tahira skrev 2010-11-29 13:55:16 följande:
Nej, inte längre. Min son är 4,5 nu och slutade med barnvagn när han var 3. Jag tror att det är en vanesak och många av vagnarna som finns att köpa här behöver man bara en hand till all fälla upp och ihop och dessutom har de axelremar så att de är lätta att bara av och på, plus att de inte alls är tunga.
Jag tror att det är en vanesak för barnen också. Vi är ofta ute och åker med sonens kompisar och deras familjer, inklusive småsyskon. De små barnen vet vad som gäller, när de skall gå ut, vart de skall gå, var de skall hålla sig osv.
Jag har aldrig varit med om att någon skulle klaga på bökighet eller så och när man gjort det några gånger så går det automatiskt, även om man har kassar och väskor med sig.
Skulle man absolut behöva ha barnet konstant i vagn så får man åka under lugnare timmar.
Men man kanske inte kan åka under lugnare timmar. Många åker buss till dagis med sina barn, det är klart de måste åka i rusningstid eftersom de ska till jobbet efteråt. Självklart har de även ett busskort då som de åker vidare på ensamma när de har lämnat barnet. Det handlar om barnets säkerhet.
Jag tror inte man kan jämföra London med Stockholm, eller Stockholm med t ex Västerås eller Luleå...
Alla städer har sina förutsättningar och system.