• Margaux

Bästa bilstolen till en liten bil?

Ja, vi har en Audi A3 och det är ju inte direkt mängder med plats...
    Vilken stol har ni och hur fungerar den både i bermärkelse av bekvämlighet för barnet och er?
    Har tittat på Britax High-way som verkar vara relativt liten, men den har inget huvudstöd till barnet.......
    Han är 7 mnd så det är hög tid att byta!!

• Svar på tråden Bästa bilstolen till en liten bil?
  • cicci85
    Kerstin W skrev 2010-11-29 20:29:45 följande:
    Informationen jag fick från NTF (de testar bilbarnstolarna i crashtests) under föreläsningen på bvc var att isofix är ett bra alternativ om man måste flytta stolen mellan olika bilar men att det traditionella sättet att fästa stolen är ännu bättre ur säkerhetssynpunkt.
    De brukar annars säga att isofix är säkrare ur den synpunkten att man inte kan montera fel. Men om man kan montera ett stol med bälte på rätt sätt så är det lika säkert. Att stolarna som monteras med bälte passar i fler bilar och oftast är godkända till 25 kg tycker jag ger pluspoäng till dem!
  • Finesse
    Hs Bobbo skrev 2010-11-29 20:19:04 följande:
    Finesse: stämmer att benutrymmet blir litet när barnet växer, vår son är ca 100 cm nu o får sitta med lite krökta ben, han är tre. Han har dock aldrig klagat o enl expertisen är detta inget fysiskt problem för barnet. Säkerhetsmässigt är Isofix bättre och det avgjorde för oss. Vi kommer inte att vända honom tidigare än rek fyra år, blir det för trångt så flyttar vi fram stolen o ökar rygglutningen på framsätet. Viktmässigt stämmer det att rek går vid 18 kg, för oss kommer det inte vara ett problem då han väger ca 14,5 kg. Men dina synpunkter är absolut värda att ha i åtanke, om man har ett storvuxet barn.
    Det rekommenderas att man har sitt barn bakåtvänd så länge som möjligt .. inte nån ålder.. vilket är då till 25 kg eller tills öronen är över kanten på den största stolen.. det är iaf rekommendationerna VTI & NTF kör med.

Säkerheten mellan en isofix stol och en annan bakåtvänd bilbarnstol är endast att det är lättare att inte montera stolen fel. En rätt monterad bakåtvänd stol är säker men en fel är väldigt osäker.. det kan handla om liv och död vid en ev. kollision.

Varför en isofix stol bara klarar 18 kg är för att fästerna i bilen inte tål mer.. tyvärr måste det ha varit nåt fel tänkt för själva tanken med isofix är jättebra.. men man måste ju ändå köpa en till stol senare, mest troligen iaf..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Margaux

Tack för alla bra tips!
    Vi bor i Norge så ska vi vända oss till NTF måste vi vänta till jul, men jag hade helst köpt stolen innan vi reser.
    Ska kolla på Britax och BeSafe i morgon, vet i alla fall en butik som har båda och de var i alla fall hjälpsamma med att testa olika vagnar i bilen så har jag tur kan vi prova stolar också...
    Vet att BeSafe ligger på nästan 4000 NOK så den blir ju rätt mkt dyrare än High-Way'en men vi får nog helt enkelt ta den som passar bäst!

• Margaux

En liten uppdatering! High-way passade väldigt bra i jämförelse med BeSafe.... Så det får bli en Britax, synd bara att den inte kommer med iso-fix, men det får gå ändå! Det var plats till den bak och en relativt lång person(jag på 1.80) kan sitta bekvämt. Mannen får trängas lite....

• Lantani

Vad bra att den satt bra i bilen. Tror det var något a3:a med sportstolar vi lånade, så därför var det säkert så trångt med vår hi.way.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • helenvaupptaget

Hej! Jag ska ha en audi A3 sportback eller vad den heter. 5 dörrar..
    Passar en britax high way till den tro?

