• Charlottetott

När bör man kunna... hur ofta...?

I vilken ålder anser ni...

*Att man ska kunna ta på sig själv
    *plocka undan sin tallrik efter man ätit
    *Slänga överblivna maten på tallriken i papperskorgen
    *hjälpa plocka ner i diskmaskinen
    *Sluta gå naken hemma
    *Bära sin engen ryggsäck
    *Gå upp på övervåningen själv fast man är mörkrädd
    *Torka sig själv i rumpan efter man bajsat
    *Städa upp i sitt rum efter man dragit fram leksaker mm
    *Bädda sängen själv

Hur ofta bör ett barn
    *äta glass
    *kakor
    *dricka läsk

• Svar på tråden När bör man kunna... hur ofta...?
  • Diablo

Ta på sig själv- 3år, lite beroende på vad det är för kläder, man behöver kanske hjälp med knappar och liknande.
    Plocka undan sin tallrik-3år
    Slänga mat-3-4 år beroende på var papperskorgen är.
    Hjälpa till att plocka ner i diskmaskinen. 6 år, däremot hjälper min 13månaders med att plocka ur, besticken och lägger dem i lådan.
    Sluta gå naken-3år.
    Bära egen ryggsäck-3år, beroende hur tung den är.
    Gå upp på övervåningen. Där anser jag inte att man ska tvinga någon som är rädd att gå upp själv.
    Torka sig i rumpan-5år.
    Städa sitt rum-4år
    Bädda sängen- 7år

Äta glass-1 gång i veckan
    Kakor- på helgen eller om man är borta och det bjuds
    Dricka läsk- när det är fredagsmys eller när man är borta och det bjuds.

Detta är bara vad jag anser, sedan kan jag se på mina egna barn att ibland kan de tidigare och ibland är de mycket senare. Men man kan alltid be dem göra sakerna och fungerar det inte kan man ju alltid ge en hjälpande hand.

Har man tur behöver man inget vett!
  • XieXie

*Att man ska kunna ta på sig själv - från 3 år (ta av sig från 1,5 - 2 år)
    *plocka undan sin tallrik efter man ätit - från 2 år (man kan börja med hjälp tidigare)
    *Slänga överblivna maten på tallriken i papperskorgen-  När man kan träffa papperskorgen
    *hjälpa plocka ner i diskmaskinen - från 2 år (det gör man på många dagis)
    *Sluta gå naken hemma - När man fryser
    *Bära sin engen ryggsäck - beror så klart på stl på ryggsäck men det är svårt när man åker vagn så när man går själv.
    *Gå upp på övervåningen själv fast man är mörkrädd - Skulle inte tvinga mitt barn att gå upp själv vid någon ålder om han/hon är är rädd
    *Torka sig själv i rumpan efter man bajsat - kring 5 år
    *Städa upp i sitt rum efter man dragit fram leksaker mm - från att man kan gå med hjälp
    *Bädda sängen själv - från 4-5 år (kanske inte blir så snyggt i början men det spelar ju ingen roll)

Hur ofta bör ett barn
    *äta glass - vi äter sällan glass annat än på sommaren, då kan det bli typ varannan dag om det är varmt
    *kakor - på kalas och vid speciella tillfällen
    *dricka läsk - på kalas, annars så sällan som möjligt

• Charlottetott

Anledningen till att jag har en bonus son som blir 9 till våren. Och vi har lite olika åsikter om när man kan göra vissa saker. Inget av detta kan göras/vill göras. Jag har fört in vissa regler så som:

*Ta på sig själv.. Han har väldigt svårt för de dock me tanke på att han nästan aldrig gjort de innan
    *Plocka undan tallricken efter man ätit
    *Inte gå naken när vi har gäster/ gå naken en HEL dag/ han får vara naken där uppe men inte där nere där alla grannar ser rakt in.
    *Bära sin egen ryggsäck
    *torka sig själv i rumpaj
    *Städa upp efter sig själv

Att gå upp på övervåningen (hans rum ligger där) är olika från gång till gång. ena dagen sitter han uppe på sitt rum hela dagen men andra gången (ofta när han ska städa, hämta något osv vågar han inte) Vet inte riktigt hur man ska ställa sig till de.

