• Här och nu

Svärmor med utländskt ursprung; annan syn på farmor/mormorsroll.

Undrar hur ni med svärmor med utländskt ursprung blev bemötta under graviditet, förlossning o efter? Om ni upplevde problem, kan ni härleda detta till den specifika kulturen? Hur hanterade ni det? Killar får självklart också svara. Bara intresserad av om det kan va skillnad o varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 10:19
    Ni kan väl skriva vilket land det gäller. Bara intressant att se om man kan hitta nån statistik.

• Svar på tråden Svärmor med utländskt ursprung; annan syn på farmor/mormorsroll.
  • Lisan82
    Här och nu skrev 2010-12-15 09:55:27 följande:
    Konflikter är aldrig sköna. Skitsnack. Lära sig om varandra kan man göra genom lugna samtal.
    Vi har lugna samtal oxå när vi har konflikter. Ibland är det skönt att rensa luften. Om du bara har haft lugna samtal så tror jag att du har väldigt få nära i ditt liv eller är extremt hämmad i dina relation IRL. Kanske därför du måste hålla på och hetsa på internet? 
  • Här och nu
    Lisan82 skrev 2010-12-15 11:24:47 följande:
    Vi har lugna samtal oxå när vi har konflikter. Ibland är det skönt att rensa luften. Om du bara har haft lugna samtal så tror jag att du har väldigt få nära i ditt liv eller är extremt hämmad i dina relation IRL. Kanske därför du måste hålla på och hetsa på internet? 
    Min man o jag diskuterar saker ganska snabbt efter att de kommit upp o är vi sura på varandra, är det inte under diskussion. Därför inga konflikter under dessa. Slå upp vad hetsa betyder.
  • Här och nu
    Hannah76 skrev 2010-12-15 10:13:01 följande:
    Konflikter kan man aldrig komma ifrån, vid alla möten mellan människor.
    Konflikter behöver ju inte vara farliga eller jobbiga.
    Eftersom vi löser saker genom att prata kallar jag det för diskussioner.
  • Hannah76
    Här och nu skrev 2010-12-15 11:42:13 följande:
    Så ni tycker exakt lika om allting?
  • Lisan82
    Här och nu skrev 2010-12-15 11:42:13 följande:
    Ha ha ha!!! Det var väl ett skönt sätt att vrida om saker och ting så att man själv känner sig lite bättre. Vi diskuterar när vi tycker olika men jag väljer att kalla det konflikter.

Some call it tomatos and some call it tomejtos. Flört 
  • Här och nu
    Lisan82 skrev 2010-12-15 16:31:26 följande:
    Ha ha ha!!! Det var väl ett skönt sätt att vrida om saker och ting så att man själv känner sig lite bättre. Vi diskuterar när vi tycker olika men jag väljer att kalla det konflikter.

Some call it tomatos and some call it tomejtos. Flört 
    Varför ska jag kalla det för konflikter när jag känner att det inte är så? För att du ska få rätt? Konflikt är för mig när man höjer rösten kraftigt, låter arga, går iväg mm.
  • Här och nu
    Hannah76 skrev 2010-12-15 11:48:26 följande:
    Så ni tycker exakt lika om allting?
    Var sa jag det? Man behöver inte gapa o skrika o gå ifrån för att man tycker olika. Vi har ett lugnt sätt bara.
  • Hannah76
    Här och nu skrev 2010-12-16 07:55:52 följande:
    Var sa jag det? Man behöver inte gapa o skrika o gå ifrån för att man tycker olika. Vi har ett lugnt sätt bara.
    Konflikt betyder inte gapiga bråk.
    Konflikt är när man tycker olika i en eller flera frågor.

Konflikter kan man leva med helt utan bråk.
  • Här och nu
    Hannah76 skrev 2010-12-16 08:47:58 följande:
    Konflikt betyder inte gapiga bråk.
    Konflikt är när man tycker olika i en eller flera frågor.

