• vampyria2

Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?

Jag har en son på 3 år som älskar att man lossas skjuter och jagar varandra och tjatar om det hela tiden. Jag gör det med honom då jag tror att det är under lek som barn bearbetar saker som de funderar på och på så sätt får lite grepp om världen.
    Men vet att det finns en del som tycker att man ska tok förbjuda såna lekar, jag funderar lite på varför man ska göra det och vad man skulle vinna på det Drömmer 

Om man förbjuder det tror ni då att barn inte leker såna lekar då och om man tillåter det tror ni att barnen blir aggressivare av det?  

• Svar på tråden Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?
  • vampyria2
    Mariohn skrev 2010-11-29 14:05:12 följande:
    Fast då rör det ju sig inte en bisarr fantasi om död och lidande i hans huvud. Det jag tycker är mest obehagligt är när småungar faktiskt aktivt leker KRIG, tortyr osv. Det är sjukt. På förskolan här var det ett jäkla pådrag när några killar hade bundit fast en annan kille och låtsades att de skar av honom ben och armar och hals. Pojken som var bunden var med på leken och skrek i "plågor". Förskolepersonalen avbröt leken och sedan bröt föräldrakriget ut. Föräldrar som inte tyckte att det var ok att detta lektes på skolgården och vars barn hade blivit illa till mods, och föräldrar som tyckte att det var pjosk och att de mesiga barnen kanske skulle bli hemma. Två helt olika typer av människor. Den senare typen är även känd som den som ammar och röker samtidigt och som skriker och gapar dygnet runt. Mest svordomar. Man kan kolla deras facebookprofiler också...sSpritfest med ungarna är härliga tider. Och det säger mig en del. 
    Om du menar min son så nej han fantiserar absolut inte om död och lidande vid 3 års ålder  Det hela började med att hans syster som är 16 lekte med honom och då "råkade" säga "pang i ögat" och sen ramlade roligt efter det så kör han med olika kroppsdelar, så värre än så var det inte.
    Tycker det pojkarna på förskolan gjorde var sjukt och inte normalt men den "leken" är inte ens i närheten av det min son leker.
    Jag tror att man måste vara med och styra upp såna här lekar och prata om dem men jag tror inte alls på att förbjuda dem, det gör dem bara mer intressanta att leka.
    Sen har barn i alla tider lekt krig, ligger i våra gener tror jag Drömmer 
  • KK1974

jag såg ett TV-program för ett tag sen om barns lek och just det där med vuxnas svårigheter att låta barn leka helt fritt. Ofta vill man ju liksom rycka in!

i alla fall intervjuade de en förskolepersonal som berättade att hon en gång försökt stoppa en pojke som höll på att panga med nån pinne eller leksakspistol eller vad det var. Efter en stund tittade pojken helt oroligt på henne och sa "men du vet väl att det är inte en RIKTIG pistol". Han hade full koll på vad ett vapen var, och att det var något farligt och dumt - men han behövde leka med det för att bearbeta och tyckte hon var lite konstig som verkade orolig.

Tänkvärt, tycker jag. Såklart att man måste ha lite koll, men det har du ju, du verkar ju delta i hans lek. Som vuxen tänker man väl lätt att lek=bara roligt och därför kommer barnen att tycka att det är kul med krig om de får leka krig. Men för ett barn är ju lek mycket mer än att bara ha roligt, bäst att inte lägga sig i för mycket är min filosofi! 

• Mariohn
    vampyria2 skrev 2010-11-29 14:11:42 följande:
    Om du menar min son så nej han fantiserar absolut inte om död och lidande vid 3 års ålder  Det hela började med att hans syster som är 16 lekte med honom och då "råkade" säga "pang i ögat" och sen ramlade roligt efter det så kör han med olika kroppsdelar, så värre än så var det inte.
    Tycker det pojkarna på förskolan gjorde var sjukt och inte normalt men den "leken" är inte ens i närheten av det min son leker.
    Jag tror att man måste vara med och styra upp såna här lekar och prata om dem men jag tror inte alls på att förbjuda dem, det gör dem bara mer intressanta att leka.
    Sen har barn i alla tider lekt krig, ligger i våra gener tror jag Drömmer 
    Fast det du berättar att din son gör ser jag mer som en sorts tävling än som "krigslek". Vi definierar det nog olika. För mig innebär krigslek att barn leker just krig. Och det är inte ok eftersom "krig" för mig är just krig. Vattenkrig, kuddkrig osv är en helt annan sak. Likaså den form av "kull" som du beskriver. Barnen är liksom "ute efter varandra" på ett lekfullt vis. Inte på ett vis som jag kan relatera till krig. 
  • Fyrbarnsmorsa

Mina barn har lekt  "krig" i omgångar.Äldsta sonen är 18 och en helt normal individ som vet mycket väl vad som är ok och inte,trots att dom lekte krig när dom var små.Skulle däremot inte tycka det var ok som nån sa med insidenten med 5 åringen som skrek hemska saker.Här får dom leka krig med måtta Inga råa och elaka saker.

• Filoso Fisken

Nja. Jag är inte så förtjust i det om jag ska vara ärlig! Varför ska ett barn leka "pang pang" och "nu ska du döööö" liksom. Det känns så fel. Då kan man väl isånafall arangera om leken så att man räddar de goda från de onda utan att "döda" eller "slå" någon liksom!
    Visst det är bara på lek.. men man får inte glömma att barn lär av lek också, och jag är inte så sugen på att lära mina barn dödande, misshandel och agressivitet. Hellre varianten som jag nämnde då! Den kan ju vara jättekul den med, och lär samtidigt barnen lite konflikthantering
    Men det är jag det. Mina framtida kids kommer förmodligen inte att få leka krigslekar eller spela tv-spel som innebär dödande, blod och agressivitet. Njepp!

