Vad har hänt med min son?
Min 5-årige son verkar ha kommit in i någon form av "tycka illa om mamma-period". Det känns chockerande och väldigt sårande och jag förstår inte varför. Han har aldrig varit trotsig och sedan han föddes är jag den som ALLTID har funnits där och tagit det mesta ansvaret för honom på alla vis. Han har hängt med mig och varit mig mycket nära år ut och år in och vi har stått varann enormt nära och jag har alltid varit nr. 1 i hans ögon. Men som en blixt från en klar himmel förändrades allt. Nu är det bara pappa som gäller och mamma kan väl vara ok men inte mer än OK och knappt det ibland.
Han försöker liksom spela ut mig, ge mig dåligt samvete, undviker mig lite, beter sig kallt mot mig, han som alltid sagt att jag är "bäst" men nu får jag knappt stämpeln "OK", han klagar på att jag inte gör tillräckligt, sa igår att vara med mamma är inget bra, men pappa verkar vara en Gud för honom just nu.
Han beter sig som att han är mycket missnöjd och besviken på mig och jag förstår inte varför. Jag har visserligen nyss varit långvarigt sjuk med envisa virusinfektioner som snart varat i 2 månader varav 2 veckor var jag helt sängliggandes och då fick hans pappa ta det mesta ansvaret och då började detta förändras. Men jag pratade med honom om det och förklarade att jag var sjuk och vi pratade om hur det är att vara sjuk, så jag trodde att det inte var någon stor sak och jag vet inte om det har med det hela att göra för att det där är ju ett tag sedan som jag var så dålig.
Men trots en del skoj som jag försöker hitta på med honom så beter han sig som att han är besviken på mig och det verkar inte spela någon roll vad jag gör. Om jag så skulle ta ner månen så skulle det inte betyda något. Jag känner mig jätte ledsen och det känns som att jag inte känner igen min son längre Är det här normalt? Vad tror du att det hela beror på?