• Skehamn2012

För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?

Ja vad säger du. Vill du ha ett sånt förbud? Idag är det olika regler för olika buss/tågbolag. Vanligast är att man får ha hunden eller annat husdjur längst bak i bussen eller i speciella vagnar i tåget.

På vissa håll så är det så knäppt utformat att chauffören bestämmer om en hund ska få följa med på resan. Det innebär en stor osäkerhet för oss djurägare. För en chaufför får jag resa med hund för en annan så är jag inte välkommen. Helskruvad regel enlig min mening.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?
  • Kultist
    Majsan70 skrev 2010-11-29 21:41:27 följande:
    Och andelen som är allergiska mot mat eller parfymer eller rök eller lukter är oxå stor...liksom antalet djurägare. Djurägarna kan inte som grupp uteslutas ur samhället.

Det finns bra sätt att komma runt detta som jag har skrivit i den här tråden..att vara rabiat o vilja förbjuda djurägare att röra sig ute i samhället är bara skogstokig tankegång!
    Håller med!
  • dessan59

för, har hund själv, det ska finnas möjligheten för mig som hundägare att åka tåg. särskilda vagnar för oss med hund, buss är väll svårare.Men tycker att förbud var beträffar allt, rökning(röker inte själv) tex drivs in absurdum. klappjakt på allt och alla. jag tycker inte om att någon har sprayat på sig hela parfymflaskan och sätter brevid mig eller befinner sig i samma hiss, men jag är flyttbar. det är för mycket åt förbud.

• BymBym

För mitt och äldsta dotterns välbefinnande så skulle det vara bra med förbud. Men nä, jag vill inte ha ett förbud. Visar det sig att dottern blir hyperallergisk så får vi åka bil. Annars får vi ta medicin innan vi åker buss eller tåg.

• Jagsajudet

Jag röstade fel... Fasen!

Jag vill absolut inte ha nåt förbud..

• k girl
    Majsan70 skrev 2010-11-29 21:41:27 följande:
    Och andelen som är allergiska mot mat eller parfymer eller rök eller lukter är oxå stor...liksom antalet djurägare. Djurägarna kan inte som grupp uteslutas ur samhället.

Det finns bra sätt att komma runt detta som jag har skrivit i den här tråden..att vara rabiat o vilja förbjuda djurägare att röra sig ute i samhället är bara skogstokig tankegång!
    Rätta mig om jag har fel, men att ha djur i speciella utrymmen/djurkupé etc, det gör väl inte att utesluta djurägarna som grupp ur samhället? Rökning är ju för övrigt förbjudet på betydligt fler ställen än vad djur är, innebär det att rökare är uteslutna ur samhället?
  • Digestive

Jag tänker ta ett sådant ansvar för eventuella allergiker i samma stund som alla gör det samma angående parfymer, rök, jordnötter med mera.

Tills dess så tänker jag inte gå med på hysteri in absurdum, enbart för att det råkar handla om en hund och mindless people som följer strömmen av rådande hundklimat som en barkbåt.

Varför ska hundar särbehandlas som allergikälla medan källor till alla andra allergier exponeras ut överallt utan det minsta förbehåll eller diskussion (förutom undantaget rök)?

• k girl
    Digestive skrev 2010-11-30 21:46:01 följande:
    Jag tänker ta ett sådant ansvar för eventuella allergiker i samma stund som alla gör det samma angående parfymer, rök, jordnötter med mera.

Tills dess så tänker jag inte gå med på hysteri in absurdum, enbart för att det råkar handla om en hund och mindless people som följer strömmen av rådande hundklimat som en barkbåt.

