adhd eller vad???
Hej.
När vår son började förskoleklass hände en incident som efter ca 2 mån. plötsligt gjorde honom livrädd för att gå till skolan. Hela första året kämpade vi med detta. När sen ettan började gick det plötsligt bra att lämna honom, men hans nya lärare tyckte han va "snutig" mot henne. Jag försökte förklara att jag trodde det kunde va ett sätt att försöka få kontakt med henne o "tuffa" till sig med tanke på hur allt hade varit!
Men alllt blev egentligemn bara värre o värre. Han hade plötsligt svårt att sitta still. Reagerar stort om någon gör fel. Han tycker inte alls om skolan o han fullkomligt hatar sin lärare. Hon e på honom mycket o svarar honom riktigt illa ibland. Jag får verkligen en känsla av att hon tycker illa om honom. Jag kan förstå att hon kan bli irriterad då han syns o hörs mycket, men om jag får denna känsla så känner nog min son det åxå!!!
Till saken hör nu att skolpsykologen o lärarna ville utreda om adhd. vi fyllde i en enkät med frågor för att se om utredning var aktuellt. Då vi inte har riktigt samma problem hemma med sonen som de har i skolan, blev det för lite poäng för en utredning. Läraren va besviken för hon hade hoppats på en utredning som hon sa. Då blir jag osäker ...tänk om jag fyllt i fel. Men vår son kan sitta med både lego o ritning osv. hemma. Han har inte svårt alls att vänta på sin tur o kan sitta fint när man är hos gäster o har inga problem med att uppföra sig.
Men hur kan han ändra sin personlighet så i skolan!????
Vi analyserar hela tiden o mår inte så bra just nu av allt detta. Visst är vår son mycket ,han är sprallig och vill va med överallt, men jag tror inte på adhd. Kan det va hans osäkerhet som gör honom så annorlunda i skolan.
Vänner o bekanta förvånas ochså över att de ens har misstänkt adhd i skolan.
Snälla detta håller på att göra oss tokiga här hemma. Nu ska pappan o jag va med på vissa lektioner i skolan för att kunna hjälpa vår son att vända sitt beteende. Bra eller dåligt????
Hur ska vi göra???
MVH Mamman