Jag tycker att vi ska börja föra in att hjälpa till att plocka in i diskmaskinen och slänga sin egna mat från tallriken. Men han kan inte.. säger han och när han ska prova att plocka av maten från tallriken gör han de jätte tafatt. han försöker inte ens. Så hans pappa verkar inte tycka att han behöver lära sig de. Så där delar vi lite uppfattning..

När de gäller Kakor,Glass, och dricka så har vi aldrig sådant hemma. Kanske nån gång väldigt sällan, har fredagsmys ibland.. Men den kan vara  olika därimot..

Där han bor när han inte bor hos oss äter dom sånt ungefär varje dag så ville bara se hur andra ställde sig till hur ofta man bör äta.

Jag har även börjat föra in att man ska säga tack för maten, varsegod, kan jag be och få.. Tacka om man får något då han ALDRIG gör något sånt. Hur ställer ni er till de? Ska man vid den här åldern ha lite artighet? Vi är väldigt olika uppfostrade jag och min kille. Jag är mycket mer artig än han Tungan ute

• Obsidiana
    XieXie skrev 2010-12-01 11:12:20 följande:
    *Slänga överblivna maten på tallriken i papperskorgen-  När man kan träffa papperskorgen
    *Sluta gå naken hemma - När man fryser
    +1
  • XieXie

TS, en nioåring ska självklart kunna allt det här! Men jag tror du måste ha din man med dig på detta. Annars blir du nog den elaka styvmorsan liksom. Kan ni höra med skolan hur det går för honom där? Om han inte kan de här sakerna, på allvar alltså, så måste han ha det väldigt svårt i skolan. Sen hade jag pratat med min man om att sonen kommer få det lättare i livet om han kan sådana här grundläggande saker, om han är artig, trevlig och hjälpsam. Det öppnar många dörrar och möjligheter. Tryck på att du säger det här för hans eget bästa, för att du är orolig för hans skull, inte för att det irriterar dig (fast det förstår jag verkligen om det gör). Hur han gör hos mamman kan ni aldrig ändra på men ni kan ha era regler och normer. Har ni gemensamma barn tycker jag absolut du ska prata med maken om hur du vill att de ska växa upp, med hälsosamma mellanmål och som hjälpsamma och trevliga personer.

• Charlottetott

Jag pratar mycket med hans pappa och han håller väl till viss del med mig men han tar aldrig initiativ till att be han göra detta. Utan de är bara jag i slutändan som ser till att gör sakerna. Eftersom vår gemensamma så är så liten så kan jag ju inte sätta samma krav än o de är lite jobbigt. Varit lättare om man kunde visat att de gäller Alla!

Jag säger inte till min sambo att de irriterat mig utan kör fullt ut på att de är sånt man ska kunna, ska göra, och de´kommer bli tufft för han i framtiden. Att man skälper mer än man hjälper igenom att inte låta sitt barn glida på ett bananskal

• Mei
    Charlottetott skrev 2010-12-01 13:22:45 följande:

Anledningen till att jag har en bonus son som blir 9 till våren. Och vi har lite olika åsikter om när man kan göra vissa saker. Inget av detta kan göras/vill göras. Jag har fört in vissa regler så som:

Jag kollade så fort jag läst TS om den inte låg i styvfamiljsforumet så jag anade att det var något sån't här. Därför svarar jag inte på din fråga om vad man ska/bör kunna. För det gäller ju isåfall något allmänt men ditt problemhar ju att göra med en specifik individ och då spelar det liten roll hur alla andra kan tänkas funka (och de funkar olika ) Däremot är det väl en vanlig hållning bland de flesta, bla tandläkare och dietister att man kan ta läsk, godis och kakor en dag i veckan eller så. 

Jag blir lite fundersam kring din bonus. På vilket sätt behöver han hjälp att torka sig efter toabesök? Ropar han eller menar du att det är bajsränder i kalsongerna? På vilket sätt kan han inte klä sig? Vad är det han behöver hjälp med? Varför kan han itne städa? Är det svårt för honom att se var han ska börja?

