rut04 skrev 2010-11-24 19:41:22 följande:
Känner mig en aning nedstämd idag, jag önskar så innerligt att jag kan amma min dotter...
Hon är två veckor och jag har kämpat med bröstpumpning och flaska sen BB. Hon försöker
ta bröstet men öppnar inte munnen tillräckligt så hon får ordentligt tag om bröstvårtan samt att
hon ger upp när inte mjölken rinner till på en gång. Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne
med sugtekniken? Nu är hon ju dessutom van vid flaskan och att mjölken kommer där på en gång.
Jag hade samma problem med första barnet som inte heller klarade att suga på bröstet. Vi tragglade
med bröstpump, amningsnapp, ersättning i flera veckor tills vi båda mådde så dåligt att jag gav upp.
När vi då gick över till bara ersättning och flaska så blev jag gladare och min son äntligen nöjd. Men jag
kände mig länge misslyckad och önskade att amningen skulle fungera med nästa barn....
Tar gärna emot tips o råd eller uppmuntrande ord!
Åhhh, jag är i precis samma situation som du! Känner igen mig precis! Min lilla kille är 15 dagar gammal och amningen funkar inte heller för mig. Ammar först, ger sedan ersättning på flaska. Vi kämpade de första tre dagarna med ersättning men det hela slutade i att vi fick åka in på BB igen där läkaren kommenderade oss att börja med ersättning eftersom han gått ned i vikt så mkt.
Sen höll vi på med koppmatning i cirka 4 dagar men det var ju helt hopplöst. Stackarn var konstant blöt och gick inte heller upp i vikt som han skulle. Min underbara BVC- dam sa då till oss (på vårt första möte) att börja med flaska. Guuud, vad jag grät första gången han tog flaskan. Kände/känner mig helt värdelös som mamma eftersom jag inte kan föda mitt barn med den egna maten. Så jäkla löjligt egentligen, som att moderskap sitter i tuttarna och mjölken?!
Oj, långt inlägg men mitt råd är att tänka på att det viktigaste är att ditt barn får näring och mår bra. Sekundärt är vart det kommer ifrån. Fortsätt pumpa (jag pumpar ca 3 ggr/dygn) och sedan kan du (när bebisen är viktstabil) köra en amningsdag då du bara ammar. Jag har inte orkat göra det än mentalt, kanske nästa vecka. Ingen jättebrådska sa min BVC- sköterska.