• sommarbarn

om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!

Ramlade in på en blogg där ett flickebarn nyss fyllda 15, i dagarna har fått ett barn.

Jag kan inte sluta förundras hur föräldrar till så unga gravida låter tonåringarna bestämma själva om de ska få behålla eller inte.

att vara 14-15 år och gravid är alldeles för ungt i mina ögon, inte ens den obligatoriska skolgången är klar.

om jag hade en dotter i den åldern hade jag tvingat henne till abort.
    Jag hade aldrig lagt valet i hennes händer då jag anser att ett barn på 14 år inte har den visheten att avgöra en så stor livsavgörande val där hela hennes framtid stod på spel.

givetvis hade ett rejält snack om preventivmedel varit nummer ett på listan också.

visst finns det tjejer som klarar av det, men min åsikt är att låta barn vara barn och framför allt gå klart skolam först.

vad tycker ni?

• Svar på tråden om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!
  • Jeans

Seejtan, alla är vi olika människor och hanterar våra ena motgångar på vårt eget sätt. Uppväxten och den vi är formar oss till den vi är och hit vi tar beslut i livet. Så detta med att DU inte har behövt skada dig själv... Men grattis! Måste vara skönt för dig att ha mått tillräckligt bra då! För endel människor blir påverkade på olika sätt, för vi är olika! Det är inte helt orimligt lixsom!

• Weird One

Hur tvingar man någon till abort?
    Hotar man med att kasta ut sitt barn eller håller man fast henne i gynstolen? Kanske söver man ner henne?

Allvarligt? Tvinga till abort?

Om man har sådana tankar kanske man ska fundera över sin egen lämplighet som förälder.

• snorkan

Jag har ställt frågan tidigare med inte fått något svar.

Hur tvingar man en 14 åring till abort? hur går det till rent praktiskt? drar man dit vederbörande i håret?

Hotar man? jag är nyfiken TS hur tänkte du tvinga ditt barn till detta? 

• Weird One
    snorkan skrev 2010-12-06 11:32:50 följande:
    Jag har ställt frågan tidigare med inte fått något svar.

Hur tvingar man en 14 åring till abort? hur går det till rent praktiskt? drar man dit vederbörande i håret?

Hotar man? jag är nyfiken TS hur tänkte du tvinga ditt barn till detta? 
    Precis min fråga.
  • lördagsgodis

Jag hoppas verkligen inte min dotter kommer bli gravid så tidigt men jag skulle aldrig förespråka en abort utan hoppas att hon kommer behålla och sen skulle jag vara beredd att ta det största ansvaret för barnet om det behövdes men skulle hoppas att hon inte ville det.

En prins och en prinsessa
  • menvafan

TS känslor inför dilemmat kan jag förstå. Jag håller med om att rent principiellt skall inte barn skaffa barn. Och som förälder kan jag mycket väl förstå att man inte önskar sitt barn en såpas tuff start.

För min del tycker jag dock att mina känslor och farhågor och rädslor inte är grund nog för att tvinga fram ett beslut om abort. Jag hade nog kunnat ge min åsikt om det hela, men jag hade inte varit bekväm med att tvinga mitt barn att genomgå en möjöigtvis traumatiserande händelse.

Sedan kommer ju även självbestämmanderätten in i bilden, och visst är den generella 14 åringen för omogen för att kunna ha hela självbestämmanderätten på sin sida tycker jag. Men jag hade inte kunnat ta ifrån henne hela rätten till självbestämmande i ett såpas alvarligt fall. Om det var frågan om att ta ut en piercing, visst. Men här är det lite tuffare tycker jag.

Nästa tanke jag får är detta med konsekvenserna. Vissa människor kan göra abort och inte se det som ett problem alls. Personligen är jag inte en av dem. Och jag tror det kan vara mycket svårt att få ett hum om skuggan av vad för konsekvenser mitt framtvingade beslut kan ha.  

• 220909

Först och främst; jag blev gravid som 14åring och fick min son är jag fyllt 15. Idag är jag 16 och sonen 1 och vi har det bra. Bara för att jag valde att behålla har jag inte missat skolan utan jag såg till att få det att funka ändå. Så länge man försöker så går det. Men ja visst är det svårare att vara mamma som 15 åring än som 30 åring, det är väl självklart. Men det går.

