J W skrev 2011-01-31 19:07:03 följande:
Ni som jobbar inom vården... Vad skrev ni på hur mycket ni lyfter? Antal kg... Det är ju skitsvårt, ska jag skriva vad en vårdtagare väger då, eller?

Din handläggare kanske har en frisör som sitter och klipper...?
Det har då många som klippt mig mfl gjort. Suttit på den där pallen när de kunnat...
Man ska väl i princip skriva varför jobbet är en "fara" för graviditeten, inte hur graviditeten och besvären hindrar jobbet? Då är tex tunga lyft, hot och våld en fara. Att man har en mage är nog inte skäl nog.
Försök att sätta dig i deras sits när du överklagar.
När man har en mage i vägen, bäckensmärtor och problem med svanskotan är den där stolen inte lätt att sitta på. Magen gör att man inte kommer fram ändå, och denna stol används när man klipper nacken, eller håret längts ner, alltså en väldigt liten del av hela arbetsmomentet. Det finns inget på försäkringkassan som säger att du ska söka HP om du har ett farligt jobb, (det ingår säkert också) utan om man har en fysiskt påfrestande arbetssuppgift där graviditeten gör att din arbetsförmåga minskat med minst 1/4. Att inte nå sin kund och alltså inte kunna klippa även fast man har ont överallt gör det väldigt besvärligt.. Eller hur ska jag göra när magen är i vägen och jag inte når fram? Säga till kunden att den kan sätta sig på golvet för jag når inte annars? Funkar ju inte riktigt.. Tvätta en kunds hår är ju även bara att glömma, för det går inte längre.. Når verkligen inte...
Jag är även personligt assistent och det yrket går inte att jämföra men frisöryrket.. Söker inte HP indom det. Jag klarar att jobba med det. Visst, man lyfter lite men oftast kan någon jobbarkompis ta "det tunga" och sen har man oftast hjälpmedel till allt som kräver lyft eftersom man inte får lyfta mer än vissa kg inom vården. Ska tex vara 3-4 personer för att lyfta en normalbyggd människa.. Så ibland förstår jag inte varför de inom vården får så lätt.. Visst, jobbar man med personer som är aggresiva o det kan vara farligt så självklart, elelr när man springer själv till älrde upp o ner för trappor hela dagarna eller jobbar själv.. Tycker att det borde vara tusen gånger jobbigare att springa med tidningar upp o ner för trappor hela nätterna!