• Noiis

tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.

Noa han bara kräks och gallskriker i bilen. sjukhuset tycker att vi gått kan vända stolen på heltid nu. (har testat och då fungerar det 100000 gånger bättre att ha han i bilen)
    men... vad fan ska jag ha för bilstol? vi har en britaz twoway plus/elite och den sitter verkligen skit dåligt när man vänder stolen. känns ju inte som om den sitter fast för 5 öre.
    så....
    vad rekomenderar ni för bilstol som verkligen sitter fast?

• Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.
  • Umm Elias
    Finesse skrev 2010-12-04 22:35:25 följande:
    Jag har gett henne ett svar... hon har fått massor av tips på stolar som är helt lagliga att använda här i Sverige..

Och val.. jadu.. man kan alltid stanna hemma.. man behöver inte åka bil..
    nej man kan inte alltid stanna hemma och det är inte alltid det finns kollektivtrafik heller.
  • Finesse
    Umm Elias skrev 2010-12-04 22:34:38 följande:
    aha, jag tyckte jag läste ngnstans här att det är olagligt att ha barn framåtvända. Då förstår jag
    Nej jag skrev klart å tydligt i mitt inlägg att ALLA stolar jag länkat till är helt LAGLIGA att använda.. Alla dom stolarna är E-godkända från 9 kg framåtvända..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Just TS bor i sthlm å håller sig till kollektivtrafik nu under vintern skriver hon.. så kan man väl göra under sommaren oxå tills hennes son passerat 15 kg och kan sitta i en bältestol..

• Umm Elias
    Finesse skrev 2010-12-04 22:36:38 följande:
    Nej jag skrev klart å tydligt i mitt inlägg att ALLA stolar jag länkat till är helt LAGLIGA att använda.. Alla dom stolarna är E-godkända från 9 kg framåtvända..
    ja men det var inte ditt inlägg jag syftade på.
  • Umm Elias
    Finesse skrev 2010-12-04 22:38:30 följande:
    Just TS bor i sthlm å håller sig till kollektivtrafik nu under vintern skriver hon.. så kan man väl göra under sommaren oxå tills hennes son passerat 15 kg och kan sitta i en bältestol..
    ok, ja i sthlm är det lättare att ta sig runt med kollektivtrafik, om det inte är storhandling och sådant.
  • Finesse
    Umm Elias skrev 2010-12-04 22:42:17 följande:
    ok, ja i sthlm är det lättare att ta sig runt med kollektivtrafik, om det inte är storhandling och sådant.
    Fast skulle det var jag skulle jag helt ärligt försöka med allt utom vända mitt barn.. oftast är man två föräldrar så ena kan nog vara hemma med barnet då... Jag bor i en liten by i norrland så kollektivtrafik finns inte här.. ska vi storhandla åker vi 4 mil tur och retur.. Hade jag ett barn som kräktes så mkt i bakåtvänt åkande skulle jag sitta hemma med mitt barn å låta min sambo shoppa.. eller tvärtom.
  • Noiis

Inte för att jag vet vad det har med saken att göra och inget med tråden att göra öht. Men sonen är svårt sjuk och jag är ensamstående så nej jag kan inte ta mig överallt. Jag har dessutom 2 handikapp! Inlägget med dom länkade stolarna var väl jävligt onödigt. Om jag vill köpa en säker stol här i sve för att ha i England så lär jag ju knappast vara ute efter nåt skit eller hur. Då hade jag lika gärna kunnat köpt en för 100 spänn i Eng. Tao Way har jag som sagt. Den sitter inte fast! Därför sitter han bakvänd! Givetvis vill jag ha en bilstol som är säker till min son där av frågan men tydligen ska man bli idiotförklarad ala FL stil! Och igen för er som har svårt att fatta JAG SKA INTE VÄNDA HAN NU! Jag har en egen hjärna och kan använda den själv!!!!!!

• Finesse
    Sjukhus Mamman skrev 2010-12-04 23:12:56 följande:
    Inte för att jag vet vad det har med saken att göra och inget med tråden att göra öht. Men sonen är svårt sjuk och jag är ensamstående så nej jag kan inte ta mig överallt. Jag har dessutom 2 handikapp! Inlägget med dom länkade stolarna var väl jävligt onödigt. Om jag vill köpa en säker stol här i sve för att ha i England så lär jag ju knappast vara ute efter nåt skit eller hur. Då hade jag lika gärna kunnat köpt en för 100 spänn i Eng. Tao Way har jag som sagt. Den sitter inte fast! Därför sitter han bakvänd! Givetvis vill jag ha en bilstol som är säker till min son där av frågan men tydligen ska man bli idiotförklarad ala FL stil! Och igen för er som har svårt att fatta JAG SKA INTE VÄNDA HAN NU! Jag har en egen hjärna och kan använda den själv!!!!!!
    Men det är dom ENDA stolarna som han kan sitta godkänt i.. Förlåt om jag gjorde dig upprörd men som sagt det är dom stolarna jag hittar.. men om du bor i England så finns det massor av sånna där.. Dom stolarna sitter fast och man använder internbältet istället för vanliga säkerhetsbältet.

