• humma

Hur tänker ni..?

Äldsta dottern visar sig ha en viss talang och dessutom intresse för en viss idrott. Toppen och jättebra! Nu har hon aktivt utövat den tre ggr i veckan och det har fungerat bra. Skolan sköts exemplariskt, hon är positiv och glad för det mesta (dvs jag tror att hennes träning verkligen är bra för henne).
    Hon har fått en förfrågan om hon kan tänka sig att byta klubb nu och gå in i en mer aktiv satsning, det skulle dock generera fem träningstillfällen i veckan och lite längre att köra (+ 1 mil). Hon tror att hon vill testa men jag vet att hon känner mig lite på pulsen eftersom hon vet att det blir mer att skjutsa då.
    Hur skulle ni göra, stötta ert barn med skjutsande som nog kan betecknas som lite mer än det "vanliga" eller föreslå att hon fortsätter på sin nuvarande nivå? Hela familjen blir ju ganska passivt aktiv i just hennes sport eftersom det är många träningar per vecka + tävlingar.

• Svar på tråden Hur tänker ni..?
  • Rufsas

Om hon själv vill så tycker jag definitivt att ni ska stötta henne i hennes val. Tänk vad bra att ha en idrottsintresserad tjej istället för att oroa er vilket knarkargäng hon kommer att hamna i.

• sahara sahara

Om hon själv hade velat - och inte bara för att hon är glad att bli tillfrågad, utan för att hon verkligen vill och är beredd att satsa - då hade jag ställt upp. Det är vi som har valt att bo så att det inte funkar med kollektivtrafik och det ska inte barnet behöva lida för.

Men det är i vår situation, där vi är två vuxna som kan dela på körandet och där det inte finns några syskon som blir lidande.

Det hon vinner i form av glädje och träning är förhoppningsvis större än det jag förlorar i tid och körpengar.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • humma

Hon vill verkligen prova, hon resonerar själv som så att hon kan alltid trappa ned men det kommer bli svårt att byta upp sig senare. Om hon ska testa så är det nu. Även om det skrämmer henne lite att byta klubb.
    Jag är ofta själv med barnen så det blir jag och lillasyster som får ställa upp till stor del och jag vill men är rädd att vi tar oss vatten över huvudet.

Rufsas skrev 2010-11-23 09:48:57 följande:
    Om hon själv vill så tycker jag definitivt att ni ska stötta henne i hennes val. Tänk vad bra att ha en idrottsintresserad tjej istället för att oroa er vilket knarkargäng hon kommer att hamna i.
    Visst är det en aspekt, att ha en klubb som hon tillhör har stärkt hennes självkänsla i förhållande till andra kompisar något enormt. Det är kul att se att hon kör sitt eget race i klassen och ändå vinner viss respekt för det. Vi var på utvecklingssamtal förra veckan och hennes lärare var eniga om att hon just var så stabil och ändå populär och engagerad på lektionerna.
    Det kan svänga snabbt vet jag men hennes träning så här långt har varit positiv för henne.
  • Rufsas
    humma skrev 2010-11-23 10:21:05 följande:
    Hon vill verkligen prova, hon resonerar själv som så att hon kan alltid trappa ned men det kommer bli svårt att byta upp sig senare. Om hon ska testa så är det nu. Även om det skrämmer henne lite att byta klubb.
    Jag är ofta själv med barnen så det blir jag och lillasyster som får ställa upp till stor del och jag vill men är rädd att vi tar oss vatten över huvudet.
    Prata om era förhoppningar och farhågor med henne (på ett neutralt sätt). Hon verkar ju ändå vara så vuxen att hon kan relatera till en frågeställning.