• Margaux
    helenvaupptaget skrev 2011-03-01 17:21:02 följande:
    Hej! Jag ska ha en audi A3 sportback eller vad den heter. 5 dörrar..
    Passar en britax high way till den tro?
    Nej det gör den inte! JAg har glömt att uppdatera om själva köpet! Vi har en Audi A3 Sportsback fram till i augusti då den ska bytas in till en större bil. För oss visade det sig att High-wayen inte gick att sätta fast säkert nog eftersom stödbenet inte nådde tillräckligt långt ner i golvet! Tydligen ett vanligt problem med Audi och BMW. Britax håller på att ta fram en ny version av High-way pga av detta. Det blev en Multi-Tech för oss..... Den passar bra och man kan sitta fram om man är under 180 med god komfort!
  • helenvaupptaget
    Margaux skrev 2011-03-01 19:35:16 följande:
    Nej det gör den inte! JAg har glömt att uppdatera om själva köpet! Vi har en Audi A3 Sportsback fram till i augusti då den ska bytas in till en större bil. För oss visade det sig att High-wayen inte gick att sätta fast säkert nog eftersom stödbenet inte nådde tillräckligt långt ner i golvet! Tydligen ett vanligt problem med Audi och BMW. Britax håller på att ta fram en ny version av High-way pga av detta. Det blev en Multi-Tech för oss..... Den passar bra och man kan sitta fram om man är under 180 med god komfort!
    Men det är den nya jag ska köpa isåfall med ett nyare, mer förbättrat stödben.
    Jag hade en britax highway till min lilla peugot 107. Passa perfekt men den gick ej att ha i mina föräldras bil då den var större.

men den nya britax high way har ett bättre ben, och denna har jag kollat på. Undrar om den skulle gå att få in bra? Hur sitter man i A3an när  man sätter in high wyaen?

Men då vet jag att multi tech funkar iallfall, vet du om nån mer funkar till a3 sportback=
  • Margaux
    helenvaupptaget skrev 2011-03-02 15:39:44 följande:
    Men det är den nya jag ska köpa isåfall med ett nyare, mer förbättrat stödben.
    Jag hade en britax highway till min lilla peugot 107. Passa perfekt men den gick ej att ha i mina föräldras bil då den var större.

men den nya britax high way har ett bättre ben, och denna har jag kollat på. Undrar om den skulle gå att få in bra? Hur sitter man i A3an när  man sätter in high wyaen?

Men då vet jag att multi tech funkar iallfall, vet du om nån mer funkar till a3 sportback=
    Men jag köpte stol rätt innan jul, och då visste de inte när den nya High-way skulle komma.... De bara sa att Britax hade fått besked och att de jobbade med saken.... Är du säker på att det redan kommit en ny modell?
    Tror de tar ungefär lite mkt plats, Multi-Tech och High-Way. Man sitter inte jättebekvämt om man är lång men det går bra.....
  • t0va
    Margaux skrev 2011-03-02 21:13:37 följande:
    Men jag köpte stol rätt innan jul, och då visste de inte när den nya High-way skulle komma.... De bara sa att Britax hade fått besked och att de jobbade med saken.... Är du säker på att det redan kommit en ny modell?
    Tror de tar ungefär lite mkt plats, Multi-Tech och High-Way. Man sitter inte jättebekvämt om man är lång men det går bra.....
    Japp det har kommit en ny modell med längre stödben. Jag frågade för 1månad sedan när jag skulle köpa ny stol och hiway hade för kort ben och de sa då med att de inte visste när den nya skulle komma så vi valde en annan modell. Känns lite surt, hade varit värt att vänta annars. 

Men den nya är ute nu.  
  • Gotlandsunge

Hej!
    Har inte läst alla svar, men jag har en liten bil. En opel corsa.
    Jag har en Britax two-way och jag tycker den är kanon.
    Försökte med en Acta graco först, men då ska man ha en stödpinne bakom, och det fungerade inte i min lilla bil.
    Vill verkligen rekommendera Britax till små bilar.

Svar på tråden Bästa bilstolen till en liten bil?