Jag förstår att det här är en källa till konflikt och jag förstår definitivt att det kan vara mycket jobbigt att det här inte funkar av sig själv så jag vill inte hacka på dig. Bara stämma till eftertanke. Det fanns en tid då dyslektiker ansågs dumma och lata. Nu vet man bättre. Har man en bra analys vad det är som är svårt och inte fungerar kan det vara lättare att låta bli att bli arg. Det finns trots allt en hel del dolda handikapp när det kommer till funktioner som har med planerande, genomförande och social interaktion att göra. Man kan vara någon som mognar lite ojämt och sent så att man har det lite svårare som barn men växer ikapp i tonåren osv så jag är inte ute och jagar diagnos. Även om man kan fundera så också.

När det gäller plocka av tallriken och slänga maten så kanske det går att komma överens med pappan om att han eller du eller ni båda fysikst handleder killen, utan ilska. Ungefär "kom så tar vi och slänger maten här, nu kan du ställa tallriken här och glaset här" varje dag läääänge så kanske det sitter så småningom.

När det gäller nakenhet...vad gör han om ni vänligt men bestämt tar med honom och säger att "nu hjälper vi dig så att du klär på dig så att du inte skämmer ut dig"?

Man kan pröva att vara lite mer hands-on och vägledande istället för att ge verbala instruktioner.

Och jag tror det funkar bättre om man ädrar ton från "jag är så jävla trött på dig, kan du aldrig" till "kom, så här gör vi/man". Men i den situationen kanske ni inte är.
  • XieXie

Å andra sidan har inte TS sagt att hon säger till pojken att hon är trött på hans beteende...
    Men jag håller med om att man behöver utreda om det är dålig uppfostran eller oförmåga. Det var därför jag tog upp hur det går för honom i skolan.

• Mei
    XieXie skrev 2010-12-01 14:48:57 följande:
    Å andra sidan har inte TS sagt att hon säger till pojken att hon är trött på hans beteende...
    Men jag håller med om att man behöver utreda om det är dålig uppfostran eller oförmåga. Det var därför jag tog upp hur det går för honom i skolan.
    Nej det har du helt rätt i! Jag hoppas att mitt inlägg inte låter anklagande för det var inte i den andan jag skrev det. Försökte mer täcka in för att det kan finnas en massa frustration över situationen. Sen är jag säkert lite FL-skadad också för jag tycker det är så vanligt att man tycker att barn är hopplösa och behöver lite mer skäll och en spark i rumpan för att skärpa till sig.
  • Fridayyy

Handlar det om en 9-åring så är det ju inte för att han inte "kan". Min tjej på 2,5 år klär ju på sig själv och gör inte en 9-åring det så är det ju nåt som fattas i inlärningen eller så är det för att föräldrarna alltid gjort det. Men de flesta barn vill ju göra det de kan själva. Jag önskar jag fick mina barn att plocka upp mer efter sig själva..=) för jag vet ju att de kan eftersom de kan dra fram allt.

• Micalela

I vilken ålder anser ni...

*Att man ska kunna ta på sig själv     -"vanliga kläder" -2,5 typ, svårare med tjocka ytterkläder
    *plocka undan sin tallrik efter man ätit  -  drygt 1, när de kan gå
    *Slänga överblivna maten på tallriken i papperskorgen- samma som ovan
    *hjälpa plocka ner i diskmaskinen - 2år
    *Sluta gå naken hemma - varför skulle de göra det överhuvudtaget?Om man inte ligger och "luftar" som bebis
    *Bära sin engen ryggsäck - dryga 1,5år så länge den är lätt
    *Gå upp på övervåningen själv fast man är mörkrädd - det ska man inte tvinga någon till
    *Torka sig själv i rumpan efter man bajsat - 3år om man efterkollar
    *Städa upp i sitt rum efter man dragit fram leksaker mm - 1,5 år
    *Bädda sängen själv  - kräver att man inte har spjälsäng och att man når.

Hur ofta bör ett barn
    *äta glass
    *kakor
    *dricka läsk  
    inget av ovanstående BÖR ett barn äta/dricka tycker jag, men det är klart att det kan få.
    Läsk ska jag hålla dem ifrån så långt som möjligt, kakor och glass gör jag själv så de är inga tillsatser.

micalela.blogg.se 

• vittra

Stackars barn som blivit behandlad som en bebis ända upp i skolåldern...
    Det handlar ju som sagt inte om att han inte kan det handlar ju om att han aldrig givits möjligheten att göra det... De flesta av dessa punkter klarar man som 3-åring.

