• puss

Hur FAN kan man göra såhär??

jag kunde inte läsa hela, för jag bara grinade.
    http://www.expressen.se/debatt/1.2238522/veronica-palm-aven-vi-glomde-de-fattiga-barnen

HUR kan man göra så mot sina barn? hur kan man?

det är tammefan roligt nästan jämt
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-03 20:51
    en bit ur texten:
    "Nästa vecka är vi många föräldrar som springer runt i butikerna på jakt efter lucialinnen och tomtedräkter i årets storlekar. Några hundra kronor för något som används ett par gånger. För den med små marginaler är det en omöjlig utgift. I flera förskolor kommer det vara luckor i luciatåget. Barn som inte dök upp på morgonen. Barn som plötsligt blev förkylda, fast de längtat, övat och hoppats. Barn som ville visa mamma. "
  • Svar på tråden Hur FAN kan man göra såhär??
  • Maggis
    Neelah skrev 2010-12-11 11:43:30 följande:
    Vi hörde tidigare till de som var fattiga och även om det var otroligt jobbigt så hade jag två vanliga jobb och ett svartjobb för att få ihop det så att barnen aldrig skulle bli lidande. De visste aldrig om vår ekonomiska situation och saknade aldrig något. Det går att sy ett snyggt lucialinne av ett vitt lakan i värsta fall... Jag känner ingen som inte har några vita lakan hemma.

Men skillnaden mellan oss och många andra fattiga var att vi aldrig såg situationen som hopplös och vi var friska och starka och kunde arbeta oss bort från den situationen. Någon som inte kan/orkar det har det nog mycket värre och då är det barnen som får ta smällen.
    Klok människa, du.{#emotions_dlg.flower}
    //Maggis
  • Dr Mupp
    t0va skrev 2010-12-11 11:46:26 följande:
    jo det finns men den skammen det är att ha sånt är inte att leka med. Min vän har det ibland när hon måste iväg men det luktar ändå efter en stund. Så det är ingen bra lösning. 

Människan kanske har långt till konsum, vad vet jag.  
    Om hon inte kan gå utanför dörren, inte kan handla osv så ska hon inte ha eget ansvar över barn.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • t0va
    Dr Mupp skrev 2010-12-11 13:05:57 följande:
    Om hon inte kan gå utanför dörren, inte kan handla osv så ska hon inte ha eget ansvar över barn.
    Varför inte? 
  • mamita64
    Mandel skrev 2010-12-11 11:22:31 följande:
    Nu var det inte ett arbete hon skulle ha utan skicka in ansökningar så att soc eller af blir nöjda och ger henne en ersättning.
    Om igen då.
    Hon har sökt a-kassa, de vägrar för att hon inte är arbetsför, hon har varit på Af, de anser att hon inte är arbetsför, hon har inte fått soc för de anser att hon är arbetsför och ska söka jobb.
    Hur lätt är det att söka jobb och gå på möten på Af, vilket soc också kräver, när man är såpass sjuk?
    Tror någon att AF låter en hålla på så?
    Visst hade hon kunnat förutse detta så hade hon kunnat hålla tyst om sina sjukdomar och kvitterat ut a-kassa, kanske. Vad som eg hänt och varför framgår inte av artikeln
  • t0va
    mamita64 skrev 2010-12-11 16:28:25 följande:
    Om igen då.
    Hon har sökt a-kassa, de vägrar för att hon inte är arbetsför, hon har varit på Af, de anser att hon inte är arbetsför, hon har inte fått soc för de anser att hon är arbetsför och ska söka jobb.
    Hur lätt är det att söka jobb och gå på möten på Af, vilket soc också kräver, när man är såpass sjuk?
    Tror någon att AF låter en hålla på så?
    Visst hade hon kunnat förutse detta så hade hon kunnat hålla tyst om sina sjukdomar och kvitterat ut a-kassa, kanske. Vad som eg hänt och varför framgår inte av artikeln
    Jag var i liknande situation förut, jag var inte arbetsför enligt läkarna, FK fick jag inte ett öre ifrån och läkarna ansåg att eftersom jag var arbetslös så behövde jag inte sjukintyg för jag hade inget att bli sjukskriven ifrån. Soc krävde att jag var inskriven på AF, och AF ansåg att jag var för sjuk för att de skulle göra något. 

Så jag stod inskriven men AF skickade aldrig några arbetsförslag eller liknande utan hörde av sig var 3:e månad via brev om att de hade uppdaterat min handlingsplan där det stod att jag ska höra av mig när jag är arbetsför. Soc var glada och Af var glada att slippa satsa massa pengar på mig som ändå inte kunde jobba när jag utreddes. Men då har jag haft rätt så vettiga handläggare som har fattat problemet och även försökt prata med läkarna men misslyckats.

Har man läkarintyg på att man inte är arbetsför och FK inte godkänner det då ska det inte påverka soc, för soc ska inte ta ställning till läkariintyget så som FK gör. Så var det i alla fall förut när jag försökte ordna intyg. För mina läkare sa att om de skriver att jag har massa smärta och inte kan jobba pga. det så godkänner inte FK det speciellt länge men soc är inte utbildade och kan inte ta ställning utan har man läkarintyg så ska de accepera det och man ska inte behöva söka jobb.  
  • mamita64
    t0va skrev 2010-12-11 18:10:47 följande:
    Jag var i liknande situation förut, jag var inte arbetsför enligt läkarna, FK fick jag inte ett öre ifrån och läkarna ansåg att eftersom jag var arbetslös så behövde jag inte sjukintyg för jag hade inget att bli sjukskriven ifrån. Soc krävde att jag var inskriven på AF, och AF ansåg att jag var för sjuk för att de skulle göra något. 

