• Simsonen

Vägrar handla mat = psykisk misshandel?

Vet inte om tråden ligger rätt, om inte får nån flytta den. Ett ja eller ett nej, rakt av, vad tycker du?
    Naturligtvis undrar jag från en tråd men jag vet inte om det är tillåtet att länka.

Mannen vägrar handla mat, är det då psykisk misshandel gentemot hans sambo?

Om jag inte vill handla mat, misshandlar jag min sambo då? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 21:57
    Ingen av dem är handikappad på något vis, båda är lika kapabla att handla mat.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vägrar handla mat = psykisk misshandel?
  • lövet2

Det beror liksom på sammanhanget. Är hon förhindrad att handla själv?

• Simsonen
    lövet2 skrev 2010-11-25 21:55:23 följande:
    Det beror liksom på sammanhanget. Är hon förhindrad att handla själv?
    Egentligen är det bara ja eller nej rakt av, men nej, båda är lika kapabla att handla mat.
  • En Åsa

Nu har jag inte läst den berörda tråden men nej, han misshandlar inte. Vill han inte köpa mat till dig får du besluta om du vill vara ihop med honom trots det och vill du det, ja då får du köpa maten själv.

• lövet2
    Simsonen skrev 2010-11-25 21:56:36 följande:
    Egentligen är det bara ja eller nej rakt av, men nej, båda är lika kapabla att handla mat.
    Då har jag väldigt svårt att se vad som skulle vara psykisk misshandel i det fallet.
  • Simsonen
    lövet2 skrev 2010-11-25 21:58:52 följande:
    Då har jag väldigt svårt att se vad som skulle vara psykisk misshandel i det fallet.
    Ja det undrar jag med. Jag tycker inte om att handla mat, det är tråkigt och jobbigt men jag vill ju inte misshandla min sambo heller genom att inte göra det
  • Fiyali

Nej det är väl inte psykisk misshandel!
    Däremot kan det ju finnas omständigheter som med allting annat som gör det till psykiskmisshandel. Scenarion så att säga :)

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Simsonen
    Fiyali skrev 2010-11-25 22:01:22 följande:
    Nej det är väl inte psykisk misshandel!
    Däremot kan det ju finnas omständigheter som med allting annat som gör det till psykiskmisshandel. Scenarion så att säga :)
    Naturligtvis, men bara just detta, att låta bli att handla mat beskrivs i sig som psykisk misshandel.
  • 7 små apor

Det kan aldrig vara psykiskt misshandel.

• Fiyali
    Simsonen skrev 2010-11-25 22:04:53 följande:
    Naturligtvis, men bara just detta, att låta bli att handla mat beskrivs i sig som psykisk misshandel.
    Nej det tycker jag verkligen inte kan klassas som misshandel. Har hittat tråden jag med! Skulle däremot tycka det var bortskämt av min man om han inte ville hjälpa till och betala för vår gemensamma mat :)
    Men därifrån till misshandel är det väldigt långt.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • a mor

"Om jag inte vill handla mat, misshandlar jag min sambo då? "

Det är helt enkelt dålig stil att inte hjälpas åt med det tråkiga. Så psykisk misshandel..... kanske, eftersom du tvingar någon att göra något, som denne borde kunna få hjälp av dej att göra, och denne tillslut blir arg, ledsen, trött och förtvivlad pga ditt egosätt att tänka, så är gränsen hårfin tycker jag. Du gör med vilje någon annan ledsen och bryr dej inte.......... Lite psykisk misshandel blir det i alla fall.  Tycker jag.  I allafall ondsint.
    Kan man hjälpa varandra så bör man göra det.

Svar på tråden Vägrar handla mat = psykisk misshandel?