• Lejonhona87

Hur mycket får man lyfta som gravid?

Tänkte höra om någon vet om det finns någon generell gräns för hur mycket man får/bör lyfta som gravid. Det kanske skiljer beroende på hur långt gången man är också. Sen förstår jag att det även påverkas av hur stark man är för övrigt.

Men om det finns något generellt, eller om det helt enkelt bara är sunt förnuft som gäller? Alltså att man känner efter, är det för tungt/jobbigt så bär det inte.

Har nämligen ett jobb där en del tunga lyft ingår. Vill ju gärna veta lite vad man ska tänka på.

• Svar på tråden Hur mycket får man lyfta som gravid?
  • lövet2

Det krävs sunt förnuft och att man känner sig själv. Många tänker bara på riskerna för fostret (vilka är mycket små), men få tänker på riskerna för mamman. Ju längre gången man är, desto mer svank får ryggraden. Hela kroppen blir ömtåligare än vanligt, och ett tungt lyft kan innebära en förstörd rygg för livet ...

• pussgurkan86

det finns nog ingen gräns utan det är sunt förnuft som gäller. får man ont i kroppen eller mycket sammandragningar så ska man inte bära tungt. då bör man vila.

• eilien

Min BM sa att generellt så brukar man säga att man kan lyfta lika tungt som man brukar göra för det är kroppen van att klara av. Men självklart måste man lyssna på kroppen och känna efter vad man orkar.

• DizNick

Jag lyssnar på kroppen! Är i v 17 och var senast igår ute och skottade snö för hand, i jobbet. Tungt men något jag känner att min kropp klarar av. Fick 'ven hjälpa till att få upp en bil ur diket och att flytta rundbalar samma dag;) Idag ät träningvärken nära och ryggen värkte igår. Men magen kännas fin fin!

sunt förnuft helt enkelt! 

• linahelena

jo det är ju sunt förnuft. är ju inget barnet tar stryk av utan är ju din rygg som går åt helvete om det händer något. har oxå ett jobb med mycket lyft. det känns ju i svanken ibland. man får vara lite försiktig. jobbigt att bli höggravid med pajjad rygg.

• Rulltrappa

En del får visst sammandragningar när de är för fysiskt aktiva, så kan man känna sammandragningar kanske man kan gå på det. (Jag har inte känt några andra sammandragningar än förlossningsvärkarna, så här skulle det inte funka. Däremot skulle jag väl kanske ta ledigt från jobbet om jag fick ont någonstans.)

Svar på tråden Hur mycket får man lyfta som gravid?