• lycklig90

Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!

Idag postade jag min HPansökan och kommer nog sitta och räkna dagarna till jag får svar.
    Jag hoppas så innerligt att jag blir beviljad! Arbetar som restaurangbiträde och är i v.26.
    Så hoppas man får svar fort!

Någon annan som väntar på svar?

• Svar på tråden Vi som sökt havandeskapspenning och väntar på svar!
  • ohmy
    J W skrev 2011-01-31 19:07:03 följande:
    Ni som jobbar inom vården... Vad skrev ni på hur mycket ni lyfter? Antal kg... Det är ju skitsvårt, ska jag skriva vad en  vårdtagare väger då, eller? Din handläggare kanske har en frisör som sitter och klipper...?
    Det har då många som klippt mig mfl gjort. Suttit på den där pallen när de kunnat...

Man ska väl i princip skriva varför jobbet är en "fara" för graviditeten, inte hur graviditeten och besvären hindrar jobbet? Då är tex tunga lyft, hot och våld en fara. Att man har en mage är nog inte skäl nog.
    Försök att sätta dig i deras sits när du överklagar.
    När man har en mage i vägen, bäckensmärtor och problem med svanskotan är den där stolen inte lätt att sitta på. Magen gör att man inte kommer fram ändå, och denna stol används när man klipper nacken, eller håret längts ner, alltså en väldigt liten del av hela arbetsmomentet. Det finns inget på försäkringkassan som säger att du ska söka HP om du har ett farligt jobb, (det ingår säkert också) utan om man har en fysiskt påfrestande arbetssuppgift där graviditeten gör att din arbetsförmåga minskat med minst 1/4. Att inte nå sin kund och alltså inte kunna klippa även fast man har ont överallt gör det väldigt besvärligt.. Eller hur ska jag göra när magen är i vägen och jag inte når fram? Säga till kunden att den kan sätta sig på golvet för jag når inte annars? Funkar ju inte riktigt.. Tvätta en kunds hår är ju även bara att glömma, för det går inte längre.. Når verkligen inte...