, men vad har hänt med 90- talsgenerationen?
    Trötta i benen eller?

GAH!
    Varför reste inte du dig upp då?
  • Nicke
    lillesa skrev 2010-11-15 19:18:07 följande:

Du såg inte dig själv då?
  • lillesa
    CallGirl skrev 2010-11-15 19:24:36 följande:
    Jag tycker självklart att man ska resa sig upp när någon behöver platsen bättre, men om bussen var full; varför är det bara ungdomarna som får skit och inte de övriga passagerarna? Visst satt de på en olämplig plats, men varför reste sig då inte någon av de övriga exempelvis TS?
    Jag stod redan upp och dessa tonåringar satt på platserna för just de som behöver dem bäst.
    Klockan var runt tre så majoriteten på bussen var ungdomar i högstadie och gymnasieåldern.
    Det var många som stod, och faktiskt främst vuxna. 
  • Gotlandsunge

I gotlands kommun har det varit stora diskussioner om att det inte finns tillräckligt med sittplater till barnen/ungdomarna på bussarna när de ska hem från skolan. Det en trafikfara för barn att stå i bussen om det skulle hända en olycka.

Min vän har en son på 11år. Mamman har varit väldigt noga med att han SKA sitta på bussen. Han får inte stå upp. En dag steg det på en gamal dam som frågade om hon fick ta pojkens plats och han svarade till damen "nej, min mamma har sagt att jag måste sitta på bussen" och reste sig därför inte.
    Mamman "skämdes" förstås och förklarade för pojken, att för äldre ställer man sig upp och han gör det numera.

Kan du vara samma sak för dessa pojkarna!? =)
    En tanke bara...

• Nicke
    lillesa skrev 2010-11-15 19:30:25 följande:
    Jag stod redan upp och dessa tonåringar satt på platserna för just de som behöver dem bäst.
    Klockan var runt tre så majoriteten på bussen var ungdomar i högstadie och gymnasieåldern.
    Det var många som stod, och faktiskt främst vuxna. 
    Ah. Det förstås.
  • AnnaT

du det är ju inte bara dom unga som inte ställer sigg upp finns precis lika många vuxna som inte fått någon uppfostran och inte kan resa på sig

• Neccin

Mina barn är små fortfarande och sitter i vagnen när vi åker buss men jag kommer uppfostra dom till att resa sig om det ser ut att behövas eller om någon ber dom snällt, det finns otroligt många otrevliga äldre som snäser och håller på om att man ska resa sig upp och ska det va på det visat ska ungarna sitta kvar där med basta.

Sen kan ju faktiskt de äldre fråga om de skulle kunna få sitta ner, inte svårare för dom att fråga än vad det är för de yngre att resa sig. Ingen reste sig för mig när jag kom höggravid på kryckor på bussen men frågar man ltie snällt så var det flera som erbjöd sin plats, många (inte alla) vill inte erbjuda sin plats utan att bli tillfrågade för dom kanske också behöver/vill sitta ner.

Har även varit med om att en ungdom fått sig en sådan utskällning som heter duga för att han satt ner och tanta fan (ursäkta mig men denna var det)  inte fick sitta på just den platsen hon tydligen behagade för ingen annan plats ville hon sätta sig på, till saken hör att pojken var handikappad och hade svårt att stå länge och benen hade vikt sig på honom om bussen svängt när han stod upp. Han förklarade om och om igen detta och det syntes på benen hans med men det var inget godtagbart svar för tanta som fortsatte gorma. Så ouppfostrade människor kommer i alla åldrar. Och om nu tanten och gubben på den bussen du var med på inte fick en sittplats och inte bad om en så tycker jag att det är lustigt att du inte bad någon stiga upp eftersom du verkar bli så upprörd. Även om du står en bit ifrån så går det göra sig hörd...

Sara, mamma till pseudotvillingar Http://Neccin.blogg.se
  • augustisten
    lillesa skrev 2010-11-15 18:00:28 följande:
    så sant... men någonstans i deras små hjärnor borde de väl tänka att det är bättre att tanten sitter än de själva?
    Och de var inte kompisar, de bara satt. Tror inte att de kände varandra ens...

