• Här och nu

Har du dåligt samvete för att vissa är ensamma/mår dåligt på julen?

Ett återkommande ämne varje år; julen är en gemensam njuting, men för många är det årets plågsammaste tid. Ja, men de lider inte direkt mer för att man själv njuter, om man inte kablar ut en massa skryt. Dra vårt strå till stacken o göra lite insatser på olika sätt, kan vi dock göra. För egen del har jag ett fadderbarn i Estland, där föräldralösa barn inte har nån hög status. Bjuder även ner min moster som är ensam. Har ett barn med handikapp o känner att det jag gör är vad vi orkar o har råd med. Så med den insatsen tänker jag njuta. Dock har det ju framkommit att många hemlösa är detta pga. oupptäckt npf; adhd mm och det är nåt att fundera över, hur man kan gå vidare med. Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Har du dåligt samvete för att vissa är ensamma/mår dåligt på julen?
  • Kan inte bli bättre än såhär
    Här och nu skrev 2010-12-02 11:24:07 följande:
    Så blir inte jag. Har druckit 2 glas likör nyss. Är för trött för att dricka sånt på helgkvällarna o vi köpte en massa gott utomlands. Man är inte alkis för att man byter fredagskväll mot torsdag lunch.
    Låter högst suspekt enligt mig, men nu ska jag inte vara petig för idag är det inte julafton!
  • Significant

Nej dåligt samvete vet jag inte...men självklart går tankarna till de som inte har förmånen att ha det som vi har det...

Men varje år så försöker jag göra ngt för de hemlösa..

Förra året samlade jag och en tjej på jobbet in (från nära och kära) varma jackor, filtar, tröjor, mössor, halsdukar och vantar satte rött snöre om och delade ut till hemlösa på eget bevåg...

Det var grymt kul, och uppskattades såklart!

• elovesj

Jag har jättedåligt samvete för det. Det riktigt kniper i magen när jag tänker på att vissa sitter ensamma.....:(.

Min forna grannet tog livet av sig i juldagarna, det är en tragisk och ensam, fruktansvärt ensam tid för många.

Jag har i år bestämt mig för att starta mina egna traditioner. Kommer besöka släkten i juldagarna och öppnar upp  mitt hem för mina vänner som är ensamstående med barn på julafton.
    Så det blir en annorlunda jul för oss i år, men jag tror inte att jag kunna leva med att mina vänner med barn är själva.

• Här och nu
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-12-02 11:26:18 följande:
    Låter högst suspekt enligt mig, men nu ska jag inte vara petig för idag är det inte julafton!
    Vad låter suspekt?
  • Här och nu
    Mizzz skrev 2010-12-02 11:18:22 följande:
    eftersom det var svar på någon som ville ha "vit jul" för barnen så sa det sig lite själv.
    Anser jag inte.
  • Här och nu
    elovesj skrev 2010-12-02 11:34:50 följande:
    Jag har jättedåligt samvete för det. Det riktigt kniper i magen när jag tänker på att vissa sitter ensamma.....:(.

Min forna grannet tog livet av sig i juldagarna, det är en tragisk och ensam, fruktansvärt ensam tid för många.

Jag har i år bestämt mig för att starta mina egna traditioner. Kommer besöka släkten i juldagarna och öppnar upp  mitt hem för mina vänner som är ensamstående med barn på julafton.
    Så det blir en annorlunda jul för oss i år, men jag tror inte att jag kunna leva med att mina vänner med barn är själva.
    Du gör mycket, men folk mår inte sämre för att du har dåligt samvete. Sen KAN man faktiskt fira en bra jul själv om man mår bra. Skulle hellre fira själv om jag hade idioter till släktingar som vissa.
  • Thaleya

Nee inte mestadels, men visst finns det säkert några som kommer att vara ensamma och inte har någonstans att åka. Men många som sitter ensamma i alal fall i min närhet, har förmågan och möjligheten att åka till olika människor och fira med dem men väljer att inte göra det.

Men visst om man vill fira med någon då tycker jag lite synd om dem.

Min svärmor kom just och frågade vart jag och sambon skulle fira jul
    då svarade sambon, att vi skulle fira hos henne.
    (vilket vi absolut inte sagt, utan planen var att vi ska åka till min mamma och min släkt.)
    Då sa jaa, men va? Vi har inte riktigt bestämt än (även om vi hade det), jag har funderat på att fira hos min mamma.
    Så sa svärmor, jaha, för jag blir ju alldeles ensam jag....