När min mamma fick reda på att jag var gravid så försökte hon tvinga mig till abort och  när jag vägrade så kastade hon bokstavligt talat ut mig. Detta har lätt till att vi idag inte har någon som helst kontakt och även om jag försökt så har hon inte träffats sitt barnbarn en enda gång. 
    Genom att tvinga blir det bara helt fel. Då är det bättre att göra som barnets farmor gjorde, hon satte sig ner med mig och min pojkvän och vi pratade. Hon sa att Hon tyckte att abort skulle vara det bästa men sa också att det var Vårt val. Det var ju ändå vi som haft sex och då får ju vi faktiskt ta konsekvenserna för det. Hon berättade sedan helt ärligt om alla nackdelar och vi pratade och pratade och när hon förstod att vi ville behålla så sa hon att hon Accepterade det valet men gillade inte det och där tyckte jag hon gjorde rätt. Hon behövde inte gilla det men hon accepterade det och stöttade.

Jag skulle aldrig Vilja att min tonårsdotter/son skulle komma hem och säga att han/hon ska bli mamma/pappa och jag skulle berätta om alla för- och nackdelar men samtidigt poängtera att det är deras val och att jag kommer acceptera det och stötta dom oavsett, för det är väl ändå det man ska göra som förälder? Stötta och hjälpa sina barn? 

• Här och nu
    220909 skrev 2010-12-08 20:06:29 följande:
    Först och främst; jag blev gravid som 14åring och fick min son är jag fyllt 15. Idag är jag 16 och sonen 1 och vi har det bra. Bara för att jag valde att behålla har jag inte missat skolan utan jag såg till att få det att funka ändå. Så länge man försöker så går det. Men ja visst är det svårare att vara mamma som 15 åring än som 30 åring, det är väl självklart. Men det går.

När min mamma fick reda på att jag var gravid så försökte hon tvinga mig till abort och  när jag vägrade så kastade hon bokstavligt talat ut mig. Detta har lätt till att vi idag inte har någon som helst kontakt och även om jag försökt så har hon inte träffats sitt barnbarn en enda gång. 
    Genom att tvinga blir det bara helt fel. Då är det bättre att göra som barnets farmor gjorde, hon satte sig ner med mig och min pojkvän och vi pratade. Hon sa att Hon tyckte att abort skulle vara det bästa men sa också att det var Vårt val. Det var ju ändå vi som haft sex och då får ju vi faktiskt ta konsekvenserna för det. Hon berättade sedan helt ärligt om alla nackdelar och vi pratade och pratade och när hon förstod att vi ville behålla så sa hon att hon Accepterade det valet men gillade inte det och där tyckte jag hon gjorde rätt. Hon behövde inte gilla det men hon accepterade det och stöttade.

Jag skulle aldrig Vilja att min tonårsdotter/son skulle komma hem och säga att han/hon ska bli mamma/pappa och jag skulle berätta om alla för- och nackdelar men samtidigt poängtera att det är deras val och att jag kommer acceptera det och stötta dom oavsett, för det är väl ändå det man ska göra som förälder? Stötta och hjälpa sina barn? 
  • menvafan
    220909 skrev 2010-12-08 20:06:29 följande:

Jag önskar dig och din familj all lycka. Kämpa på.
  • Guldrosen

Om jag skulle haft en 14-årig dotter som blev gravid så hade jag inte blivit glad och uppmuntrat henne till att behålla barnet. Men att tvinga henne till abort skulle jag nog inte. Men om hon hade valt att behålla barnet skulle hon också få ta konsekvensen av det, d v s själv lösa sin situation. Anser man att man vuxen nog att sätta barn till världen är man vuxen nog att ta hand om sitt liv och nya familj.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • 220909
    menvafan skrev 2010-12-12 13:49:22 följande:
    Jag önskar dig och din familj all lycka. Kämpa på.
    Tack så mycket! (:
Svar på tråden om min dotter 14 år blev gravid, hade jag tvingat henne till abort!!