Jag kan störa mig på att nån annan tar min plats när jag ställer mig upp för en äldre person,,, Hallå? Jag ställde mig inte upp för dig, utan för den skröpliga tanten. Vad är det med egoistiska människor? 
    ...har bara skummat lite i tråden - men alltså... Två ungdommar som inte känner varandra och som sitter brevid varandra på bussen... de är för upptagna av att smygkolla på varandra för att se något annat. Själv var jag i en bubbla i den åldern. Påpekade någon att jag borde resa på mig vid ett tillfälle som detta så skämdes jag och gjorde det... men jag hade nog inte lagt märke till det av mig själv. Speciellt inte med en okänd jämnårig i närheten att förhålla mig till.

Ungdommar kan jag ursäkta alla dagar - oavsett uppfostran har de ibland nog med sig själva och sina hormoner. Vuxna däremot borde örfilas upp om de inte erbjuder sin plats till behövande.
  • halmhatten
    augustisten skrev 2010-11-16 09:46:42 följande:
    ...har bara skummat lite i tråden - men alltså... Två ungdommar som inte känner varandra och som sitter brevid varandra på bussen... de är för upptagna av att smygkolla på varandra för att se något annat. Själv var jag i en bubbla i den åldern. Påpekade någon att jag borde resa på mig vid ett tillfälle som detta så skämdes jag och gjorde det... men jag hade nog inte lagt märke till det av mig själv. Speciellt inte med en okänd jämnårig i närheten att förhålla mig till.

Ungdommar kan jag ursäkta alla dagar - oavsett uppfostran har de ibland nog med sig själva och sina hormoner. Vuxna däremot borde örfilas upp om de inte erbjuder sin plats till behövande.
  • froken mildred

Har inte läst tråden. För mig är det självklart att lämna min plats till någon som behöver den mer, och i den kategorin tycker jag även gravida ingår, vilket många andra i Stockholmstrafiken inte verkar tycka.

Men det jag ville ha sagt var, att min lillasyster var när hon var 16 år njursjuk, idag mår hon bättre. Men på en av sina sjukhuspermissioner åkte hon buss. Vid tillfället hade hon tre kateter slangar som stack ut ur ryggen, gick på en väldigt hög dos morfin varje dag och var helt enkelt inte tillräckligt frisk för att kunna stå upp. Vid det tillfället var det en dam som kom på bussen och faktikst fick en plats någon annanstans. Men en annan kvinna skällde ut min lillasyster efter noter för att hon inte hade gett upp sin plats. Min syster blev självklart blev jätteledsen. Nu är det nog faktiskt så att många ungdomar är lata och smått ouppfostrade, men finns säkert fler exempel på sjuka ungdomar än min syster. Så tycker faktiskt att man ska vara lite försiktig innan man dömer andra utan att veta hur deras situation ser ut.

• Miss Cee

Det är högst troligt en konsekvens av alla åkturer med mamma och pappa när barnen var mindre, där föräldrarna aldrig skulle komma på tanken att de och deras 8 åring kunde stå upp för de är ju en BARNFAMILJ!
    *drypande av sarkasm*

• mikroE

Fast är det bara ungdomar? Jag är 28 och för ett par år sedan när jag åkte med kompisar och direkt ställde mig upp för en äldre dam så stirrade de på mig som om jag hade tagit fram tuttarna och blottat mig. Efteråt kommenterade de att de aldrig trott någon gjorde så längre. WTF? Är väl fullt naturligt tyckte jag...

• BymBym

Vissa ungdomar TÄNKER faktiskt att de borde erbjuda sin plats. Men de är blyga så de vågar inte. De är tuffa på ytan men fortfarande små på insidan....

• ptq

Hihi jag brukar göra på ett annat sätt på bussen. Jag är 36 och när jag ser att inga tonåringar ställer sig upp för de äldre så brukar jag ställa mig upp och högt erbjuda platsen för tonåringarna ;-o dom brukar inte ta den utan de äldre får den men då har jag visat för de tonåringar som inte ställt sig upp vad galet det är att sitta kvar. Då tittar dom ner i sina telefoner.
    Har gjort så några ggr men bara när jag vet att det finns platser åt de äldre ändå ) Kul grej, vet inte om det hjälper men jag visar att jag är minsan så pass ung och kry att jag kan lämna plats åt tonåringar.Flört

Svar på tråden Tanten får stå men tonåringen sitta, hur uppfostrar ni era barn???