Varför ska hundar särbehandlas som allergikälla medan källor till alla andra allergier exponeras ut överallt utan det minsta förbehåll eller diskussion (förutom undantaget rök)?
    Du måste ha fått något om bakfoten. I varje fall i de tre landsting jag  bott i de senaste sex åren har man blivit ombedd att undvika parfymer och starka dofter i kallelser och på skyltning. Det inkluderar ju då även anställda. Allergiutrymmen inbegriper även parfym- och rökallergiker. Men vid sidan om det, så är det faktiskt sällan fråga om mätbar allergi (som då i regel rör sig om en kontaktallergi) utan så kallad hyperreaktivitet.
  • Kultist

<Varning för ironi>Jag tycker att vi skall förbjuda barn att följa med på tåg och bussar. Jag som har svaga nerver mår inte bra av liv och rörelse omkring mig och jag skall ju inte behöva medicinera, utan i stället skall främlingar ta hänsyn till mig och mitt liv. Blir det för stressigt kan jag få panikattacker och det är ju ingenting jag har valt, så varför skall jag straffas för att andra människor har valt att skaffa barn? Att skaffa barn är ju faktiskt ett val man gör alldeles själv också.</slut på ironi>

• vinterblomma

Har ingen erfarenhet av djur på bussar men har däremot flera gånger åkt djurvagn på tåget och det har fungerat jättebra. Även djurägare måste kunna tranportera sig ibland och finns det en fast vagn är det bara för allergiska, rädda och övriga att undvika den vagnen (den verkar ligga i en ände av tåget, ialla fall de gånger jag åkt)

• vinterblomma
    Kultist skrev 2010-11-30 22:19:53 följande:
    <Varning för ironi>Jag tycker att vi skall förbjuda barn att följa med på tåg och bussar. Jag som har svaga nerver mår inte bra av liv och rörelse omkring mig och jag skall ju inte behöva medicinera, utan i stället skall främlingar ta hänsyn till mig och mitt liv. Blir det för stressigt kan jag få panikattacker och det är ju ingenting jag har valt, så varför skall jag straffas för att andra människor har valt att skaffa barn? Att skaffa barn är ju faktiskt ett val man gör alldeles själv också.</slut på ironi>
  • Digestive
    k girl skrev 2010-11-30 22:14:12 följande:
    Du måste ha fått något om bakfoten. I varje fall i de tre landsting jag  bott i de senaste sex åren har man blivit ombedd att undvika parfymer och starka dofter i kallelser och på skyltning. Det inkluderar ju då även anställda. Allergiutrymmen inbegriper även parfym- och rökallergiker. Men vid sidan om det, så är det faktiskt sällan fråga om mätbar allergi (som då i regel rör sig om en kontaktallergi) utan så kallad hyperreaktivitet.
    Nej, du fick något om bakfoten när du resonerar som att "i samma stund som alla gör det samma" har någonting med myndigheters ansträngningar och riktlinjer att göra. Relativt till min omgivning så tar jag inte mer än ett lagom mycket större ansvar - thats right, I'm that kind'a bad boy. Skål
  • k girl
    Digestive skrev 2010-11-30 23:37:22 följande:
    Nej, du fick något om bakfoten när du resonerar som att "i samma stund som alla gör det samma" har någonting med myndigheters ansträngningar och riktlinjer att göra. Relativt till min omgivning så tar jag inte mer än ett lagom mycket större ansvar - thats right, I'm that kind'a bad boy. Skål
    Nu syftade jag inte på det, utan på "Varför ska hundar särbehandlas som allergikälla medan källor till alla andra allergier exponeras ut överallt utan det minsta förbehåll eller diskussion (förutom undantaget rök)?"
  • Digestive
    k girl skrev 2010-12-01 07:41:13 följande:
    Nu syftade jag inte på det, utan på "Varför ska hundar särbehandlas som allergikälla medan källor till alla andra allergier exponeras ut överallt utan det minsta förbehåll eller diskussion (förutom undantaget rök)?"
    Jag förtydligar det oklara - social diskussion, som i sådana här. Jag bejakar vad människor de facto gör och tänker, inte vad myndigheter försöker få dem att göra och tänka utan resultat.
Svar på tråden För eller emot att förbjuda hundar (och andra husdjur) på bussar och tåg?