• Skehamn2012

Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?

En kompis till mig som väntar sitt första barn tycker att man ska få åka gratis om man har barnvagn med sig för att hon kommer inte ha någon som kan passa bebisen när hon ska fram och betala annars.

Vad tycker ni. Borde mammor/pappor med barnvagn få åka gratis?

På en del håll i Sverige får man det. Men det är inte så vanligt än så länge.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?
  • Runguska

Barnet åker gratis här, tycker det är generöst så det räcker med tanke på platsen vagnen tar.

• Lindreas
    Kimona skrev 2011-02-26 23:02:10 följande:
    Varför skulle bebisen ta skada av att hon är borta i en minut för att betala?
    Jag tycker inte att det ska vara gratis bara för att man har barnvagn. Skall jag få åka gratis bara för att jag har katt i transportbur och måste ställa ifrån mig den för att betala?

Nej
    Bebisen tar inte skada av att man är borta och betalar, problemet är att det inte verkar gå att lösa betalningen på ett smidigt sätt. Så länge busschaufförerna kan vänta med att köra tills jag hunnit tillbaka till min vagn och bebis så går jag gärna fram och betalar, om jag dessutom kan göra detta utan att folk ska fram och knuffa på vagnen, tränga in sina jävla väskor helst UNDER min vagn och se till att jag inte har en chans att sitta i närheten av vagnen, då skulle jag också gladeligen betala!

Som det är nu så funkar det inte, SL sätter inte in någon kortläsare vid mittendörren (vilket hade varit skitbra, upp med kortet, in med vagnen, klart) och på grund av ovanstående anledningar lämnar jag inte min bebis och vagn.
  • Tant Green

Så här är reglerna i Stockholm, om det var någon som trodde att man fick åka gratis utan barn, men med vagn:

"Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet, och inte behöva lämna barnvagnen för att gå fram till föraren och visa ditt kort eller stämpla din biljett. Barnet behöver inte sitta i vagnen när du går ombord på bussen.

När du åker med en buss där det inte är föraren som tar betalt eller kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal, måste du däremot ha en giltig biljett.

Du måste också ha en giltig biljett när du reser med barnvagn på tunnelbana, tåg eller spårvagn.

Du åker inte gratis med en barnvagn som är tom eller som du använder för att köra saker i. Barnvagnsreglerna gäller inte heller för pulka eller kälke/snowracer."

• poirot

Enda orsaken till att man får det är ju när det inte finns någon annan lösning för att de ska slippa lämna vagnen. 
    Jag tycker att man ska se till att det fungerar istället så att alla som använder det färdmedlet kan dela på kostnaderna!  

• Elli47

Ja, jag tycker att de med barnvagn ska åka gratis så länge det inte finns en slags konduktör eller biljettsystem som gör att man fixa sin biljett överallt i bussen... inte bara längst fram hos chaffisen.

Nej, där jag bor finns inte kollektivtrafik alls och jag har aldrig åkt buss med barnvagn men jag förstår ju problemet för dem som gör det!

• RosaNapp

Dom bör se till att det är lätt för alla att visa kort/betala, men nej, jag tycker inte att man ska åka gratis för att man har barnvagn. Tom i min lilla stad har vi kortläsare där man går på med vagn, så inte lämnar jag vagnen för att "betala".

Dom som åker med sms-biljett/kontant får väl helt enkelt göra en avvägning alt fråga en medpassagerare om dom kan passa vagnen medans man visar/betalar.

• Mrs Moneybags

Ja, jag tycker det av säkerhetsskäl.
    Här i Stockholm funkar det så i alla fall, vilket är mycket bra.

• LuMa

Näe, jag vet inte riktigt.
    Svårt att säga hur det borde vara för andra som bor i storstäder eftersom jag inte vet hur busstrafiken funkar där.
    Men här var jag bor så finns det bara vanliga bussar som inga vagnar får plats i, dvs chauffören får komma ur och lasta in vagnen under bussen och då tycker jag bra att man kan betala för sej som vanligt.

• Mrs Moneybags
    RosaNapp skrev 2011-02-27 11:34:42 följande:
    Dom bör se till att det är lätt för alla att visa kort/betala, men nej, jag tycker inte att man ska åka gratis för att man har barnvagn. Tom i min lilla stad har vi kortläsare där man går på med vagn, så inte lämnar jag vagnen för att "betala".

Dom som åker med sms-biljett/kontant får väl helt enkelt göra en avvägning alt fråga en medpassagerare om dom kan passa vagnen medans man visar/betalar.
    Tycker du på allvar att man ska be en främling kolla ens barn medans man tränger sig förbi alla som står i gången fram till chauffören för att betala??

Det skulle aldrig funka här.

Enda lösningen som jag kan se är att sätta upp kortläsare vid alla dörrar i bussen. Det skulle kunna funka. Men jag lämnar INTE mitt barn med en främling i Stockholm. No way. Inte med alla sjuka människor som finns här.
    Dessutom kan vagnen gunga till och välta om chauffören börjar köra på en gång, vilket de oftast gör. Skulle chauffören inte börja köra på en gång skulle det bli kraftiga protester från passagerarna som ju har bråttom någonstans... Det här är en stressad stad (Stockholm) som inte har tid att vänta på någonting.  
  • Mrs Moneybags
    tahira skrev 2010-11-29 13:55:16 följande:
    Nej, inte längre. Min son är 4,5 nu och slutade med barnvagn när han var 3. Jag tror att det är en vanesak och många av vagnarna som finns att köpa här behöver man bara en hand till all fälla upp och ihop och dessutom har de axelremar så att de är lätta att bara av och på, plus att de inte alls är tunga.

Jag tror att det är en vanesak för barnen också. Vi är ofta ute och åker med sonens kompisar och deras familjer, inklusive småsyskon. De små barnen vet vad som gäller, när de skall gå ut, vart de skall gå, var de skall hålla sig osv.

Jag har aldrig varit med om att någon skulle klaga på bökighet eller så och när man gjort det några gånger så går det automatiskt, även om man har kassar och väskor med sig.

Skulle man absolut behöva ha barnet konstant i vagn så får man åka under lugnare timmar.
    Men man kanske inte kan åka under lugnare timmar. Många åker buss till dagis med sina barn, det är klart de måste åka i rusningstid eftersom de ska till jobbet efteråt. Självklart har de även ett busskort då som de åker vidare på ensamma när de har lämnat barnet. Det handlar om barnets säkerhet.

Jag tror inte man kan jämföra London med Stockholm, eller Stockholm med t ex Västerås eller Luleå...
    Alla städer har sina förutsättningar och system.
  • Mrs Moneybags
    RadarQueen skrev 2010-11-29 20:03:24 följande:
    Bra fråga, du har alldeles rätt. Jag ska givetvis inte ha en åsikt och ha rätt att uttrycka den i ett ämne som inte ligger mig varmt om hjärtat. Så jag ber om ursäkt att jag yttrade min åsikt i snåla småbarnsmorsor som bara vill ha allt gratis =)
    Tror du att bara mammans ekonomi påverkas om hon åker buss gratis, eller påverkar det kanske hela familjen?
    Tror du att det bara är mammor som åker buss med barnvagnar?
    Jag ser pappor som åker med sina ungar till dagis varenda morgon.
    Det handlar knappast om snålhet, det handlar om barnets säkerhet.  
Svar på tråden Borde man få åka gratis på bussen om man har barnvagn med sig?