• Ramla

Tonåringar och duschning

Vi har en tjej som är 16 år som älskar att duscha ofta och länge. Hon har hållt på så där i flera år. Vi bor i hus och har tjatat på henne om att korta ner på duschtiden och att hon inte behöver duscha varje dag. Det som är mest irriterande och nästan sjukligt är att hon kan duscha på morgonen innan hon ska till skolan och första lektionen är gymnastik och även om hon har både badat bastu och duschat kvällen innan så måste hon absolut duscha på morgonen.....??? Vi har mätt och visat henne hur mycket vatten som går åt och vad det kostar.....Men det säger inte henne någonting, hon brys sig inte. Det hjälper inte heller att säga si och så länge får du duscha för det blir maratonduschar ändå. Finns det någon som har några bra tips och kanske också har så hemma?

• Svar på tråden Tonåringar och duschning
  • MBP

Lustigt att alla i lgh tycks tro att de inte betalar något för vattnet. Skillnaden är att den läggs på hyran och eftersom den läggs på alla, kan man väl konstatera att ni åker snålskjuts på de som försöker spara vatten och vattenvärmning.

För betalt, de tar de.

• Cuthalion

MBP

Självklart betalar man för vattnet på ett eller annat sätt, men med "obegränsat" menar åtminstone jag att ifall jag vill stå en timme i duschen kan andra personer som bor i lghtn fortfarande duscha i varmt vatten.

Bott i hus med dels en mor som älskar att bada läääänge och låta vattnet rinna, och dels med ett ex som gärna tog 40-minuters duschar. Då är man glad när man inte behöver knuffa sig in innan för att hinna få duscha i varmvatten utan att behöva vänta ex antal timmar

• Xtinaa

Min 14 åring är precis likadan, nästan iallafall,
    hon liksom måste duscha fastän hon har gympa kommande timmen.. mysko det dära!

• ebben

cinzano-skriver att man ska få duscha när man behöver! Sant-men i de där fallen låter det ju inte som att hon BEHÖVER i ärlighetens namn..........

Nä,så ofta o länge BEHÖVER väl knappt nån duscha?
    Jag skulle ställa en äggklocka eller nåt,o säja åt på skarpen.
    VI bor i hus o eldar med ved för varmvatten. Går då jättebra att säja till vår 9 åring att inte stå så länge,som hon gärna gör........
    Eftersom då får ingen annan varmvatten! Då fattar de galoppen.Men annars är det så klart svårt.
    Tycker väl att hon kan duscha både morgon/kväll om hon vill-men INTE så himla länge........
    Ni kan inte få henne att förstå att det är onyttigt för miljön o att vi faktiskt slösar med naturens tillgångar osv. PLUS att hon ju torkar ut huden mm........

• xxmeyaxx

Antingen så tar ni en del av hennes studiebidrag och menar att hon får betala för vattnet, så länge som hon duschar dyrt.. eller så skaffar ni en timer eller praktiskt taget slår av vattnet (om det går) mitt i allt.

• Belana

Min kollega hade samma problem och slutligen han satte sådana där Ballofixkranar som stänger av vattnet på varmvattenledningen. Utanför badrummet. Så om det inte slutade duschas efter den överenskomna tiden, så varnades det och sedan skruvades varmvattnet av. Ja, det funkade. Sedan får man tycka vad man vill om metoden som sådan.

• xxmeyaxx

Belana: bra metod enligt mig.

• sandra084

Jag tycker personligen man ska duscha varje dag,det gör hela min familj.
    Varje morgon gör vi det,vi duschar cirka 5 minuter-15 minuter som längst.

Det jag tycker du kan säga till din dotter,är att om hon har gymnastik eller träning direkt på morgonen,så kan hon faktiskt skippa duschen,det gör vi.För då blir man ändå svettig och allt och duschar efteråt.
    Sätt dig ner och prata med henne,försök korta ner duchningarna varje dag,varannan dag en vanlig stund,varannan 5 minuter eller nåt.

Annars kanske du inte kan göra mer,och tvinga henne INTE att gå oduschad.

• riot

Min bror duschade precis lika mycket när han var tonåring, och det var mycket bankande på dörren och kranar som vreds av av min far.
    Påpeka också att hon kommer torka ut huden, min bror fick massa sprickor i huden
    och förstod till slut själv att det inte var någon bra idé.