Jävla sambo som satte mig i en sådan position, Jag ska inte fira jul men min svärmor. Jag ska fira jul hemma, där det är stoj och stim och massor med människor, vill han fira med sin mor så får han göra det själv.

• Verkligen

Nej, har inte minsta dåliga samvete. Å andra sidan är det ingenting jag brukar fundera över. Självklart är det trist att det är så men det är inget jag kan göra nånting åt.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Här och nu
    Verkligen skrev 2010-12-02 21:51:42 följande:
    Nej, har inte minsta dåliga samvete. Å andra sidan är det ingenting jag brukar fundera över. Självklart är det trist att det är så men det är inget jag kan göra nånting åt.
    Klart du kan göra något åt det! Varför skulle du inte kunna det? Ok, du kan inte bota depressioner eller trassliga relationer, men man kan ge kläder till stadsmissionen, skaffa fadderbarn mm.
  • Reglementet

Nej, det har jag inte.

*Kommersiellt budskap*
  • Spader7
    Thaleya skrev 2010-12-02 15:05:12 följande:
    Nee inte mestadels, men visst finns det säkert några som kommer att vara ensamma och inte har någonstans att åka. Men många som sitter ensamma i alal fall i min närhet, har förmågan och möjligheten att åka till olika människor och fira med dem men väljer att inte göra det.

Men visst om man vill fira med någon då tycker jag lite synd om dem.

Min svärmor kom just och frågade vart jag och sambon skulle fira jul
    då svarade sambon, att vi skulle fira hos henne.
    (vilket vi absolut inte sagt, utan planen var att vi ska åka till min mamma och min släkt.)
    Då sa jaa, men va? Vi har inte riktigt bestämt än (även om vi hade det), jag har funderat på att fira hos min mamma.
    Så sa svärmor, jaha, för jag blir ju alldeles ensam jag....

Jävla sambo som satte mig i en sådan position, Jag ska inte fira jul men min svärmor. Jag ska fira jul hemma, där det är stoj och stim och massor med människor, vill han fira med sin mor så får han göra det själv.
    Skulle det inte vara möjligt att bjuda med svärmor. Då slipper hon vara själv och ni firar jul där du vill.
  • Jennie med ie
    Här och nu skrev 2010-12-02 08:19:06 följande:
    Ett återkommande ämne varje år; julen är en gemensam njuting, men för många är det årets plågsammaste tid. Ja, men de lider inte direkt mer för att man själv njuter, om man inte kablar ut en massa skryt. Dra vårt strå till stacken o göra lite insatser på olika sätt, kan vi dock göra. För egen del har jag ett fadderbarn i Estland, där föräldralösa barn inte har nån hög status. Bjuder även ner min moster som är ensam. Har ett barn med handikapp o känner att det jag gör är vad vi orkar o har råd med. Så med den insatsen tänker jag njuta. Dock har det ju framkommit att många hemlösa är detta pga. oupptäckt npf; adhd mm och det är nåt att fundera över, hur man kan gå vidare med. Hur tänker ni kring detta?
    Nej det har jag inte dåligt samvete över, ingen av de jag personligen känner ansvar för är ofrivilligt ensamma. Det är tråkigt att det finns andra som är det, men det är som sagt inget jag känner dåligt samvete för.
  • Anova
    Här och nu skrev 2010-12-02 11:15:18 följande:
    Du kan fira jul med gott samvete!
    Tack, då vet jag det
  • Mad as snow

Dåligt samvete har jag inte, men jag tänker en hel del på de som inte har det lika bra som jag. Detta tål givetvis att göras under hela året, men julen är en extra svårt högtid för många.

• Verkligen
    Här och nu skrev 2010-12-03 08:17:10 följande:
    Klart du kan göra något åt det! Varför skulle du inte kunna det? Ok, du kan inte bota depressioner eller trassliga relationer, men man kan ge kläder till stadsmissionen, skaffa fadderbarn mm.
    Kläder brukar jag lämna i såna där insamlingscontainrar..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Zaria

Inte dåligt samvete men jag bryr mig om dem och tänker på dem.

Själv gillar jag julen UTOM julafton, men har sonen varannan jul så då firar jag med honom, annars jobbar jag, jobbar inom psykiatrin där det finns många "bortglömda" människor...försöker göra en fin jul för dem.

Svar på tråden Har du dåligt samvete för att vissa är ensamma/mår dåligt på julen?