• mikaelak

registreras utomlands?

Hej, har en liten undring, jag o min karl (som är engelsk) ska ha barn här i sverige & planen är att han ska söka jobb & bo här han med, vet någon om han ändå måste registrera någonstans i england att han... jag vet inte, har blivit pappa? barnet ska bara ha svenskt medborgarskap, men helst sin pappas efternamn (om det nu ens spelar någon roll). Pappan är inte registrerad i sverige än, han pluggar i spanien men är klar till nästa år.

• Svar på tråden registreras utomlands?
  • Seven Costanza

Varför vill ni inte att barnet ska ha engelskt medborgarskap? Det kan väl inte skada att ha dubbelt?

• mikaelak

nej jag har inget emot om hon får dubbla. är bara förvirrad, men ska definitivt kolla upp hur man skulle göra för att få det

• Michiyo

ta med ett födelsebevis.. där det står både mor och far på. boka en tid på ett "registry office" g¨in där och registrera den lilla. ni får ett certifikat direkt med som ni kan ta med hem sen. min lilla e född i wales men har både brittiskt och svenskt medborgarskap.

• Seven Costanza
    Michiyo skrev 2010-12-10 02:34:58 följande:
    ta med ett födelsebevis.. där det står både mor och far på. boka en tid på ett "registry office" g¨in där och registrera den lilla. ni får ett certifikat direkt med som ni kan ta med hem sen. min lilla e född i wales men har både brittiskt och svenskt medborgarskap.
    Men TS bor ju i Sverige, måste hon verkligen åka till England för att registrera barnet på plats? Låter ju så på ditt inlägg och det känns ju lite jobbigt att åka dit bara för det när man har ett litet barn.
  • Vaniljkex

Det tror jag inte ar nodvandigt, men man maste sakert uppsoka ambassaden i Stockholm, eller iaf ett konsulat. Kolla ambassadens hemsida, de informerar sakert om tillvagagangssatt.

• mia567

Jag vet inte om det är jag eller dom andra som skrivit som missförstar.

När barnet är fött (eller innan) gar ni till socialkontoret el. liknande i den staden du bor. Där skiver ni pa papper om att han är pappa och att ni har delad vardnad (om ni vill det). Det är inget som krävs för det svenska medborgarskapet. Inga problem att barnet far sin pappas efternamn om ni har skrivit pa papper att han är pappa. När barnet är fött kommer ni fa papper fran skatteverket där ni fyller i namnet pa barnet.

Alla länder accepterar inte dubbla medborgarskap och dom som accepterar det kräver oftast att föräldrarna är gifta.

• mia567
    mia567 skrev 2010-12-16 23:02:21 följande:

Jag vet inte om det är jag eller dom andra som skrivit som missförstar.

När barnet är fött (eller innan) gar ni till socialkontoret el. liknande i den staden du bor. Där skiver ni pa papper om att han är pappa och att ni har delad vardnad (om ni vill det). Det är inget som krävs för det svenska medborgarskapet. Inga problem att barnet far sin pappas efternamn om ni har skrivit pa papper att han är pappa. När barnet är fött kommer ni fa papper fran skatteverket där ni fyller i namnet pa barnet.

Alla länder accepterar inte dubbla medborgarskap och dom som accepterar det kräver oftast att föräldrarna är gifta.

Nu läste jag igen och ingen missförstog nog, vi svarade bara pa olika saker.
Svar på tråden registreras utomlands?