• Lina Nk

Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?

Hallå.
    Jag har haft återkommande gallstensanfall på kort tid, samt inflammation på köpet.
    De pratar om OP, men jag känner att jag vet för lite om det.
    Jag har hört att problemen ändå finns kvar osv

Det problemen jag vill bli av med är såklart dessa smärtor vid anfallen, och även de molande nästan varje morgon/kväll.
    Sen vill jag kunna äta sånt som gurka äpplen ägg paprika osv, det som man ska undvika, utan att få ont.

Vill inte leva med detta, vill bara operera bort sk*ten men samtidigt så händer det så många, att problemen kvarstår.

Hur är det egentligen ?
    Har du opererat bort din eller känner någon som har, eller helt enkelt bara vet hur det är ??
    Vad blir bäst för mig när jag har denna önskan ?
    Vet att det är individuellt vad som händer, men vad är troligast ?

Mkt tacksam för snabba svar, ska prata på kirurgen på måndag

/ Osäker

• Svar på tråden Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?
  • Serla
    MiScHoOo skrev 2010-12-09 03:29:16 följande:
    varför kräker du
    Jadu, DET kan jag faktiskt tyvärr inte svara på. Mamma har också opererat bort gallan och hon har så vitt jag vet inte spytt så här. Gallblåsan är ju en reservoar för gallan och när den inte finns så hamnar gallan i magsäcken/magen istället som jag fick förklarat för mig av kirurgen. Antagligen så retar gallan min mage så att det är därför som jag kräks.
  • MiScHoOo
    Serla skrev 2010-12-09 12:30:36 följande:
    Jadu, DET kan jag faktiskt tyvärr inte svara på. Mamma har också opererat bort gallan och hon har så vitt jag vet inte spytt så här. Gallblåsan är ju en reservoar för gallan och när den inte finns så hamnar gallan i magsäcken/magen istället som jag fick förklarat för mig av kirurgen. Antagligen så retar gallan min mage så att det är därför som jag kräks.
    synd om dig. kan tänka mig hur jobbigt du har
  • Serla
    MiScHoOo skrev 2010-12-09 23:47:04 följande:
    synd om dig. kan tänka mig hur jobbigt du har
    Fast efter open innan jag blev gravid så var det inte på långa vägar lika jobbigt som innan operationen. Dock så mår jag otroligt dåligt och kräks hela tiden nu under graviditeten, läkarna tror att det kan ha att göra med att gallan är borta.
  • Lina Nk
    Usch så jobbigt ni har haft det, men det är skönt att höra att det är värt det, och att det mesta blir bättre,

Jag är 21 år och har inte haft det så jättelänge.
    Efter att min dotter föddes i april så börja jag få besvär.
    Jag låg på golvet i fosterställning nästan varje morgon, grät och hade mig, sen började det komma på nätterna också.
    Sen när jag fck det största anfallet som jag var tvungen att hålla andan för att lidra smärtan så jag höll på och svimma hela tiden, så ringde jag en sista gång och försökte säga att, "
    nu känns det som att jag inte har så långt kvar"
    Och ÄNDÅ TOG DOM MIG INTE PÅ ALLVAR !???
    Dom menade att jag skulle ta en attmacka innan jag gick och la mig, för att jag har varit utan mat så länge udner natten att det kan göra ont (???)
    Och dom sa liknande saker alla andra gånger jag ringde.. (1177)
    Ringde jag vårdcentralen så skulle jag avvakta.

Tillslut ringde jag 112

Därborta tog det också lång tid för att komma fram till vad det kunde vara..
    Och efter att morfinet hade släppt återigen så ropa jag att nu sprider sig smärta igen mot ryggen.
    Då kom kirurgen in, knackade lite på magen, tryckte på gallblåsan (AAAJJJ)
    Och sa direkt: Det är gallsten, sen gick han.

Phuuu.. Där tog det eländiga oändliga ovetandet slut.
    Fick lite anfall efter där och dom beslutade att så kan jag inte ha det.

Jag kommer inte bli bättre, och jag kan inte leva med det här säger kirurgen, så det finns typ inget annat alternativ än op.

Såååå där har ni min saga i korthet

Och tack än en gång för era svar !
  • Lina Nk

Oj vad kluddrigt allt blev :-P
    Glömde tillägga också att dom gjorde UL, hittade stenar, lever värdena var kassa, och med tanke på att det var så många anfall under så kort tid, så fick jag träffa kirurgen.

Han sa även att om man får mer än 3-4 st anfall inom ett halvår så ska man fundera på op, för då kommer man antagligen att ha problem resten av livet (Till er som är osäkra).

