• Emmagumsan

Är det vanligt med nysningar under graviditeten?

Känns som att jag nyser konstant. Minst 20 gånger om dagen. Man känner sig helt väck och förstörd efter en "attack". Är i vecka 15 imorgon och det har hållt på sedan jag blev gravid. Är det vanligt? Tänkte först det var graviditetssymptom. Men det hänger ju kvar.

• Svar på tråden Är det vanligt med nysningar under graviditeten?
  • Angi07

jag är i v. 16+5 och nyser många gånger om dan och täppt i näsan varje kväll , jobbigt ibland ,speciellt när det kommer blod också.

• Bellini2

Skönt att höraa tt vi är fler om den upplevelsen! Visst är det så att m e m alla slemhinnor förändras under graviditeten? Även i näsan då alltså.

• hoopie
    Emmagumsan skrev 2010-11-26 10:19:25 följande:
    Hoopi: samma här, googlade lite jag med, men såg ingen som beskriver dom som så rejäla som jag känner och att man blir helt väck efter en attack haha. Dom undrar på jobbet om jag har allergi vilket jag inte har. Dom vet inget än ^^
    haha ja de är ju verkligen en skum gravsymtom! haha
  • Emmagumsan
    Bellini2 skrev 2010-11-26 11:33:04 följande:
    Skönt att höraa tt vi är fler om den upplevelsen! Visst är det så att m e m alla slemhinnor förändras under graviditeten? Även i näsan då alltså.
    jo det stämmer ju.. :) lustigt bara att det inte står med som officiella graviditetssymptom :)
  • EvaChristina

Vad roligt att läsa! Jag har inte tänkt på att fråga någon annan, men sedan jag blev gravid nyser jag flera gånger varje morgon/förmiddag. Hade inte en aning om att det kunde vara ett graviditetssymtom. Men eftersom slemhinnor och annat svullnar så påverkar det ju i näsan också, så det kanske inte är så konstigt.
    Kul att se att så många fler har samma symtom. Glad

• StarMyst

Yay jag är inte ensam, fysatan vad jag nyser på morgonen.. Är i v.19.. Vet inte hur länge jag nyst men är nog iaf 3 månader nu.. 

• sweet85

Skönt att veta att man inte är ensam! :) Nyser flera gånger om dagen, är i v. 17 nu. Har pågått i ca 3-4 veckor... Trodde först att jag var allergisk mot någonting, men nyser i tid och otid så det kan inte vara det.

• JeckaH

Japp, har nyst och nyst hela graviditeten .

• 120126 B

Jag började nysa i och med första graviditet och fick Rhinocort utskrivet av läkaren i hopp om att det bara var ngt tillfället. Mina nysningar slutade aldrig och nu har jag nyst i 5 år :)
    Men det är nog ngn sorts allergi som jag har året om, som utlöstes av min graviditet.
    Får inga utslag på allergitester dock, men tar allergi medicin varje dag året om.

• Jag o Kian

Har nästan glömt bort hur det känns att kunna andas normalt. Har varit täppt i näsan i flera månader, ska gå in i vecka 27 snart...

• anderska

Hej flickor. Jag trodde jag hade blivit allergisk mot mina katter, att det var därför jag nös. Men det kanske tillhör graviditeten vem vet :p

• LillaEm

samma här ... jag nyser MINST 20 ggr dagen =/
    lite små rinnig i näsan på kvällarna och lite täppt ibland, men nysningarna kommer under hela dagen och har nog hållt på i 2 månader kanske..
    ganska jobbigt, men har hört/läst att det är ett gravsymtom så de borde faktiskt stå med i listan =P

• Nora85

Jag är gravid i v17 och nyser minst 5-10 ggr per dag och har gjort det ett par veckor, skönt att man inte är ensam!

• Princess Melinda

Jag är bara i vecka 7 men jag nyser också JÄTTEmycket. Jag brukar nysa mer än andra, flera "attacker" om dagen, men sista tiden har det varit rent extremt. Har också varit konstant nästäppt i många år, men inte så illa som nu. Jag har faktiskt trott att det är pga pollensäsongen, att det är något jag reagerat kraftigt på de senaste veckorna. Googlade på detta eftersom jag är orolig för hur bebisen (embryot) ska kunna hålla sig fast där inne! Det var då jag fick se denna tråd, så det kanske är ett gravsymptom för mig också? Men är det ingen annan som oroat sig för fostret? Man använder ju hela magen varje gång man nyser...

• sinfulmist

Roligt att man inte är ensam. Jag nyser dygnet runt här och gjort sedan början av graviditeten nu i vecka 17 =)

• strumpan123

jag nös för fullt när jag var gravid sist och bm sa att det var normalt :P allergisk reaktion mot graviditeten sa hon, vet inte om hon var allvarlig hehe lät så skumt...hade nysattack imorse och tror att jag kan ha plussat idag

• strumpan123
    120126 B skrev 2010-12-12 10:24:17 följande:
    Jag började nysa i och med första graviditet och fick Rhinocort utskrivet av läkaren i hopp om att det bara var ngt tillfället. Mina nysningar slutade aldrig och nu har jag nyst i 5 år :)
    Men det är nog ngn sorts allergi som jag har året om, som utlöstes av min graviditet.
    Får inga utslag på allergitester dock, men tar allergi medicin varje dag året om.
    har likadan..näs två år efter men nu har det äntligen lugnat ner sig...tills nu när det kanske börjar om igen :P
  • Haushinka

Jag nyser med hela dagarna! 
    Nu är jag i v 27.
    I början av graviditeten hade jag extrem nästäppa också, men fick kortisonspray mot det, så det har gått över (tack och lov).
    Är dock fortfarande mer eller mindre snorig HELA TIDEN och nyser som en nyshörning ;) 

• Denicee

Yes!! Jag vet va du snackar om! Jag nös Som in i hel*ete i flera veckor:p och nu när jag tänker efter så har jag slutat med det:p vissa har kvar det flera år efter förlossningen med :p

Svar på tråden Är det vanligt med nysningar under graviditeten?