Charlottetott skrev 2010-12-01 13:22:45 följande:
Anledningen till att jag har en bonus son som blir 9 till våren. Och vi har lite olika åsikter om när man kan göra vissa saker. Inget av detta kan göras/vill göras. Jag har fört in vissa regler så som:
Jag kollade så fort jag läst TS om den inte låg i styvfamiljsforumet så jag anade att det var något sån't här. Därför svarar jag inte på din fråga om vad man ska/bör kunna. För det gäller ju isåfall något allmänt men ditt problemhar ju att göra med en specifik individ och då spelar det liten roll hur alla andra kan tänkas funka (och de funkar olika

) Däremot är det väl en vanlig hållning bland de flesta, bla tandläkare och dietister att man kan ta läsk, godis och kakor en dag i veckan eller så.
Jag blir lite fundersam kring din bonus. På vilket sätt behöver han hjälp att torka sig efter toabesök? Ropar han eller menar du att det är bajsränder i kalsongerna? På vilket sätt kan han inte klä sig? Vad är det han behöver hjälp med? Varför kan han itne städa? Är det svårt för honom att se var han ska börja?
Jag förstår att det här är en källa till konflikt och jag förstår definitivt att det kan vara mycket jobbigt att det här inte funkar av sig själv så jag vill inte hacka på dig. Bara stämma till eftertanke. Det fanns en tid då dyslektiker ansågs dumma och lata. Nu vet man bättre. Har man en bra analys vad det är som är svårt och inte fungerar kan det vara lättare att låta bli att bli arg. Det finns trots allt en hel del dolda handikapp när det kommer till funktioner som har med planerande, genomförande och social interaktion att göra. Man kan vara någon som mognar lite ojämt och sent så att man har det lite svårare som barn men växer ikapp i tonåren osv så jag är inte ute och jagar diagnos. Även om man kan fundera så också.
När det gäller plocka av tallriken och slänga maten så kanske det går att komma överens med pappan om att han eller du eller ni båda fysikst handleder killen, utan ilska. Ungefär "kom så tar vi och slänger maten här, nu kan du ställa tallriken här och glaset här" varje dag läääänge så kanske det sitter så småningom.
När det gäller nakenhet...vad gör han om ni vänligt men bestämt tar med honom och säger att "nu hjälper vi dig så att du klär på dig så att du inte skämmer ut dig"?
Man kan pröva att vara lite mer hands-on och vägledande istället för att ge verbala instruktioner.
Och jag tror det funkar bättre om man ädrar ton från "jag är så jävla trött på dig, kan du aldrig" till "kom, så här gör vi/man". Men i den situationen kanske ni inte är.