-
-
Svar på tråden Ordningsvakt = svin
-
Det är ju välkänt att ordningsvakter, ofta är folk som ratats som Polis eller väktare.., slutsatser kan säkert alla dra själva.
-
De vakter jag har träffat har alla varit enormt trevliga, beror nog väldigt mycket på viken attityd man själv har mot dem
-
knner många vakter, bla halva min slekt. trevliga menniskor som inte ar något intresse av att bli polis, dom jag vet om som vill bli polis har afktiskt blivit det med. bara en som inte klarade det pga e skada och han jobbar med något helt annat idaggiftfri skrev 2010-11-23 00:00:17 följande:Det är ju välkänt att ordningsvakter, ofta är folk som ratats som Polis eller väktare.., slutsatser kan säkert alla dra själva.
-
Ja jag håller med Tamate... Jag känner också flera som utbildat sig till OV som inte har det minsta intresse av att studera till polis. Jag känner även några som utbildat sig till OV, jobbat som det och senare utbildat sig till polis. Varför tror folk att det bara är ratade wannabe-snutar som blir OV? Är folk verkligen så okunniga?
Att bli OV kräver utbildning som sagt, det kräver godkända prov och är alltså inget yrke man får via Kelloggs eller bara får för sig en morgon. Och de som gnäller över att OV är så jävliga att ha och göra med, ja de gnäller än mer när OV inte finns på plats för att hjälpa till. Precis som det gnälls på att polisen aldrig gör tillräckligt eller gör för mycket.
Hur man än vrider sig har man häcken bak... -
Bara för att det är trevliga till släktmiddagarna betyder inte att de är det när de utövar sitt yrke.tamate skrev 2010-11-23 00:04:11 följande:knner många vakter, bla halva min slekt. trevliga menniskor som inte ar något intresse av att bli polis, dom jag vet om som vill bli polis har afktiskt blivit det med. bara en som inte klarade det pga e skada och han jobbar med något helt annat idag
-
Att hålla ner honom hade räckt.
Jag ser inget som befogar batongslagen han får i sidan.
Övervåld utan tvekan. -
Slagen i ryggen var över gränsen (om det var i ryggen slagen träffade). Jag har under mina 3 år dragit batong en gång men aldrig slagit någon med den. Brottar alltid ner folk istället men det beror helt klart på situation, det är inte fel att bruka batong om det behövs men att rikta slagen mot ryggen kan jag inte försvara, risken för stora skador är överhängande.
I övrigt tycker jag det var lite patetiskt av vakterna att inte kunna brotta ner personen. Han var inte precis någon bodybuilder.
I övrigt kommer man långt med att tala, jag ser inget egenvärde i att eskalera situationer och föredrar att prata om möjligt, även om det inte går i alla situationer, det finns helt klart folk som söker bråk. -
Ett scenario, En påtänd narkoman som viftar med en kniv och gör utfall. Hur ska vi lösa situationen utan våld?
detta hände i helgen. -
Gästperspektivet
Det finns många komplicerade situationer i samhället som är svåra att förutse och lösa på ett för alla parter korrekt sätt. Om situationer som ordningsvakten ställs inför kan man därför prata en god stund. Det beror dels på vilka glasögon man väljer se det med och det finns säkert ett tiotal infallsvinklar jag kan komma på och lika många kombinationer därimellan. På platser där människor samlas och konsumerar bland annat alkohol kan det lätt uppstå stök,inte minst på småtimmarna. Ur perspektivet som en vakt har att utgå ifrån så är en berusad person många gånger sällan lika resonabel,mottaglig för argumentation eller uppmaning som denne varit nykter. Många blir dessutom kränkt redan vid anmodan att lufta sig lite eller inte dricka mer. Andra droger gör beteendemönstret ännu mer oförutsägbart. För att grovt generalisera kan man säga att personer i berusat tillstånd kan man inte förväntas kunna diskutera till koncensius alla gånger. Vissa provoceras enormt av att se vaktbrickan medan den hos andra inger respekt.
Vakten och förordnandet
För att arbeta som ordningsvakt måste man genomgått en enklare utbildning anpassad till den nivå som ofta denna grupp människor besitter. Man får därefter ett förordnade,ett delegat att utföra arbetsuppgifter omskrivna enligt bland annat polislag 10. Ett förordnande som gäller under tre år. En enklare lämplighetsbedömning görs men kan omöjligt sålla bort alla olämpliga element.
För att kunna utföra yrket så måste man ha vissa grundläggande egenskaper,det kan röra sig om en viss fysik,social kompetens exempelvis. Inte sällan så kommer detta att innebära att man finner en viss typ av människor,möjligtvis ett par typer av människor men i stort är de litegranna stöpta i samma mått. Man skulle kunna säga att det går hand i hand med vad som dels efterfrågas men även krävs för att kunna fungera i yrket.
