Isabelsmamma skrev 2010-12-01 10:28:28 följande:
så som tygtiger skriver är OK att göra tycker ni`? att hålla fast barnet tills han/hon säger förlåt?
Skulle det vara bättre än timeout?? det förstår jag inte alls
Det låter mer som tortyr och förnedrande än att få lära sig att sitta på trappan eller vad det nu är tills man har tänkt på vad man har gjort för fel.
Två kommentarer:
Nej, jag tycker självklart inte att vi torterade vår son. Vi höll kvar honom - inte med våld - han var arg och tjurig och vi vidhöll att "Du slog på mormor,hon fick ont, då ska du säga förlåt!" Det gjorde han också tillslut - och det hade en ganska bra effekt, han lärde sig att om man gör andra illa måste man försöka göra det bättre.
En genomsnittlig treåring KAN INTE tänka på vad man har gjort för fel. Att tänka om sina egna tankar och känslor kallas för metatänkande och det börjar man klara i sexårsåldern, ungefär. Att föra ett någorlunda moget etiskt resonemang klarar man i tolvårsåldern, när man har en hyfsad förmåga till abstrakt tänkande. Det kan man gott hålla i minnet när man talar med barn!
Och när man är arg och liten så är man FÖRBANNAD och vet inte varför. Känslan tar helt över - det är bättre att försöka stoppa ett utbrott när man ser att det är på gång. Om vi drar igång en storkonflikt hemma så händer det absolut att vi måste ta timeout, men då gör vi det ihop - jag plockar upp min son och går iväg någonstans där det är lugnt, och så stannar vi kvar tills den värsta ilskan har gått över. SEDAN kan man prata om vad som hände och då minns han sällan det. Då får vi gå igenom det. "Vad hände? Du gjorde det här. Då sa jag det här. Kommer du ihåg vad du sa då? Och så blev du arg. Minns du varför du blev arg? Det här var inte så trevligt. Hur gör vi nästa gång, tycker du?" Så där håller vi på. Det verkar faktiskt hjälpa, det är sällan vi har två konflikter om samma sak. Oförskämt beteende behöver man inte be om ursäkt för här hemma, men våld måste man säga förlåt och nu är han så stor att han kan avkrävas någon form av meningsfull ursäkt. Det är ändå tvåvägsdiskussionen som är det vettiga, tycker jag, han får faktiskt en ärlig chans att förklara hur han kände sig och vad han ville när allt har lugnat ner sig. Med klassiska time-out-metoder blir det en envägskommunikation, föräldern bestämmer att man hamnar på stolen, hur länge och när tiden är slut säger barnet förlåt och sedan pratar man inte mer om saken. Hur får man då som förälder veta hur barnet tänkte?
Och om tonåringar: tja, jag resonerar kallt som så att om han blir lyssnad på nu finns det en chans att han lyssnar på mig sedan. Om jag ignorerar hans åsikter nu så lär han definitivt inte bry sig om mina senare.
Och de flesta tonåringar är jätterara en och en. Jag träffar massor av dem på jobbet och majoriteten är fantastiskt välanpassade. De som mår riktigt dåligt är de som upplever att ingen BRYR sig, de kan bli straffade och konsekvensade till förbannelse, men ingen verkar intressera sig för hur de mår! Där hoppas jag att jag aldrig hamnar - jag hoppas det kommer att vara lika roligt att sitta på bussen och ha en konversation med min son om tio år som det är nu.