Konflikter kan man leva med helt utan bråk.
    Slå upp ordet konflikt.
  • Lisan82
    Här och nu skrev 2010-12-16 09:11:49 följande:
    Slå upp ordet konflikt.
    Konflikt betyder förhållande av motsättning av åsikt, tankar eller begrepp enligt SAOB. Står inget om gap och bråk. 

• Här och nu
    Lisan82 skrev 2010-12-16 11:13:53 följande:
    Konflikt betyder förhållande av motsättning av åsikt, tankar eller begrepp enligt SAOB. Står inget om gap och bråk. 

Det innebär att man tar till något för att visa sin motsättning.
  • Hannah76
    Här och nu skrev 2010-12-16 11:17:25 följande:
    Nej det gör det inte. Bara om det handlar om en fientlig konflikt.
  • Lisan82
    Här och nu skrev 2010-12-16 11:17:25 följande:
    Vad menar du med det? Är det något som är speciellt för min konflikt då men inte för din? Eller? Är inte tyst passiv aggresivitet = sura inte en typ av uttryck för att visa sin motsättning, alltså en konflikt? 

Jag upprepar mig åter, en konflikt kan vara av godo (som i mitt fall) för man tar upp och ser på de olikheter och motsättningar som finns och löser det.  
  • Hannah76
    Lisan82 skrev 2010-12-16 13:22:27 följande:
    Vad menar du med det? Är det något som är speciellt för min konflikt då men inte för din? Eller? Är inte tyst passiv aggresivitet = sura inte en typ av uttryck för att visa sin motsättning, alltså en konflikt? 

Jag upprepar mig åter, en konflikt kan vara av godo (som i mitt fall) för man tar upp och ser på de olikheter och motsättningar som finns och löser det.  
    Jag har konflikter flera gånger varje dag med mina döttrar - och jag tar inte till något för att visa min motsättning. Och jag gapar och skriker absolut inte.

I mitt förhållande är det en konflikt att jag är icketroende och min man är kristen ortodox, det har vi dock aldrig bråkat om. Där emot haft en väldigt många intressant diskussioner, utan att någon är det minsta upprörd.
  • Lisan82
    Hannah76 skrev 2010-12-16 13:36:19 följande:
    Jag har konflikter flera gånger varje dag med mina döttrar - och jag tar inte till något för att visa min motsättning. Och jag gapar och skriker absolut inte.

I mitt förhållande är det en konflikt att jag är icketroende och min man är kristen ortodox, det har vi dock aldrig bråkat om. Där emot haft en väldigt många intressant diskussioner, utan att någon är det minsta upprörd.
    Precis det jag menar! Va fint att ni kan finna varandra trots olikheter. Jag blir glad att höra det. 
  • Här och nu

Att säga: Jag tycker si. Och den andra säger: Det gör inte jga pga. blabla. Då är det ett klargörande över att man tycker olika. Konflikt är när man inte respekterar varandra.

• Hannah76
    Här och nu skrev 2010-12-16 16:23:48 följande:
    Att säga: Jag tycker si. Och den andra säger: Det gör inte jga pga. blabla. Då är det ett klargörande över att man tycker olika. Konflikt är när man inte respekterar varandra.
    Där har du fel.
  • Lisan82
    Hannah76 skrev 2010-12-16 16:25:17 följande:
    Där har du fel.
    japp, där vart det fel
  • Hannah76
    Lisan82 skrev 2010-12-16 13:38:46 följande:
    Precis det jag menar! Va fint att ni kan finna varandra trots olikheter. Jag blir glad att höra det. 
    Det gör ju livet lite mer berikande, på flera sätt.
    Och han är ju inte sin tro, och jag är inte min "icke-tro".
    Våra barn får avgöra helt på egen hand vad de tror på eller inte tror på.
Svar på tråden Svärmor med utländskt ursprung; annan syn på farmor/mormorsroll.