Vissa ordningsvakter är sociala och trevliga,andra är det inte,det är inte den grupp mest empatiska människor du kan finna i samhället men i vissa situationer fungerar inte artighet i hundra procent av fallen. Bemötande är oerhört viktigt i denna miljö som vakterna befinner sig i likväl som inom andra yrkesgrupper där man träffar på människor. Ur vaktens perspektiv främst för att håll gästren kvar på nivå 1 så långt det är möjligt(det vill säga där det fortfarande går att resonera innan hjärnan ställer sig i fly eller slåss mode)
Kommer man in i nästa steg så måste vakten vara rådig och kunna agera. I det här läget så slutar det oftast med minst en missnöjd,troligtvis kränkt deltagare,företrädelsevis gästen.
Vad som jag noterat med en make med yrkesutövningen är att det även fångar upp en viss klick av människor tyvärr som inte är särskilt lämpliga,nu kan lämpligt vara ett vitt begrepp men mer om det senare. Likväl som det finns väl fungerande vakter så finns det en kategori som inte hanterar maktutövning och våldsmonopolet särskilt väl. Zonen är smal där människor finns som är beredd att under ansvar bruka våld och de människor som gärna passar på att få utlopp för sin mörka sida. Därför så menar jag att sött och surt kommer lite grann tillsammans.
MIn man har arbetat med bägge fanangerna,det finns vakter som kan avvisa en överförfriskad på etgt sådant sätt att personen skrattande lämnar lokalen medans vätaren skämtar bort situationen medans det förekommit att andra slagit ett slag extra med expandern bara för att få "känna schwunget i stålet en gång extra" eller med motivationen "är man dum,ja då ska man få helvetes ont"
En kollega hade till och med som helgnöje att ta nattpass på ett populärt havsbad kring storhelgerna för att det var så skoj att få ta en överförfriskad bakom väggen och spöa på honom rejält där ingen såg på,hade vaktkuren kunnat tala så skulle den prata än..
Det finns som sagt ett mått av respekt som i vissa fall kan verka avskrämmande,i vissa fall inte,som när gästen nått en viss grad av berusning eller drog. Det måste finnnas människor som är beredd att bruka våld och tyvärr så kommer de här "lågbegåvade prototyperna" som jag tidigare nämnde att även innefattas i vaktkåren,det är en klick som vi får räkna med. Å andra sidan finns det en positiv sida med detta och det är den avskrämmande biten. Du kan inte utgå från att det står helt rätt tilli huvudet på alla med bricka och därav kan du bli väldigt illa bemött ifall du har fel attityd eller dricker mer än du bör på offentlig plats. -
Läs boken "Svensk Maffia", så ser ni att ordnings/dörrvakter ofta är torpeder å andra kriminella.., boken bygger helt på de kriminellas egna uppgifter, så den kan med säkerhet sägas återge svensk kriminell verklighet..
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113020331
-
Ditt påstående är helt felaktigt.giftfri skrev 2011-02-14 11:27:40 följande:Läs boken "Svensk Maffia", så ser ni att ordnings/dörrvakter ofta är torpeder å andra kriminella.., boken bygger helt på de kriminellas egna uppgifter, så den kan med säkerhet sägas återge svensk kriminell verklighet..
www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9113020...
Istället för "många ordningsvakter/dörrvakter är torpeder och kriminella" borde du skriva "många torpeder och kriminella är ordningsvakter/dörrvakter".
Det måste finnas tusentals ordningsvakter och entrévärdar i Sverige. Menar du att de automatiskt blir kriminella? -
Ja du har helt rätt, det ser helt fel ut nu när jag ser det själv, tack för ditt påpekande...Mjolle skrev 2011-02-14 11:32:37 följande:Ditt påstående är helt felaktigt.
Istället för "många ordningsvakter/dörrvakter är torpeder och kriminella" borde du skriva "många torpeder och kriminella är ordningsvakter/dörrvakter".
Det måste finnas tusentals ordningsvakter och entrévärdar i Sverige. Menar du att de automatiskt blir kriminella? -
Men visst har du en poäng, det medger jag absolut. Ordningsbranschen är en verksamhet där personer med muskelmassa och bestämd blick har möjlighet att göra ett "bra jobb". Lägg därtill att man får "bossa" med folk och det är lite respektingivande, då är det självklart att kriminella dras till den verksamheten. Tyvärr.giftfri skrev 2011-02-14 11:34:37 följande:Ja du har helt rätt, det ser helt fel ut nu när jag ser det själv, tack för ditt påpekande...
Det finns som bekant rötägg överallt.