• Minas

Jag opererades med titthålsop för ca två år sedan och det var sååå värt det! Hade innan ganska många och tuffa anfall, låg inne några omgångar och de upptäckte ändå vad det var ganska fort så jag fick hjälp, fick även inflamerad galla så därför jag vart inlagd. Jag knaprade sedan piller och hade suppar i kanske 9-10 månader innan jag fick tid för Op, hade flera anfall i veckan så jag sattes på den "prioriterade listan" som finns här i Umeå.

Sedan operationen har jag haft ont i "gallan" ett fåtal gånger, har hunnit vara gravid också och det sägs ju att det ska göra mer ont då. Min mor har haft samma och gjort op och aldrig haft ett till anfall. Jag har heller aldrig behövt ta en supp igen och kan åka hemifrån utan att få panik om jag glömt mina tabletter hemma - underbart! Kan även äta båe äpplen, gurka och lök numera!
    Men det är ju jag det, det kan ju tyvärr bli annorlunda.

• Lina Nk

Minas:

Gud vad skönt för dig och din mamma att det blev bättre.
    Jag oroar mig mkt när jag ska ut och äta eller något att jag innte har glömt smärtlindring osv, hoppas jag blir lika bra som du efter op.

Oj då, är 9-10 mån väntan som minst där eller överallt ?
    Jag har för mig att han sa inom 3 mån eller nåt.
    Jag är också inflammerad, men bara på gallväggen (vad det nu heter)

Men vad bra iaf att det finns en chans att jag kan äta sallad utan problem, det är nästan det jag hoppas på mest, efter att slippa anfallen då

• Lumo

Väcker denna tråd igen. Nya som gamla- hur länge efter er op var ni sjukskrivna o vad var det för operation? Ska snart in på titthålsop efter jag fått gallstensanfall med gulsot. Hur mådde ni efter op, direkt efter o några dagar/veckor efter?

• Norrskenet

Jag blev opered för galla för mer än 6 år sen... Jag fick mitt första anfall ca ett år innan operationen, men då visste jag ju inte vad det var. Efter några månader fick jag konstaterat gallsten. Under slutet av  det här året kunde jag inte äta NÅGOT utan att jag fick ett anfall. det gick inte ens att dricka vatten o jag blev till slut akut opererad o det var rena himmelriket att slippa alla dessa anfall! Vad jag minns blev jag inte sjukskriven mer än den veckan man får vara hemma utan sjukskrivning. Fick åka hem dagen efter operationen, hade då rejält ont i magen några dagar efter operationen, senare ömmade det mest. I början efter operationen reagerade magen på fet mat. Men numera kan jag äta både fet mat o alla slags grönsaker och frukt, utan problem!

• lövet2
    Gwempa skrev 2011-03-15 22:50:31 följande:
    Väcker denna tråd igen. Nya som gamla- hur länge efter er op var ni sjukskrivna o vad var det för operation? Ska snart in på titthålsop efter jag fått gallstensanfall med gulsot. Hur mådde ni efter op, direkt efter o några dagar/veckor efter?
    När jag opererades, så hade jag en baby på 2-3 månader och helammade henne. Jag gjorde valet att fortsätta amma, och kunde därför inte ta något smärtstillande efter operationen. Morfinspruta fick jag timmarna efter operationen, men sedan ingenting. Jag hade helvetiska smärtor i ett par dygn och vansinnigt ont i en vecka. Sedan började jag vara på benen i alla fall och hade måttligt ont. Andra jag pratat med, har berättat att de fått effektiva smärtstillande och inte haft så väldigt ont alls.
    De första 3 veckorna fick jag inte lyfta något tyngre än en mjölktetra, dvs runt 1 kg. Sedan kunde jag leva som vanligt igen. I några månader åt jag allt det där jag inte kunnat äta förut. Vräkte i mig en massa gott! Men jag fick allt oftare en sorts halsbränna fast annorlunda. Det var galla, fast jag inte riktigt förstod det då. Levern pumpade in galla direkt i magsäcken eftersom det inte fanns någon gallblåsa att samla den i, och gallan retade magen så jag fick magkatarr. Sedan dess (15 år) har jag haft kronisk magkatarr och äter medicin mot det dagligen. Jag får också tänka lite på vad jag äter förstås, men jag kan ändå äta det mesta om än inte så mycket av vissa saker.
  • Lina Nk

Oj, jag såg att jag inte berättade hur det gick och så .

