• Wictor090719

Ensamstående mamma mår skit...

Tänk att få kunna duscha lite längre än 2 minuter, tänk att få umgås med vänner ensam någongång utan att behöva fixa barnvakt varje gång, tänkt att få STOR städa lägenheten. Det är så mycket jag inte kan som ensamstående, det är grymt jobbigt att vara ensam, visst för att jag har helt underbara barnvakter som ställer upp men dom har ju också ett liv, hade jag haft hans pappa i närheten hade jag inte behövt fråga dom hela tiden. Jag kan städa med Wictor hemma, men om ni sätter er i min situation som varit ensam med Wictor i snart 16 månader så är avlastning i 5 minuter guld värt.

Mina axlar värker, min rygg är stel, huvudvärk från och till, gråten i halsen i princip varje kväll och jag pallar verkligen inte mer. Finns det någon som förstår? Mycket går tyvärr ut över Wictor, för att jag inte orkar, då menar jag att jag är mycket irriterad, grinig, har inget tålamod och är ledsen. Tänk om jag också bara kunde ta ett "uppehåll" från mammarollen. Jag älskar Wictor över allt annat, han är mitt liv, han är mitt allt och han kommer först. Men ensamstående mamma trodde jag verkligen inte att jag skulle bli. Det var inte såhär jag ville bli mamma, detta var inte direkt planen. Sen att det är HANS förlust vet jag, han missar en hel del och har missat 16 månader i Wictors liv men är det de han vill så visst.

Hade utvecklingssamtal för Wictor idag och allt var bra med han, hon frågade även om allt var bra med mig...därför detta inlägg. Allt är inte bra, det är skit rent ut sagt.

Lite negativa tankar, var tvungen att vräka ur mig dom någonstans men också för att se om det finns någon i samma/liknande sits.

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • Svar på tråden Ensamstående mamma mår skit...
  • Jessa med 3

Det är OK att känna så - jag kan känna det fast jag delar föräldraskapet med barnens pappa och vi lever ihop, men det är jobbigt ibland! Ännu mer för dig som inte har någon att dela glädjen och sorgen med, självklart! Kram!

• gladare

Livet är tungt ibland, jag vet men jag vet också att om du ta ledigt som mamma till finaste wictor, så skulle du snart sakna han enormt. Passa på att njut av det lilla i vardagen, att skönt oljebad när ham somnat, god kopp te med lugn musik, bra bok el nåt annat som bygger upp dig och är avkopplande. Du mamma till finaste wictor du fixar det här jag lovar

• Lady X

Det finns inga andra mammor ikanske liknande sits på ditt dagis eller som du känner? Så kan ni kanska passa varandras barn och hjälpa varann med avlastning? Eller kanske du kan göra ett anslag på ditt bvc? Jag såg en gång på teve tror jag det va om ett gäng mammor, som skapade "ringar" där mammorna hjälptes åt med varandras barn från olika dagar och helger. Antingen två stycken eller 4 stycken mammor eller liknande. Så tex några timmar på lördagen tog en mamma hand om sitt och någon annans barn i några timmar och så nästa lördag så byttes dom. Är man fler så är man ju fler mammor på fler barn, fyra mammor varav två tar hand om 4 barn medan två mammor är lediga, som ett litet hemmadagis =) Låter det snurrigt? =) Det är iaf en möjlig lösning om man får till det.

Jaja, det kanske låter snurrigt men du kan ju prova sätta upp en lapp på bvc och skriv något fyndigt, trevligt och träffande så kanske du får napp på några andra trevliga mammor du kan lita på.

Annars så vill jag bara skicka en förstående tanke, är inte ensamstående men jag kan tycka att det är skitjobbigt även fast jag får hjälp av hennes pappa, då förstår jag att du har det 100 resor värre.

Annars kanske en liiiiten liiiiten tröst kan vara att det blir bättre sen när han blir lite större och tex kan leka hos en kompis i några timmar, och sen kommer en dag när han kan sova borta hos en kompis också  
    Så håll ut och kämpa på! {#emotions_dlg.flower}

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Wictor090719

Tack för era tankar, idag är det lite bättre men inte fullt så bra..

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • AnkiLovisa

Jag är också ensamstående. Jag mår inte heller så bra av det. Så jag förstår hur du känner litegrann. :( Men jag hade en kontakt/avlastningsfamilj ett tag. Det ordnade jag genom socialtjänsten. Sen funkade det inte men jag står på kö för en ny familj. Det är inget du skulle kunna kolla upp i din kommun? Det är guld värt att få en kväll i veckan eller var tredje vecka för sig själv. Nu medan jag väntar på en ny familj, så hjälper mig en väninna varannan vecka och har min dotter en natt och varannan vecka mina föräldrar. Hoppas du ska hitta en lösning. Jag vet hur det är att gråta var och varannan dag även om det är bättre nu. Kram till dig.

• mamma hampus

Hej på dig Wiktors mamma

Jag vet hur du känner jag har varit ensam i 7 år sonen Hampus skulle bli 7 månader då jag och hans pappa gjorde slut.Sedan kom han när Hampus var 4 år ville ha varann helg men inget de åren innan vi har varit på familjerådgivning och allt var ju mitt fel för jag hade knuffat i väg honom så han fick inte träffa sin son,och så var allt ihop tvärtom jag var den som försökte ringa honom varje fredag och berätta hur våran vecka har varit eller så skickade jag sms,jag ville att hans pappa skulle vara delaktig så han vet vad som hände med sin son.Men han var inte med på inskolningen till dagmamman när han var runt 1 år sedan var han inte med på inskolningen på dagis när han var runt 4½ år.Fick bara att "har du klarat det hittils så borde du klara det nu med"

Men sedan träffade hans pappa en ny tjej och de lever ihop än och har en son tillsammans började vi lite med att Hampus fick vara där varann helg,men det var inget Hampus trivdes med han ville inte åka han ville hellre vara hemma med mig.Men han fick åka ändå och man mådde skit varje gång när han åkte så jag ville inte vara hemma och se hans rum tomt och så var det tyst så då gick jag alltid därifrån och låste dörren sedan kom jag hem först  på söndagen när Hampus skulle komma hem.

Sedan när vi flyttade hit till en annan kommun så ville inte hans pappa skriva under pappren till skattemyndigheten för han ville ha våra förlovningsringar först annars skulle jag betala för dem.Så det var nära att Hampus inte fick börja skolan bara för att hans pappa hade inte skrivet under så han fick ringarna till slut för jag hade ju pengar och ge till honom.Men under den tiden han höll på så träffade han aldrig Hampus och nu har de inte träffats sedan innan påsk.

finns här om du vill prata mer vart bor ni?

kramar

Svar på tråden Ensamstående mamma mår skit...