Vet du varför bältestolarna har en gräns på 15 kg? Jo det är för att väger man under 15 kg så känner inte bilbältet av att det är någon där. Så vid en ev. kollision fungerar inte säkerhetsbältet. Barnet måste alltså väga över 15 kg för att kunna använda det vanliga säkerhetsbältet.

Vill du vända honom innan 15 kg så MÅSTE du ha internbältet, det så kallade 5 punktsbältet.
  • Nifelheim

Det svåra med att ge dig tips är ju att du inte berättar om du tänkt vänta tills han faktiskt väger 15 kilo eller om du ska vända innan det.
    Ska du vända innan blir det ju en helt annan kategori på bilbarnstolar du behöver, och därför blir det svårt att tipsa dig. Jag har gett tips på båda kategorierna, men allt du gör är att skälla och förkasta tipsen. Kort sagt:

Om du vänder INNAN 15 kg: Britax Multi Tech eller importerad vettig stol
    Om du vänder EFTER 15 kg: Britax Adventure eller annan LÄTT stol.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Umm Elias
    Nifelheim skrev 2010-12-05 09:35:57 följande:
    Det svåra med att ge dig tips är ju att du inte berättar om du tänkt vänta tills han faktiskt väger 15 kilo eller om du ska vända innan det.
    Ska du vända innan blir det ju en helt annan kategori på bilbarnstolar du behöver, och därför blir det svårt att tipsa dig. Jag har gett tips på båda kategorierna, men allt du gör är att skälla och förkasta tipsen. Kort sagt:

Om du vänder INNAN 15 kg: Britax Multi Tech eller importerad vettig stol
    Om du vänder EFTER 15 kg: Britax Adventure eller annan LÄTT stol.
    fast hon skrev väl i ngt inlägg att hennes pojke inte kommer väga 15 kg förrän han är typ 15 år (jag fattar att dvar överdrivet men det gav en poäng att det kommer dröja länge innan han kommer dit) och i ts står det NU när det är dags att vända vilket är snarare snart än om 13 år. Lite får man faktiskt läsa själv i trådarna.
  • Umm Elias

ni som är tokengagerade i viktgränsen, är det ok enligt er att vända en 2.5åring som väger 18 kg?

• Dr Mupp
    Umm Elias skrev 2010-12-05 09:40:28 följande:
    ni som är tokengagerade i viktgränsen, är det ok enligt er att vända en 2.5åring som väger 18 kg?
    Nej. Minst 4 år och 15 kg. Uppfyller man inte båda kraven så ska barnet inte vändas.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Finesse
    Nej absolut inte.. Man vänder barnet när det väger 25 kg eller öronen är över kanten på stolen... det har INGENTING med ålder att göra. OM det är ett normalt barn utan problem..

Som i TS fall verkar pojken svårt sjuk och läkaren har rekommenderat han att åka framåtvänd.. Jag kan faktiskt sträcka mig så långt att i vissa fall måste man avgöra riskerna isf.. Men problemet är ju fortfarande att han inte alls väger så pass mkt å verkar vara liten för sin ålder.. Man vet ju aldrig om man ska krocka när man sätter sig i bilen.. å som sagt. nacken på barn klarar inte framåtvänt åkande.
  • Finesse
    Dr Mupp skrev 2010-12-05 09:46:21 följande:
    Nej. Minst 4 år och 15 kg. Uppfyller man inte båda kraven så ska barnet inte vändas.
    Fast det stämmer ju inte alls.. rekommendationen är 4-5 år.. men både NTF och VTI har nu gått ut med att man sitter bakåtvänd så länge det är tekniskt möjligt vilket OFTAST är vid 4-5 års ålder.
  • Umm Elias

ok, intressant.  (jag har inga plnaer på att vända min son som är 2.5, han sitter så bra där han sitter och ser ut mer ön vad han skulle göra åt andra hållet.

• Dr Mupp
    Finesse skrev 2010-12-05 09:55:04 följande:
    Fast det stämmer ju inte alls.. rekommendationen är 4-5 år.. men både NTF och VTI har nu gått ut med att man sitter bakåtvänd så länge det är tekniskt möjligt vilket OFTAST är vid 4-5 års ålder.
    Jo men jag skrev absolut minimiåldern. Bästa är såklart att det sitter bakåt så länge det vara går vilket brukar vara 25 kg eller 120-125 cm.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cicci85
    Håller med de andra, absolut inte. Det är 5 gånger större risk att barnet dör om man har den framåtvänd. Därför väljer jag att låta mina barn åka bakåtvända så länge som möjligt. Min son va 5 år, 25 kg (maxvikt) och 118 cm när han fick en bältesstol.

Åldern har större betydelse än vikten. Det är större chans att en 5-åring som väger 18 kg klarar en krock bra än att en 2-åring som väger lika mycket gör det.
Svar på tråden tips om bilstol nu när det skall vändas frammåt.