• Shy Lips

Hihi...det kunde varit min pappa som skrivit detta inlägget medans jag fortfarande bodde hemma

• Twicted

kan ni inte stänga av varmvattnet så att hon fattar att det kostar mycket pengar?

• Pepsie

Vi har min 17-åriga syster inneboende hos oss och jag är sååå trött på hennes duschande!! Nästan varje dag är det minst en timmes dusch o pyssel i badrummet, rakning av benen, peeling och sånt som kräver en massa vatten. Sköljer håret i hur många minuter som helst. Det är så tröttsamt. Vi har oxå försökt förklra för henna att det kostar en del, men det glöms till nästa dag.
    Vad säger man? Tonåringar....

• Inger

Har några tips som kollegan med två tonåringsdöttrar gjort med bra resultat:
    Byt blandaren till en sån de har på tex badhus och offentliga duschar, en som man måste trycka in knappen på efter en liten stund. Jättetrist Eller ännu hellre en som man måste hålla in knappen på hela tiden, då stängs vattnet av när man schamponerar håret eller tvålar in sig, speciellt om man dessutom gör följande:
    Skruva ner duschmunstyckeshållaren från väggen, det är jäääättejobbigt att hålla duschen själv!
    Och om man inte har tre armar så ...

• brokig

Det är verkligen inte bra för kroppen att duscha så ofta. Torkar ut huden och tar bort kroppens naturliga skyddsbarriär. Vi har faktiskt en mikroflora på huden som fyller en funktion.

Två duschar om dagen är fullkomligt oacceptabelt! Se antinngen till att hon pröjsar eller så får hon skära ner rejält på duscharna. Så äcklig blir man faktiskt inte av att bara gå i skolan att det befogar varje dags-duschande. Om man tränar är det en annan sak, men då kan man ju duscha på gymmet eller i skolan (billigare för er).

När jag bodde hemma eldade vi för att få varmvatten. Vi hade bara varmvatten 3-4 kvällar per vecka och då duschade alla. Min familj luktar inte illa av att duscha varannan dag, inte din dotter heller. Maxgräns på 15 minuter låter också vettigt.

• Svetsadihuvudet

Låt henne betala en slant, 60 min dusch kostar ca 30 kronor. Det är ingen stor månadskostnad för henne. Och hon prioriterar säkert dusch framför mycket annat, vilket kanske inte är helt ovettigt. 30 min varm dush, eller en påse chips för 15 kr, var då lär en dusch vara bättre för både kropp och själ.

• Lottalottas2
    Svetsadihuvudet skrev 2016-08-21 18:20:16 följande:

Låt henne betala en slant, 60 min dusch kostar ca 30 kronor. Det är ingen stor månadskostnad för henne. Och hon prioriterar säkert dusch framför mycket annat, vilket kanske inte är helt ovettigt. 30 min varm dush, eller en påse chips för 15 kr, var då lär en dusch vara bättre för både kropp och själ.

Tråden är elva år gammal...
  • Bimbim79
    Belana skrev 2005-11-28 11:12:58 följande:

Min kollega hade samma problem och slutligen han satte sådana där Ballofixkranar som stänger av vattnet på varmvattenledningen. Utanför badrummet. Så om det inte slutade duschas efter den överenskomna tiden, så varnades det och sedan skruvades varmvattnet av. Ja, det funkade. Sedan får man tycka vad man vill om metoden som sådan.

Haha så gjorde mina föräldrar funkar skitbra! När de hade oljevärmning så köpte de den beräknade mängden olja, när den va slut fick man duscha kallt. Detta efter min bror blev påkommen att fylla badkaret varje morgon :) vi blev experter på att duscha fort :)
    Samt sån kran som blandar vattnet med hälften luft, funkar för en vanlig dusch, värdelöst om man har långt tjockt hår dock! På tonåringar går det i perioder, vissa får man tjata in i duschen andra lyfta ur duschen. Lagom verkar vara nåt som dyker upp i vuxen ålder ;)
  • IsDimma

När jag hade en som period i tonåren så gällde regeln att antingen duschar du snabbt eller så duschar du sist. Anledningen var att annars räckte inte varmvattnet åt alla. På de. Tiden hade mina föräldrar en varmvattenberedare som räckte för typ 25 minuters dusch och vi var fyra i familjen, inte alla som ville duscha samma tid på dagen kanske men ändå. Valet när jag fick det föll oftast på duscha snabbt för då visste jag iaf att varmvattnet inte tog slut för mig

Svar på tråden Tonåringar och duschning