• vampyria2
    Starkast skrev 2010-12-01 12:07:45 följande:
    Jag tror det är svårt att förbjuda en lek barn lekt i alla tider.
  • Selfish Geene

Min son hade följade dialog med sin kusin när de var i 7-8 årsåldern:

-Pang! Du är död!
    -Nähä det är jag inte alls det för jag dödade dig först!
    -Äh, gjorde du väl inte alls! för jag sprängde ditt huvud!
    -nähä för det skulle jag ha märkt!
    -ja, det gjorde jag i alla fall, du kan inte ens prata för du har inget huve´!
    -det har jag visst det!!
    -hör dig inte lalalalalalalala 
    -MAMMMA!!!!

sötnosar ;)

• Embla

Jag tror att det kan vara lätt att underskatta barn. De vet skillnad på lek och verklighet. Det vet att man inte ska slåss och döda på riktigt.

Våra barn får leka krig/vara riddare/jedi. Däremot har vi försökt lära dem att man siktar inte på någon som inte är med i leken. Att hoppa fram bakom en buske och skrika "Pang du är död" när grannen går förbi är alltså inte okej.

Min man och jag har ett stort intresse för krigs- och militärhistoria. Vi har krigsslipade svärd hemma (förvarade utom räckhåll för barnen) och spelar krigsstrategispel. Jag tränar japansk kampsport där det ingår vapendiscipliner. Våra barn är alltså uppvuxna i ett hem där krig och vapen är något vardagligt. Inte har det gjort dem mer våldsbenägna än andra barn. Tvärtom skulle jag vilja säga har det gjort dem mer uppmärksamma på att man inte får spåra ur när det gäller krigslekar. Man är försiktig med sina lekkamrater, och alla måste vara med på leken som jag skrev tidigare.

Det är klart att det har hänt att leken blivit lite väl okontrollerad ibland. Då går vi in och bryter, pratar med barnen och så får de leka något annat en stund. Det händer oftast när de har lekkamrater hemma som inte har samma regler som vi.

• canmamma

Jag tror att den mesta lek som man ser hos barn är sund och faktiskt ok även (eller kanske särskilt) om den handlar om svårare ämnen. Jag läste någonstans att när vi tittar på djurungar som slåss när de leker är det ofta lätt att förstå att de ofta gör det för att lära sig sina begränsingar och att kontrollera aggresivitet och aggresioner - att det faktiskt ger unga individer som är mindre våldsbenägna - men att detta lätt glöms bort när man betraktar människobarn. 

Men det behöver ju inte betyda att man som vuxen måste leka med i en lek som man själv inte tycker är kul (och absolut inte låta en lek som går fel fortsätta heller, men om vi håller oss till något så när normala lekar hos normala, icke-traumatiserade barn). Det går alldeles utmärkt att avböja eller att ändra på spelreglerna så att de passar en själv bättre. Oj du sköt mig! Det betyder att jag måste PUSSA dig!!!!

• Tygtiiger

Jag tycker det är astråkigt att leka den sortens lekar och därför gör jag det inte. Jag tycker inte krig är roligt och det roar mig inte det minsta att låtsasdöda min egen son, oavsett om han skulle tycka det var livets höjdpunkt. Vi kan fäktas med träsvärden, men där går gränsen.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Smultron ett

Vi har inga kriglekar hemma. Inga pistoler, inga svärd.
    Jag avskyr det, och ser inte varför man skall leka det.

De får leka det om de är ute med pinnar eller om de tillåter det på dagis. Det lägger jag mig inte i,
    men hemma har vi en krigsfri zon!

De har ju försökt leka krig med mig och skutit mig. eller skjutit varandra på lek, Men då har jag agerat upprörd och ledsen och sörjt över den döda, eller blivit "ledsen" för att de skjuter mig för då finns jag Aldrig Aldrig mer.

Ingen rolig lek.

Min 6åring har bearbetat döden på annat sätt som ligger mer nära verkligheten i vår vardag.
    Som sjukdomar.

Hon och en kompis lekte under en period att de var barn och mamma/pappa som dog för att de var sjuka.
    Och de sörjde varandra och bearbetade sina tankar om döden.

DET är sund lek enligt mig, om man skall tänka på bearbetningsbiten.

Att leka krig är ju häftigt och coolt för de flesta ungar, och vad har det för syfte?
    Lära sig att det är ok att skada varandra? Att det är ok att vara aggressiv?

Nej, kriglekar är inte bra.

Jag är den som är den!
  • Embla
    Smultron ett skrev 2011-01-21 16:50:50 följande:
    Att leka krig är ju häftigt och coolt för de flesta ungar, och vad har det för syfte?
    Lära sig att det är ok att skada varandra? Att det är ok att vara aggressiv?

Nej, kriglekar är inte bra.
    Jag tvivlar på att du läst vad jag och andra skrivit i denna tråden och den förra. Bara för att barn leker krig betyder det inte att de lär sig att vara aggressiva eller att det är okej att skada andra.

Barn kan skilja på lek och verklighet.
  • Filoso Fisken

Nej, det är inte ok. Precis som det inte är ok att leka mördare (same shit), våldtäktsman, misshandlare och liknande. Barn lär ju när de leker, och jag är inte intresserad av att lära mina ungar våld. Hellre lär jag dem hur man löser konflikter bra isånafall

• Filoso Fisken

Förstår inte heller hur man kan låta ungarna ha pistoler och liknande hemma. Vad är nästa steg? Ett "mördarkit" med strypsnara, knivar, tortyr-redskap.. eller..?

/skakar på huvudet.

Svar på tråden Tycker du att det är okej att leka krig med sina barn?