• Simsonen

Vägrar handla mat = psykisk misshandel?

Vet inte om tråden ligger rätt, om inte får nån flytta den. Ett ja eller ett nej, rakt av, vad tycker du?
    Naturligtvis undrar jag från en tråd men jag vet inte om det är tillåtet att länka.

Mannen vägrar handla mat, är det då psykisk misshandel gentemot hans sambo?

Om jag inte vill handla mat, misshandlar jag min sambo då? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 21:57
    Ingen av dem är handikappad på något vis, båda är lika kapabla att handla mat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vägrar handla mat = psykisk misshandel?
  • Halkatla

Nej. Helt lösryckt ur sitt sammanhang kan inte just detta vara psykisk misshandel.

Vi vet ju ingenting om vad som händer runtomkring.

Mannen kanske drar hela stora lasset med matlagning, städning, tvätt, julförberedelser, gräsklippning och snöskottning helt utan hjälp från sin lata kvinna som bara sitter inne och äter chips och tittar på Glamour.

Eller så kanske han kategoriskt vägrar att göra allt som han kategoriserar som "kvinnogöra", och vägrar handla i och med att han väntar sig att bli uppassad av sin kvinna.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • lillapuss

misshandel? nej, inte så länge hon också har rätt att vägra handla mat.

• VirrigaVerna

Varför vägrar den ena att handla mat?
    Äter h*n inte?

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Purpurbräcka
    Pallas skrev 2010-11-26 08:38:21 följande:
    Otillräckligt med information för att lösa uppgiften.
  • idiblon yes

Nej. Då har man gjort ett jävligt dåligt val av partner och bör lämna omgående.

Såvida inte den som vägrar lider av någon sorts socialt handikapp eller så. Men betala får man allt göra.

FL är guld.
  • Simsonen
    Pallas skrev 2010-11-26 08:38:21 följande:
    Otillräckligt med information för att lösa uppgiften.
    Tur att inte majoriteten behöver en massa omkringliggande information då
    Två vuxna friska människor som lever ihop, den ena vill inte handla mat.
    De allra flesta brukar kunna svara ja eller nej med den informationen. 
  • hervor

Psykisk misshandel skulle jag inte kalla det. Däremot dålig stil, om h*n alltid vägrar och sen äter av maten.

• hervor

Skev arbetsfördelning är öht inte detsamma som psykisk misshandel. Då måste det finnas någon form av hot, utpressning eller verbala kränkningar.

• Mandel

Nej,

Den som vägrar får väl svälta då. Mer fysisk misshandel i så fall.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • a mor
    hervor skrev 2010-11-26 20:15:13 följande:
    Skev arbetsfördelning är öht inte detsamma som psykisk misshandel. Då måste det finnas någon form av hot, utpressning eller verbala kränkningar.
    Om man gör något mot någon som man vet retar denne, är det inte åt psykisk misshandel då? Mobbing är ofta psykisk misshandel och bland framför allt tjejer förekommer det oftast inte några som helst hot,utpressning eller verbala kränkningar. Dom suckar, himlar med ögonen och sabbar i tysthet. Visst?
  • hervor
    a mor skrev 2010-11-26 20:24:01 följande:
    Om man gör något mot någon som man vet retar denne, är det inte åt psykisk misshandel då? Mobbing är ofta psykisk misshandel och bland framför allt tjejer förekommer det oftast inte några som helst hot,utpressning eller verbala kränkningar. Dom suckar, himlar med ögonen och sabbar i tysthet. Visst?
    OK, vi kan väl lägga till "subtila kränkningar" också

Men frågan gällde om det är "psykisk misshandel" att vägra handla mat. Spontant - utan någon mer utförlig information, vilket vi tydligen inte fick fråga efter - svarar jag nej på den frågan.
  • hervor

Psykisk misshandel är att bruka våld mot den andra personen, fast på andra sätt än genom nävarna. Det vanligaste är hotfullt beteende (behöver inte bara vara hot om våld) eller verbala kränkingar. Men självklart kan även t ex hånfullhet, räknas in här.

Skev arbetsfördelning är dock inte per automatik psykisk misshandel, då det beror helt på hur denna yttrar sig och hur partnerna beter sig. Men att vägra handla mat kan förstås ingå i ett system av medvetna eller undermedvetna attacker mot den andra parten - som ett sätt att trycka ner h*n eller göra livet svårt för h*n. Men det behöver inte vara så. Det beror på omständigheterna samt hur förhållandet i övrigt ser ut.

Svar på tråden Vägrar handla mat = psykisk misshandel?