• DenNamnbitne

Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?

Hur lång tid tillbaka kan ni följa er släkt?

Om ni inte har släktforskat (eller tillgång till informationen) kanske ni i alla fall minns namnet på er mormors mormor som levde på 1800-talet
    .

Jag har inte släktforksat själv men ska absolut göra det. Jag tycker det är oerhört intressant. Mitt eget svar på frågan blir 1500-talet. Min mormors mormors farfars farmors mormors mormors far hette Brodde Nilsson och levde i småländska Fagerhult (Kalmar län) mellan 1590-1660. Han var bonde och ålderman. Jag vet även att det finns information om min ålänska släkt sedan 1500-talet. Vad jag vet så bestog min släkt av statare och torpare, bönder och lantarbetare, en och annan soldat,mm. Inga stadsbor vad jag vet om.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?
  • Bibbidi

Min pappa släktforskar och har kommit, om jag minns rätt, till början av 1700-talet.

Mest bönder hos mig så det är nog svårt att komma längre bak än så.

• DenNamnbitne
    Bibbidi skrev 2010-11-20 16:50:31 följande:
    Min pappa släktforskar och har kommit, om jag minns rätt, till början av 1700-talet.

Mest bönder hos mig så det är nog svårt att komma längre bak än så.
    Det är inte illaTomte
  • lövet2

Pappa har släktforskat, så jag har koll till 1600-talet någon gång.

• Atamon

På min mormors sida kan man följa ner till början av 1500-talet, farmors anors tidigaste noteringar är från 1668 och farfars tidigaste från 1792.  Det har varit häxor och tortyr i Dalarna, massflytt från svält i Älvdalen, Hälsingebönder, drängar och pigor. Fjällbönder och fattighus, järnvägare, rallare och sågverksarbetare (dvs mycket flyttar dit det fanns jobb) i Jämtland. På senare år vanliga arbetare och en och annan  akademiker.

• Bibbidi
    Atamon skrev 2010-11-20 17:11:16 följande:
    På min mormors sida kan man följa ner till början av 1500-talet, farmors anors tidigaste noteringar är från 1668 och farfars tidigaste från 1792.  Det har varit häxor och tortyr i Dalarna, massflytt från svält i Älvdalen, Hälsingebönder, drängar och pigor. Fjällbönder och fattighus, järnvägare, rallare och sågverksarbetare (dvs mycket flyttar dit det fanns jobb) i Jämtland. På senare år vanliga arbetare och en och annan  akademiker.

Oj!! Vet du någon som har avrättats för att de har varit häxor? Förvånad
  • Atamon
    Bibbidi skrev 2010-11-20 17:13:07 följande:
    Oj!! Vet du någon som har avrättats för att de har varit häxor? Förvånad
    jag tror att halva Dalarna härstammar från just den kvinnan  
  • Bibbidi
    Atamon skrev 2010-11-20 17:24:02 följande:
    jag tror att halva Dalarna härstammar från just den kvinnan  
    va? Jag vet inte vem du pratar om så jag vill gärna höra lite mer!

Men Gud vad intressant att veta att man härstammar från en sån person, sorgligt men intressant.
  • Mei

Min faster har släktforskat. Hon kom så långt som till 1600-talet. Då kom min förfader invandrande från Tyskland.

• Bevabus

Min morfar släktforskade på mammas sida och vi har en pärm fylld med information om dem ända bak till 1600-talet Så grymt intressant! Jag har ärvt hans intresse och har faktiskt väldigt nylifen börjat släktforska på pappas sida så är precis i startgroparna där.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Mei

Jag skulle vilja släktforska. Men orkar inte ta reda på hur. Och har inte tid att ta mig till olika ställen och kolla kyrkböcker etc..

Svar på tråden Släktforskning: Från hur lång tid tillbaka har ni information om era fördäder?