• lövet2
    *Att man ska kunna ta på sig själv
    3 år. Vissa ytterkläder kan vara svårare och där kan det behövas hjälp ända upp i 6-7-årsåldern.

*plocka undan sin tallrik efter man ätit
    4 år (visst klarar de av det tidigare, men jag skulle inte kräva det av en 3-åring ändå).

*Slänga överblivna maten på tallriken i papperskorgen
    4-5 år.

*hjälpa plocka ner i diskmaskinen
    4 år

*Sluta gå naken hemma
    Tja, inte har mina ungar sprungit nakna hemma i alla fall. Antingen har de haft blöja eller så trosor/kalsonger.

*Bära sin engen ryggsäck
    2 år - om den är lätt. Ju äldre barn, desto tyngre ryggsäck klarar de.

*Gå upp på övervåningen själv fast man är mörkrädd
    14-15 år.

*Torka sig själv i rumpan efter man bajsat
    5-6 år.

*Städa upp i sitt rum efter man dragit fram leksaker mm
    Det kräver jag inte att de gör själva före skolåldern. Före det hjälps vi åt.

*Bädda sängen själv
    Nja, vi är inte så bra på att bädda sängarna någon av oss. Men bädda rent från 10-11-årsåldern kanske.

Hur ofta bör ett barn
    *äta glass
    *kakor
    *dricka läsk
    Det där har ju alla familjer olika regler om. Våra barn (upp till tonåren, när de börjar handla hem sådant själva) får glass varje dag under heta sommardagar, och annars bara vid kalas. Kakor när vi har gäster eller när vi hälsar på någon. Läsk köper vi hem till storhelger och Melodifestivalen.
  • Charlottetott

Jag hiner inte svara så mycket nu, men ber man han göra dessa grejer är de lite protest i början men inte mycket sen gör han de.. De mesta utan problem. Han ville inte torka sig i rumpan för de var äckligt. Nu gör han de utan problrm. Iallfall ähär, vet inte hur de är när jhan inte bor här. Han bär väskan utan problem, tar bort sin tallrik utan problem. Oftast tar han på sig kläderna utan problem... Städa på sitt rum vill han oftast inte, men när han väl gör de så gör hand e utan problem med.

Ang de här med nakenhet.. Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera men om jag sitter och leker med min bebis på golvet och bonusen också leker så vill jag inte ha en rumpa och en snopp i ansiktet titt som tätt.. Förstår ni vad jag menar? Men de är abra jag som reagerar på de så därför tänkte om jag kanske reagerade annorlunda eftersom de inte är mitt barns snopp jag har springades i vädret hela tiden..förstår ni va jag menar?
    Min tanke är att han är för gamal att springa runt så men eftersom de bara är jag reagerar börjar jag ju undra om jag reagerar fel?

Ska introdesera de med diskmaskinen också.. ja menar han kommer nog inte ha några problem efter några gåner. Ville bara veta om jag ställde för höga krav. Och de gör jg ju tydligen inte. Så de kommer nog inte bli några problem..

Bädda sängen hade jag kunnat be han om men han kissar nästan i sängen varje natt så däeför måste de bäddas om och han behöver inte kunna bädda om en hel säng själv än känner jag..

• Tida77

Jag tycker inte det låter som om du ställer för höga krav, däremot kan jag tycka att pappan borde ta mer ansvar över pojkens uppfostran också, så att inte du blir "the bad guy" som bara kommer med krav hela tiden, även om de är fullt rimliga.

Tycker närmast synd om pojken som aldrig fått chansen att lära sig som jag uppfattar det... Min tvååring dukar, ger överbliven mat till hunden efter hon ätit klart, tar tallrik och bestick och ställer in i maskinen. Visserligen får jag (okej, min man) gå efter och ställa lite ordentligt, men hon gör sitt bästa. Likaså klär hon på sig helt själv, utom svåra knappar och vissa dragkedjor. Det är inget jag kräver att hon ska kunna, men en nioåring ska kunna göra det tycker jag, han går ju i skolan!!!

Svar på tråden När bör man kunna... hur ofta...?