• lycklig90

Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!

Idag postade jag min HPansökan och kommer nog sitta och räkna dagarna till jag får svar.
    Jag hoppas så innerligt att jag blir beviljad! Arbetar som restaurangbiträde och är i v.26.
    Så hoppas man får svar fort!

Någon annan som väntar på svar?

• Svar på tråden Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!
  • ohmy
    J W skrev 2011-01-31 19:07:03 följande:
    Ni som jobbar inom vården... Vad skrev ni på hur mycket ni lyfter? Antal kg... Det är ju skitsvårt, ska jag skriva vad en  vårdtagare väger då, eller? Din handläggare kanske har en frisör som sitter och klipper...?
    Det har då många som klippt mig mfl gjort. Suttit på den där pallen när de kunnat...

Man ska väl i princip skriva varför jobbet är en "fara" för graviditeten, inte hur graviditeten och besvären hindrar jobbet? Då är tex tunga lyft, hot och våld en fara. Att man har en mage är nog inte skäl nog.
    Försök att sätta dig i deras sits när du överklagar.
    När man har en mage i vägen, bäckensmärtor och problem med svanskotan är den där stolen inte lätt att sitta på. Magen gör att man inte kommer fram ändå, och denna stol används när man klipper nacken, eller håret längts ner, alltså en väldigt liten del av hela arbetsmomentet. Det finns inget på försäkringkassan som säger att du ska söka HP om du har ett farligt jobb, (det ingår säkert också) utan om man har en fysiskt påfrestande arbetssuppgift där graviditeten gör att din arbetsförmåga minskat med minst 1/4. Att inte nå sin kund och alltså inte kunna klippa även fast man har ont överallt gör det väldigt besvärligt.. Eller hur ska jag göra när magen är i vägen och jag inte når fram? Säga till kunden att den kan sätta sig på golvet för jag når inte annars? Funkar ju inte riktigt.. Tvätta en kunds hår är ju även bara att glömma, för det går inte längre.. Når verkligen inte...

Jag är även personligt assistent och det yrket går inte att jämföra men frisöryrket.. Söker inte HP indom det. Jag klarar att jobba med det. Visst, man lyfter lite men oftast kan någon jobbarkompis ta "det tunga" och sen har man oftast hjälpmedel till allt som kräver lyft eftersom man inte får lyfta mer än vissa kg inom vården. Ska tex vara 3-4 personer för att lyfta en normalbyggd människa.. Så ibland förstår jag inte varför de inom vården får så lätt.. Visst, jobbar man med personer som är aggresiva o det kan vara farligt så självklart, elelr när man springer själv till älrde upp o ner för trappor hela dagarna eller jobbar själv..  Tycker att det borde vara tusen gånger jobbigare att springa med tidningar upp o ner för trappor hela nätterna!
  • J W

Jag har inte skrivt att graviditespenning endast är för de med farligt jobb. Som sagt, försök att tänka som de, vad vill de läsa i en ansökan?

Sen kan man inte riktigt jämföra pers.ass och ett jobb inom vården. När jag iaf jobbade som ass hade jag EN brukare. Nu när jag jobbar inom vården är vi två personal och NIO vårdtagare... Då var det en person som skulle ha hjälp på morgonen nu är det nio. 

• ohmy
    J W skrev 2011-02-03 14:31:01 följande:
    Jag har inte skrivt att graviditespenning endast är för de med farligt jobb. Som sagt, försök att tänka som de, vad vill de läsa i en ansökan?

Sen kan man inte riktigt jämföra pers.ass och ett jobb inom vården. När jag iaf jobbade som ass hade jag EN brukare. Nu när jag jobbar inom vården är vi två personal och NIO vårdtagare... Då var det en person som skulle ha hjälp på morgonen nu är det nio. 
    Vad är det som gör att ditt yrke är så mycket jobbigare som gravid då bara för att du har fler brukare? Jag har jobbat på boenden med lika många brukare och två personal.. det är klart att är magen i vägen när man ska vända dom i sängen så blir det ju väldigt jobbigt och då tycker jag att man ska få HP.. Det borde dock absolut inte räcka eftersom man lyfter inte en person helt själv.. Man vänder dom osv, så tycker inte att det yrket är jobbigare än tex den tjejen som tvingas springa med tunga tidningsbuntar i trappor hela nätterna, eller en annan som står mer än 8 timmar i sträck i en väldigt påfrestande arbetsstälnning.. Är tyvärr många som får inom vården väldigt lätt, och jag tycker att man ska få men då ska man ge alla HP som har ett påfrestande arbete för det finns tyvärr så många andra yrken som är förjävliga som gravid men har man inget lyft så får man det inte! Helt sjuk!

