• moppet

    Varför spänner hon sig och håller andan?

    När jag bär på min tjej och är i rörelse (går eller går i trappa) händer det att hon plötsligt håller ut armarna och blir helt stel i hela kroppen och håller andan. Man kan liksom höra hur hon "krystar" av att hålla andan och spänna sig samtidigt. Det håller i några sekunder och sedan andas hon och slappnar av, har hänt att hon då börjat gråta men det är sällan. I början hände detta även när jag lyfte upp henne mot axeln.

    Det är som att hon inte hänger med i rörelsen, även om det är långsam, och jag blir lite rädd att det är något fel på henne, att balanssinnet är skadat eller så. I övrigt är hon fullt frisk och tidig snarare än sen i sina färdigheter.

    Hon är nu fyra månader och detta har hållt på sedan hon var en månad. Har frågat på BVC men hon förstod inte var jag menade fast jag demonstrerade. Min mamma som har fem barn kände inte heller igen detta.

    Någon som varit med om något liknande? Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Varför spänner hon sig och håller andan?
  • klar is

    Är du orolig så tycker jag att du ska höra med vc eller någon barnläkarmottagning.

  • Krodan

    Låter som at hon får ont? Eller så protesterar hon bara och är en bestämd tjej?

  • ibland

    jag har letat efter någon som har ett barn som gör samma sak...inte för att jag vill att någon ska vara orolig men för att ha nån att prata med.

    Min son som snart är 3 mångader gör samma sak fast inte under samma rörelser som du beskriver utan när det tex. "switchar" från kallt till varmt i luften eller det blåser starkt på honom. Eller om han kommer i kontakt med för kallt eller för varmt vatten. Men det har även hänt när vi tagit upp honom för snabbt eller om han bara suttit o tittat på mycket rörelser såsom mycket folk eller tv.

    Pratade med min BVC "tant" o hon menade att små barn kan ibland ha svårt att hänga med, tex. man tar upp dem för fort att de "tappar andan", blåser mot en (då kan ju även vi vuxna tappa andan), snabba rörelser, ljud som de inte känner igen...o att de faller ut händerna är den sk "fallreflexen" som små barn har.... hon menade på att om de gör sådär o man märker att det händer av en orsak ska man inte oroa sig alltför mycket, dock om man hör detta när de sover så ska man kolla det...

    JAg tror att vissa barn visar det mer än andra...jag är jätte orolig men har mer o mer låtit det vara o är nu mer försiktig när det gäller saker som får honom att "tappa andan" o försöker vänja honom vid allt försiktigt istället....o när han gör det så pratar jag lugnt med honom o ler....så nu gråter han inte längre efter han gör det utan skrattar....

    vi ska inte vara oroliga, bvc tanten sa även att om allt var bra med lungor o hjäta under 2 månaders kontrollen o de inte gör det i sömnen så ska maninte oroa sig...

    förlåt för att detta blev så långt men var tvungen att prata av mig..

    kramar o va inte orolig

  • 20050110

    Tror att min tjej gör likadant ibland, asså om vi leker lite och jag kastar upp henne lite för häftigt i luften hör jag hur hon drar andan och blir helt stel, är det typ samma som du menar? Det här händer inte så ofta för mej, men som sagt om jag kanske gör nån häftig rörelse när hon är med och inte riktigt beredd så händer det.
    Jag vet att det hände så oftare när hon var mindre, hon är nu 10 månader och det här händer nångång ibland, hur gammal e din, och tror du det är samma som jag menar??
    Jag tror inte de e nån fara, mer än att dom blir lite rädda. Fast jag vet inte varför dom gör så.

  • moppet

    Tack för svaren! Tack "ibland" för att du skrev långt : -) känns superskönt att höra att man inte är ensam om detta. 20050110 det verkar vara samma som du beskriver, min tjej är nu 4 månader.

    Jag försöker att inte oroa mig, är normalt inte orolig av naturen. Men jag kan inte låta bli att tänka att tänk om det är något fel och man hade kunne hjäpa henne om det upptäcks i tid. Man älskar ju sitt barn så mycket och vill det det bästa så klart.

    Ska till BVC på måndag och ska nog ta upp det igen då, men om hon inte har något svar så kan jag i alla fall känna att det verkar vara ok utifrån era svar.

  • blåklint

    Detta händer med min 8 mån gamla dotter oxå. Och precis som du säger så har det kommit när jag burit henne. Hon blir stel i kroppen andas inte blir röd...(lite blå en gång), Skakar i benen o lite i armarna. Ser ut som ett epilepsianfall tycker jag men håller endast i sig 4-5sek. Efteråt är dottern precis som vanligt.
    Vi håller just nu på att utredas på barnavdelning... Har gjort 2 EEG som hittills inte visat något onormalt. Ska också göra ett EEG under sömn.
    Läkarna tror inte att det är Epilepsi...De tror inte att det är något farligt överhuvudtaget men vill ändå göra dessa undersökningar för att kunna utesluta. De säger att det inte är så ovanligt att små barn kan få oförklarliga kramper.

    Dottern har fått kramper vid tre olika tillfällen och jag har blivit jätterädd. Min intuition säger att det inte är någon fara men mammahjärtat är inte rationellt. Man blir jätterädd och orolig.

    Undrar du något mer...... så fråga gärna på. Känns skönt att veta att man inte är ensam.

  • saelg22

    Hej ? denna tråd skapades för många år sedan, men jag skulle vilja ha kontakt med trådstartaren, då min lilla kille gör samma konstiga grej i trappen. Mvh

  • Brallanmall

    Hej! Ja blir så extremt otroligt tacksam att ja efter 8 veckors googlande på min dotters symptom och dumförklarande från bvc ÄNTLIGEN hittar folk med samma upplevelse ???? min lilltjej är 3 mån och har exakt ts beskrivning.. hon gallskriker även när "krampen" är över. Hon får detta om ja går med henne (ja gungar på steget enligt pappan) eller om man går i trappor eller åker bil på gupp/i kurvor. Har du efter 1 timmes prat med bvc fått remiss till barnläkare och neurologutredning. Bvc sköterskan förstår inte och tycker min upplevelse är extremt konstig.. kan inte ni berätta lite mer? Ts har ditt barn fortfarande detta?

Svar på tråden Varför spänner hon sig och håller andan?