Hur ofta bajsar barn som får ersättning?
Hej!
Ni som ger era barn ersättning hur ofta bajsar de? Har börjat ge min lilla 3 månaders ersättning och han har börjat få så trögt att bajsa =(
Hej!
Ni som ger era barn ersättning hur ofta bajsar de? Har börjat ge min lilla 3 månaders ersättning och han har börjat få så trögt att bajsa =(
Allså nu när hon får sempers magdroppar och miniform så är det en gång om dagen ungefär. Innan när vi inte hade sempers droppar tog det två till tre dagar imellan och hon verkade ha ont :(
Antar att bakterierna i dom dropparna är bra?
min kille fick ersättning från början, blandat med amning ibland, och han bajsade ungefär en gång i veckan. jag uplevde dock inte att han var trög eller hård i magen eller att han fick ont av det. vissa barn bajsar bara mer sällan helt enkelt. men om barnet verkar ha ont av det så kanske han behöver hjälp, det finns ju tex medel man kan ge för att hjälpa till, kommer inte ihåg vad det heter nu... men om det bara är att han bajsar sällan och att det är lite hårdare i konstistensen än innan så skulle jag inte oroa mig, bajset blir lite fastare av ersättning och så länge ungen inte har ont kan han bajsa med upp till säkert 10 dars mellanrum utan att det anses onormalt..
Mina två ersättningsbebisar har alltid varit en-om-dagen-bajsare. Det är bara den yngsta som vid ett enda tillfälle varit hård i magen och då var hon ändå ett halvår.
Det är ju extremt olika. Vår son har ätit enbart ersättning redan från start och bajsade då allt mellan 1 och 6 gånger per dag. Nu äter han mer fast föda och bajsar då 1 gång om dagen.
Testa Sempers magdroppar, brukar funka fint!
När sonen gick över till ersättning var han ca 3,5 mån och började då att bajsa en gång om dagen, runt kl 10.
Ska nog köpa sånna magdroppar då, visst finns de på vanliga livsmedelsbutiker?
Våran kille blev förstoppad och vi fick rådet att ge messmör i ersättningen och minifom av bvc. Nu får han det och han har bajsat en gång om dagen sen dess tills nu, nu är det 3 dagar sen igen =(
Vill verkligen inte att han ska bli förstoppad igen var så hemskt, han bara skrek och sov =(
Magdroppar finns på apotek, oftast får man fråga efter dem.
Min kille fick tidigt förstoppningsproblem av ersättningen. Testade bifidus som hjälpte en del till en början,
testade katrinplommonsjuice och mer vatten i ersättningen. RÄDDNINGEN var lactulos, så lite som 2,5ml en gång om dagen (morgon) gör att han bajsar varje dag nu. Det är helt underbart och han slipper kämpa och gråta!
Mitt bvc sa att ersättningsbarn ska bajsa en gång om dagen. en gång hade min tjej inte bajsat på 4 och då blev det bråttom in och hon fick laxeringsmedel. Prova semperdroppar. var jättebra för oss.
Min son hade problem med magen när han fick ersättning, ringde till BVC och fick ett klart besked, de ska bajsa 1 gång om dagen när det får ersättning. Detta klarade inte sonen så vi fick ge honom laxerande,
Vi gav honom lactulos och det hjälpte för honom, man får testa sig fram hur mycket man ska ge innan varje mål eller ett par gånger om dagen.
Gör det så fort som möjligt så han inte blir som min son som grät varje gång han skulle bajsa, den stackaren, innan vi satte igång med laxerande.
Lycka Till!!!!
Ja, Laktulos är superbra och milt mot mage och tarmar då det inte är beroendeframkallande som traditionella laxermedel.
hm... min bebis är i och för sig bara 6 dagar men hon bajsar oftast 2 ggr varje gång hon äter, dag som natt.... inte blöjan full men ändå...
Jag ammade och gav tillägg de 2 första dagarna men gick helt över till tillägg dag 3.
Jag ger baby semp 1.
Albin bajsar 1 gång per dag och Ja vi har också Sempers magdroppar - ljuvligt när han får det!! Det är en kylvara så apoteken kan ha det bakom disk!
Vi ger Baby Semp 1 med Lamolac som också ska hjälpa magen. lite dyrare men ack värd varje krona!
Min kille som har fått ersättning från dag 1 bajsar varannan dag :) Vill gärna att han gör de varje dag men de tycker inte han..
Han har inte ont heller så det får väll vara så...
1-3 gånger om dagen!
Köpte bifidus på apoteket när han inte bajsat på 3 dagar. Gav honom det och sedan bajsade han en timme senare =)
Vår bebis som helt får ersättning bajsar var annan dag. Har alltid gjort så.