• DenNamnbitne

Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?

Hur lång tid tillbaka kan ni följa er släkt?

Om ni inte har släktforskat (eller tillgång till informationen) kanske ni i alla fall minns namnet på er mormors mormor som levde på 1800-talet
    .

Jag har inte släktforksat själv men ska absolut göra det. Jag tycker det är oerhört intressant. Mitt eget svar på frågan blir 1500-talet. Min mormors mormors farfars farmors mormors mormors far hette Brodde Nilsson och levde i småländska Fagerhult (Kalmar län) mellan 1590-1660. Han var bonde och ålderman. Jag vet även att det finns information om min ålänska släkt sedan 1500-talet. Vad jag vet så bestog min släkt av statare och torpare, bönder och lantarbetare, en och annan soldat,mm. Inga stadsbor vad jag vet om.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?
  • Trinity78

Jag sköter vårt släktträd på MyHeritage.com och det börjar bli rätt omfattande.
    "Den första händelsen var när Lindorm (Direkt förfader 21 generationer) föddes 1275"

Reproductively challenged
  • DenNamnbitne
    Trinity78 skrev 2010-11-21 18:11:58 följande:
    Jag sköter vårt släktträd på MyHeritage.com och det börjar bli rätt omfattande.
    "Den första händelsen var när Lindorm (Direkt förfader 21 generationer) föddes 1275"
    Häftigt! Lindorm är ett häftigt namn dessutom
  • Zafiraty

Kan man bara släktforska om släkten är helsvensk? Mycket av min släkt vet jag kommer från andra länder så jag har inte mycket info att gå på.

• Trinity78
    Zafiraty skrev 2010-12-11 02:26:43 följande:
    Kan man bara släktforska om släkten är helsvensk? Mycket av min släkt vet jag kommer från andra länder så jag har inte mycket info att gå på.
    Ancestry.com har en hel del info om andra länder också, prova där!
    Reproductively challenged
  • frk Carlsson

min sambo började släktforska i somras. sen dess har jag inte sett till honom det blir som ett gift verkar det som. han är nere på 1500-talet nu i bägge våra släkter och han har hittat gemensamma, dock väldigt avlägsna, släktingar till oss bägge oxå

han använder myheritage.com och sen har han sökt folk på FB oxå när det dykt upp namn på folk som lever i nutid. han har fått kontakt med folk från canada bl a som ställt upp och gått och fotat en massa gamla gravar där borta. sen har han hittat tremänningar som han inte visste om att han hade . etc etc.

kolla om det finns ngn släktforskarförening i stan där du bor. de brukar sitta inne med sjukt mkt material. min sambo blev invald i deras styrelse eftersom han var den förste person under 80 år som gick med i föreningen...typ

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Oleanna

Än så länge så har vi kommit till 1632 på mammas sida.
    På pappas är det längre tbx. 

ZAFIRATY: min pappas familj är från Nordafrika och har nertecknat mycket längre tbx än vad vi har hittat här än så länge så det beror nog på vilka länder de kommer ifrån. 
    Om du vet länderna så kan du börja leta i deras organisationer om släktforskning. 

• Mizty

På mammas sida tillbaka till Vikingatiden Harald Hårfager!

(¯`°?.¸ ♥ Phenom 060101 & BF (Tjej) 110111 ♥ ¸.?°´¯)
  • Ginny

Jag halkade in på ett adelsspår och hittade en släktforskares hemsida där han hade samlat fakta om släkten till vikingatid. Sanningshalten kan man förstås tvivla rejält på, speciellt när det dyker upp titlar som rysk hövdingadotter eller vad det nu var... Men om allt stämmer skulle jag vara en av Karl Knutsson Bondes ättlingar (om nu det är något att stoltsera med...?)

Men när det gäller vanliga bondsläkter är det nog svårt att komma längre tillbaka än 1500-talet, om man ens kommer så långt med tanke på att prästerna inte börja föra kyrkböcker förrän i slutet av 1600-talet. Innan dess fanns jordeböckerna och har man tur lyckas man tyda vad det står i dem.

Jag tycker absolut att du ska börja släkttforska så fort som möjligt, TS, det är jättekul!

• Grus grus

Jag tillhör Långarydssläkten, världens största officiella kartläggningen på en släkt. Har precis fått böckerna och det är jätteroligt att läsa om!

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • TheLove

Min morfar släktforskar och jag vet inte hur långt han kommit men jag kom ihåg namnet Harald Blåtand, kung av Danmark och googlade lite och hittade fram till 700-talet. Morfar har kommit mycket längre än så...

• DenNamnbitne
    TheLove skrev 2010-12-11 08:58:50 följande:
    Min morfar släktforskar och jag vet inte hur långt han kommit men jag kom ihåg namnet Harald Blåtand, kung av Danmark och googlade lite och hittade fram till 700-talet. Morfar har kommit mycket längre än så...
    700-talet! Det är otroligt lånt tillbaka
  • DenNamnbitne
    Ginny skrev 2010-12-11 08:37:11 följande:
    Jag halkade in på ett adelsspår och hittade en släktforskares hemsida där han hade samlat fakta om släkten till vikingatid. Sanningshalten kan man förstås tvivla rejält på, speciellt när det dyker upp titlar som rysk hövdingadotter eller vad det nu var... Men om allt stämmer skulle jag vara en av Karl Knutsson Bondes ättlingar (om nu det är något att stoltsera med...?)

Men när det gäller vanliga bondsläkter är det nog svårt att komma längre tillbaka än 1500-talet, om man ens kommer så långt med tanke på att prästerna inte börja föra kyrkböcker förrän i slutet av 1600-talet. Innan dess fanns jordeböckerna och har man tur lyckas man tyda vad det står i dem.

Jag tycker absolut att du ska börja släkttforska så fort som möjligt, TS, det är jättekul!
    Vad spännande det där låter. Ja, jag ska nog börja göra detSolig
  • Sarita

Men hallå... vad menar ni som säger att ni släktforska tillbaka till vikingatiden egentligen? Det finns inga kyrkoböcker i runstensform. Möjligen nån rekonstruerad kungalängd men... ånä.

• Bibbidi
    Mizty skrev 2010-12-11 08:27:44 följande:
    På mammas sida tillbaka till Vikingatiden Harald Hårfager!
    Ooooh, tjusigt! Den mannen måste haft riktigt bra hårdagar. SkålSkrattande
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Bibbidi
    Sarita skrev 2012-08-07 23:48:42 följande:
    Men hallå... vad menar ni som säger att ni släktforska tillbaka till vikingatiden egentligen? Det finns inga kyrkoböcker i runstensform. Möjligen nån rekonstruerad kungalängd men... ånä.
    Adelsfamiljer? Präster?

Jag vet inte. Gråter 
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Sarita

Här var ju nån som pratade om 7-800-talet... Långt innan kristnandet så präster... Nej. Adeln uppstod väl inte förrän på medeltiden. Dessutom är jag nyfiken på själva formen för dokumentationen! Papper fanns inte i Norden. Har ni hittat ett runstensarkiv??

Svar på tråden Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?