Hur ni än gör önskar jag er lycka till!
  • chokladkaffe

Jag hade ställt upp det. Anledningen är att det är roligt att vara duktig på något, jag var själv elitsatsande som ung och tyckte det var jätteroligt att vara bra och att mamma var med mig i detta. Dessutom är det ett jättebra sätt att förebygga att barnet hamnar fel. Man kan inte röka, droga och hänga på stan när man tränar så mycket. Så hellre att köra barnet till träningar än att köra runt på stan, åka till olika avdelningar och sitta på socialtjänsten längre fram. Visst att måla i svart men träning är ett bra vaccin mot en sämre livsstil framöver. Sen vet man såklart inte vad som händer men ändå...du fattar

• Trulis78

Jag skulle ställa om upp om dottern verkligen ville det här. Jag tror att det är jätte bra för barnets självkänsla och att hon precis som andra säger löper mindre risk att hamna "fel" i livet i framtiden. Och så är det ju såklart en chans för henne att kanske bli riktigt, riktigt bra med allt vad det innebär. Sen tror jag även att det kan innebära många roliga stunder för hela familjen och en enorm sammanhållning mellan familjemedlemmarna på ett sätt. Min mamma och moster idrottade på hög nivå som unga och mormor hängde med på det och oj vad många roliga minnen de verkar ha hela familjen. Dom har varit med om så mycket!

Naturligtvis får ju ingen annan i familjen bli alltför lidande men lillasyster är ju så liten än att hon inte verkar bli det. Lillasyster får ju väldigt mycket tid med sin mamma under träningspassen och det är ju också positivt på ett sätt. Och i framtiden är det kanske hon som behöver mycket hjälp med något och då är storasyster så stor att hon klarar sig mer själv.

• Maria222
    humma skrev 2010-11-23 09:47:08 följande:
    Kan inte dela skjutsandet med någon, vi bor "åt fel håll".
    Lillasyster är fyra år, så det känns inte riktigt som om de konkurrerar om samma behov, även om jag har full respekt för att hon får ställa upp i form av att följa med och skjutsa. Sedan tycker jag delvis att fyraåringen och jag får mycket egen tid tillsammans och att det är mysigt för henne, fast visst är det mysigt att ha stora syrran omkring sig också. Sedan har vi ibland fått chansen till roliga gemensamma saker, tävlingar, träningsresor o.d. som även har varit kul för lillasyster. Men, visst vi ökar belastningen på hela familjen....Det fungerar lite så här med, fast mer att hon ska sköta skolan, packa/packa upp sina saker själv, ha koll på sin kost (måste äta mycket och rätt), inte slarva med sömnen osv.
    På sikt vill vi även att rökning inte dyker upp som ett problem heller...
    Ja men är det på det viset hade jag absolut ställt upp.
    Lycka till! :)
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • Petra123

Ja, du känner ju din dotter bäst själv, men testa kan man ju alltid göra....? Blir det för tufft, så kanske hon kan gå ner till de 3 ggr igen. Blir det jobbigt med körningar, så kanske du och någon mer i den gruppen turas om med att köra era barn till o från träning?

• humma

Tack för alla åsikter!

Känner mig stärkt i mina funderingar på ett positivt vis, klart hon ska få testa! Klart att vi andra får ställa upp men det kan komma något positivt ur det för oss alla förhoppningsvis. Känns också som när det blir lillasysters tur kommer stora tjejen vara stor och då kan lillasyster få "ta plats" med vad hon nu kommer vilja göra. När lillasyster är 12 kommer ju faktiskt storasyster vara 20!
    Gahh, ska ringa och återbekräfta att hon är intresserad till nya klubben i morgon, de erbjöd henne att träna vissa pass med dem fram till jul och sedan byta. Lite mjukare övergång enligt dem.
    Talade även med henne ikväll och leendet blev bredare och bredare för varje ord jag sa!
    Jag var aldrig sportintresserad alls och vi var fyra barn så det var inte så mycket "egentid" per barn, så jag har ingen egen erfarenhet av när sport blir en satsning. Så era åsikter var guld värda!

• chokladkaffe

humma: Lycka till! Jag tycker att mycket man först är skeptisk till kan man göra till nåt positivt. Det kanske blir jättemysiga bilturer med tjejerna, du och lillasyster får tid tillsammans under träningarna, storasyster får göra sitt och blir glad. Känns som det kan bli jättebra ju Och funkar det inte är det ju bara att backa bandet.

Svar på tråden Hur tänker ni..?