Skrev 3 dataskrivna sidor till försökringskassan men det hjälpte inte! Ändå så kunde dom inte säga varför jag inte får HP!
  • Amy27
    I d a skrev 2011-02-01 18:38:52 följande:
    Efter att jag fått mitt papper att det kommit in tog det 1 vecka. Men jag ringde till dom och sa att dom fick synda på, eftersom tiden va ju så nära..
    Jag blir så trött. Att det kan vara så jäkla olika från fall till fall, eller vem man pratar med tydligen,
    Jag ringde idag, och ville mest veta läget, typ ifall de har börjat titta på mitt ärende. Jag nämnde också att tiden är knapp och fick ett spydigt svar tillbaka. "Vi kan inte ge förtur till ngn".
    Det fattar väl jag med men ngt kunde h*n sagt.
    Hyser inget större hopp om att få svar innan den 17:e och ett positivt besked kan jag nog se mig om i himlen efter..... )(
  • I d a
    Amy27 skrev 2011-02-07 22:00:55 följande:
    Jag blir så trött. Att det kan vara så jäkla olika från fall till fall, eller vem man pratar med tydligen,
    Jag ringde idag, och ville mest veta läget, typ ifall de har börjat titta på mitt ärende. Jag nämnde också att tiden är knapp och fick ett spydigt svar tillbaka. "Vi kan inte ge förtur till ngn".
    Det fattar väl jag med men ngt kunde h*n sagt.
    Hyser inget större hopp om att få svar innan den 17:e och ett positivt besked kan jag nog se mig om i himlen efter..... )(
    Deppa inte ihopa nu, du ska se att dom tittar på det. "Kärringen" du fick var nog på dåligt humör. Men jag trir att dom kommer att kolla dit ärende..
    Det blev så nu när jag inte fick havandeskapspenning, blev jag sjukskriven 25% i 2veckor  och sen 50%i 2 veckor, sen får jag gå hem 1 månad innan och ta ut dagar på barnet i magen. trist när det blir så.

När har du BF? Första barnet?
  • Amy27

Ida: jag har BF den 18:e feb och det är första barnet.
    Jag fick förresten svar idag ( kunde inte den jag pratade med igår sagt det?!) och det blev ett nej igen.
    Fast jag fått intyg på att min arbetsplats är farlig för barnet. Och att arbetsgivaren inte har ngt annat jobb för mig. De anser att jag borde fått arbetsförbud isf.

• I d a
    Amy27 skrev 2011-02-08 21:20:15 följande:
    Ida: jag har BF den 18:e feb och det är första barnet.
    Jag fick förresten svar idag ( kunde inte den jag pratade med igår sagt det?!) och det blev ett nej igen.
    Fast jag fått intyg på att min arbetsplats är farlig för barnet. Och att arbetsgivaren inte har ngt annat jobb för mig. De anser att jag borde fått arbetsförbud isf.
    Oj det är ju snart du ska ha. =) Spännande.. Vet ni könet? Men dessa sista dagarna, kan du ju plocka föräldrardagar, eller sem? Det är ju bara 10 dagar kvar till BF, 10 dagar innan BF kan man inte få havandeskapspenning... eller har jag fel??
    Hoppas att du mått bra annars  under graviditeten?! Var bor du?
  • mde

Jag ska gå till min chef idag och be att få hjälp med det där, och att dom fyller i en omplaceringspapper (men det går inte att omplacera mig)

Tror ni att man kan få arbetsförbud om man jobbar på demensavdelning på äldreboende där vissa brukare är aggressiva och slåss och sparkas och är oberäknliga?
    Eller är det bara när man jobbar som mentalvårdare?
    Är så himlaaa orolig att det ska bli nekat:(

• Amy27

Ida: förlåt men jag skrev fel, jag tänkte på från vilken datum jag sökt GP.
    Jag är beräknad till 18 APR. Så det är ett tag kvar....

• Amy27

enmandel: önskar dig lycka till. Tänk positivt. Vad gäller arbetsförbudet har jag ingen aning om men det låter ju som en ganska farlig arbetsplats för dig just nu.

• sara1981
    enmandel skrev 2011-02-09 10:12:13 följande:
    Jag ska gå till min chef idag och be att få hjälp med det där, och att dom fyller i en omplaceringspapper (men det går inte att omplacera mig)

Tror ni att man kan få arbetsförbud om man jobbar på demensavdelning på äldreboende där vissa brukare är aggressiva och slåss och sparkas och är oberäknliga?
    Eller är det bara när man jobbar som mentalvårdare?
    Är så himlaaa orolig att det ska bli nekat:(
    Jag tror inte att man brukar få arbetsförbud i din situation, men det kanske beror på hur din chef skriver också. Önskar dig lycka till!
    Amilia 2006 Max 2008
  • mde

Tack tack, det blir inget arbetsförbud men chefen sa att allt beror på hur man skriver och formulerar sig, och hon har gjort det där förut och hasr inte varit med om nån som blivit nekad.. så det känns väldigt bra:)

• I d a
    Amy27 skrev 2011-02-09 12:05:47 följande:
    Ida: förlåt men jag skrev fel, jag tänkte på från vilken datum jag sökt GP.
    Jag är beräknad till 18 APR. Så det är ett tag kvar....
    Ja, jag tänkte väl =) Då förstår jag...
    Då ligger vi rätt lika på BF!! =)
  • silver82

Här är en till som ska söka HP, borde väl egentligen ha skickat in ansökan redan men..

Jag vet inte riktigt vad jag skriva, har sökt HP under mina två tidigare graviditeter, men den senaste var ju 2 år sen och jag kommer inte ihåg hur många kilon och lyft jag skrev...

Så nu är jag jättenervös att jag kanske inte får beviljat den här gången..
    Har skrivit en liten "uppsats"  på ca 2 A4 sidor om hur en arbetsdag på mitt jobb ser. Hoppas verkligen att det ska räcka..

Svar på tråden Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!