Jag fick en op tid inom 3 mån, men fick ju anfall så ofta på slutet, så dom beslutade att låta mig gå före i kön.
    Sista anfallet så var jag så sjuk och spydde hela tiden, tills det inte ens fanns galla kvar att spy :/
    Mamma tvingade in mig och bad mig säga att jag inte skulle gå därifrån förrän dom gjorde nåt.

Tur att jag gick dit.. Mina levervärden var farliga höga, så kirurgen ville ge mig en akutoperation.
    Medan dom fastade mig om dagarna, och kom på på kvällarna att nej, det hanns inte idag igen, så upptäckte dom att jag hade ju fått en tid i veckan (pga av könträngseln) Drömmer
    Så fick åka hem ett par dagar, för att sedan komma in och operaras.

Det gick jättebra, och jag var på benen inom en vecka.
    Det var väl dom första 2 dagarna som det inte gick att komma ur soffan/sängen.

Däremot har jag en ond bror som fick mig att asgarva hela den veckan Skrikandes ONT gjorde det, och ett stygn gick upp, men det var ingen fara.

Jag kan äta ALLT nu, och mår toppen

• Mayahallon

Hej läst ovan. Har fått gallstens besvär och dom vill ta bort gallblåsan. Men måste avvakta då ja även har en blodpropp i lever o tar innohep sprutor. Är livrädd att op såg denna länk så tänkte om man kan få lite stöttning. Gör det ont efter op? Hur länge e man sjukskriven? Jobbar m tunga lyft . Hur mår du idag som gjorde op.

• AnkiC

Går i samma tankar. Fick mitt första stora anfall 2013 när mitt yngsta barn var 1 år. Visste då inte var det var. Fick ringa ambulans. Innan det har jag haft lite småanfall och molande värk. Gjorde UL på gallblåsan och jag har många stenar. De tyckte jag skulle göra en op men det gjorde jag inte. Sedan dess har jag haft 3-4 anfall. Det sista höll i sig en hel kväll och jag var helt utmattad efter. Molande har jag ibland. Är rädd både för riskerna vid op och riskerna om jag inte opererar. Jag har ju inte så ofta anfall än så länge men man är ju alltid orolig.

• staber

Blev akut opererad med titthålsteknik för två dagar sen, gallblåsa var infekterad så den tog de bort. Visst har jag ont men mår bra, det var absolut värt det.

• AnkiC

Ja har inte haft ett enda anfall till. Kan känna lite molvärk ibland men det kan jag leva med. Hoppas jag slipper den där operationen. Men det kan ju komma ett anfall närsomhelst. Lite läskigt.

• Helenak

Är hu längesen denna tråden var igång men tänkte jag skriver ändå .

Jag tog bort gallblåsan med akutoperation för 3,5 år sedan . Hade haft massa magsmärtor hela våren men läkarna sa bara att det var stressmage . Tillslut blev jag jätte dålig på sommaren och kräkte massa och blev i körd av min man där dem upptäcker att min gallblåsa höll på att gå sönder av en kraftig inflammation . Där hade fastnat massa stenar så fick göra en ny operation 4 dagar senare där man bröt ner massa stenar så dem kunde passera ut och brände upp ? vägen ut ? lite så att det ej skulle fastna igen . Fick dock en rejäl blödning i magen efter detta och hamnade på intensiven och sen en tredje operation . Tog ganska lång tid innan jag hämtade mig .

Nu har jag fått problem med magen igen fast nu går det uppåt i matstrupen . Dem har hittat ett bråck på magmunnen som dem vill operera bort pga alla mins problem men tycker bara jag har läst massa negativt om den operationen ???? så nu vet jag inte vad jag skall göra . ????

• Nillah91

Hej! Jag hade problem med gallstensanfall 7 ggr innan jag opererade bort gallan (gjorde ont så in åt hel..). Opererades för 1 månad sen i Bollnäs och jag kan säga lugnt att jag mår toppen! Kan äta allt, det mesta som kan hända är att jag får lite gaser. Jag var skeptisk till att operera gallan pga alla biverkningar som jag läst om men nu i efterhand så är jag överlycklig att ha opererat bort den. Fick hem stenarna i en burk och den största är omkring 1 cm. Allt som allt ca 30 st stenar. Hade jag inte opererat så hade jag kanske blivit allvarligt sjuk pga inflammationer. Så ni som faktiskt har konstaterat gallsten, gå inte och dras med detta i onödan. Att använda huskurer för att få bort stenarna är inte att rekommendera (de kan orsaka att stenarna lossnar och orsakar anfall och i värsta fall inflammationer).

Svar på tråden Operera bort gallan, fördelar, nackdelar ?