• Anonym (Vad??)

Onanerande 3-åring...

Våran lilla tjej började redan vid 1-års ålder att trycka sig mot bilbältet i bilen när vi var ute på långresa, detta har hon då och då gjort vid längre resor men även vid kortare resor. Nu senaste tiden har hon börjat "spänna"sig mot händerna lite var stans. Jag har sagt åt henne att hon får göra detta på sitt rum och inte där det är folk. Ofta om hon tittar på film och är ensam i rummet så sitter hon och spänner sig mot händerna men har även börjat ta till lite hårda saker som böcker, ficklampor osv. Hur ska man bemöta detta? Hon säger själv att det är skönt en hur funkar det egentligen? Häromdagen skulle hon gå upp på sitt rum och "spänna" och var borta 20 min, när jag gick och kollade till henne höll hon fortfarande på och var genomsvettig.

Men som sagt, hur ska man bemöta detta? Man blir lite irriterad när hon varje ensam minut ska spänna sig...

• Svar på tråden Onanerande 3-åring...
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Onani hos små barn är inte vanligt i den utsträckning som du beskriver. Jag förstår att det blir oroande när hon utvecklar det och gör det på egen hand på rummet.
    Det är svårt att förstå var det kommer ifrån, men kan förmodligen lugna ett litet barn på ungefär samma sätt som nappsugande eller annan typ av tröst.
    Ni gör helt rätt i att lära henne att detta är inget man gör i sällskap, men det ni behöver hjälpa henne med är att det är något som hon inte  alls ska ägna sig åt.
    Mitt tips är att ni tar detta på allvar och försöker hjälpa henne med alternativ tröst eller stimulans. Lämna henne inte själv till denna aktivitet. Det kan hjälpa med ganska enkel "avbetingningsterapi" dvs att belöna henne på olika sätt när hon låter bli och  avbryta när hon sätter igång och ge henne andra sysselsättningsalternativ.
    Kanske är det viktigt att fundera över om hon råkat ut för något, större eller mindre övergrepp, eller om det bara är en vana som kontinuerligt ökat i omfattning.
    Pröva om ni  kan hjälpa henne att bryta denna vana och återkom gärna om det inte alls skulle lyckas.
    Med vänlig hälsning!
    Margit 

Svar på tråden Onanerande 3-åring...