Så jag stod inskriven men AF skickade aldrig några arbetsförslag eller liknande utan hörde av sig var 3:e månad via brev om att de hade uppdaterat min handlingsplan där det stod att jag ska höra av mig när jag är arbetsför. Soc var glada och Af var glada att slippa satsa massa pengar på mig som ändå inte kunde jobba när jag utreddes. Men då har jag haft rätt så vettiga handläggare som har fattat problemet och även försökt prata med läkarna men misslyckats.

Har man läkarintyg på att man inte är arbetsför och FK inte godkänner det då ska det inte påverka soc, för soc ska inte ta ställning till läkariintyget så som FK gör. Så var det i alla fall förut när jag försökte ordna intyg. För mina läkare sa att om de skriver att jag har massa smärta och inte kan jobba pga. det så godkänner inte FK det speciellt länge men soc är inte utbildade och kan inte ta ställning utan har man läkarintyg så ska de accepera det och man ska inte behöva söka jobb.  
    Antagligen har soc gjort fel här.
    Det finns ju de också som är sjukskrivna utan att ha Fk och ist har soc,.
    Det brukar fungera.
    men äntligen någon som kan verifiera hur det faktiskt kan gå till,  tack för att du delade med dej.
  • t0va
    mamita64 skrev 2010-12-11 18:24:42 följande:
    Antagligen har soc gjort fel här.
    Det finns ju de också som är sjukskrivna utan att ha Fk och ist har soc,.
    Det brukar fungera.
    men äntligen någon som kan verifiera hur det faktiskt kan gå till,  tack för att du delade med dej.
    Jo av det som har stått i tidningen så verkar det som om det gått fel i det här fallet. 

Innan någon gnäller på att jag inte tjatade om intyg tillräckligt nog eller inte var tillräckligt sjuk så ringde tom. min handläggare min läkare och förklarade att hon vill ha ett intyg, det ska inte skickas någonstans utan hon behövde det för att så var gången även om hon trodde på att jag var så sjuk som jag var. Men läkaren vägrade men bekräftade i telefon att jag var under utredning och inte var arbetsför. Sen fick jag det inskrivet i min journal så den visade jag handläggaren så de gjorde ett undantag.

Tyvärr har jag träffat på fler som inte fått läkarintyg med orsaken att de är arbetslösa och då behöver man inte intyg anser läkarna.  
  • Neelah
    Raggarmunk skrev 2010-12-03 21:04:43 följande:
    ja... vad kan man säga??
    Jag är en av "dom där"... jag lever under existensminimum, jag har inte råd att skicka med mina barn
    frukt till skolan varje dag,,,utflykt? är det gratis så visst... men inget i skolan är längre det.
    Lucialinne? hade tur å ärva när dom behövde sånt. å sen lämnade jag in det på dagis ifall någon skulle
    behöva det året efter...
    Har just fått avslag av soc... så någon jul kan barnen glömma :(
    alla mina sista insamlade pengar går till hyran, för ett tak över huvudet är viktigare än leksaker.
    90% av barnens och mina kläder är ärvda.
    mat är det inte alltid jag kan äta. för det måste räcka till barnen.
    Nej jag röker inte, nej jag dricker inte, nej jag har inte valt detta.
    men jag kan förstå dom som röker å dricker... för det finns inget mer stressande än att sitta varje dag
    å undra om man har råd med mat till barnen.... Bättre med en rökande förälder än en som krashat in i väggen...

så ni som har saker eller kläder som barnen vuxit ur... ta med dom till dagis å skola å hör om dom
    kan behöva sakerna istället...
    Fast då ser du ju faktiskt till att barnen har det de behöver.

Vi har också levt UNDER existensminimum och det är jättetufft. Att leva på existensminimum är rena lyxen i jämförelse - existensminimum täcker in en massa saker som vi fick prioritera bort för att överleva. Jag anser inte att man är fattig om man har socialhjälp och lever på existensminimum, det är när man inte ens har det man har hamnat bland de fattiga oavsett hur det definieras av olika politiska partier eller myndigheter.

Jag vet hur du har det. Jag vet hur det är att trolla med knäna för att få en tjuga att bli middag till fyra personer och hur oförstående folk är när man säger att man inte har råd att "ta en fika" - en fika som kostar mer än den tjuga man har att handla mat för.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • mamita64
    Raggarmunk skrev 2010-12-03 21:04:43 följande:
    ja... vad kan man säga??
    Jag är en av "dom där"... jag lever under existensminimum, jag har inte råd att skicka med mina barn
    frukt till skolan varje dag,,,utflykt? är det gratis så visst... men inget i skolan är längre det.
    Lucialinne? hade tur å ärva när dom behövde sånt. å sen lämnade jag in det på dagis ifall någon skulle
    behöva det året efter...
    Har just fått avslag av soc... så någon jul kan barnen glömma :(
    alla mina sista insamlade pengar går till hyran, för ett tak över huvudet är viktigare än leksaker.
    90% av barnens och mina kläder är ärvda.
    mat är det inte alltid jag kan äta. för det måste räcka till barnen.
    Nej jag röker inte, nej jag dricker inte, nej jag har inte valt detta.
    men jag kan förstå dom som röker å dricker... för det finns inget mer stressande än att sitta varje dag
    å undra om man har råd med mat till barnen.... Bättre med en rökande förälder än en som krashat in i väggen...

så ni som har saker eller kläder som barnen vuxit ur... ta med dom till dagis å skola å hör om dom
    kan behöva sakerna istället...

Hej jag hade missat ditt inlägg tidigare.
    Då är du precis en så mamma som jag beskrivit här tidigare.
    Du ger dina barn det viktigaste, det som verkligen bwehövs och det finns inte utrymme för alla de kostnader som skolan tar ut.
    Du kan alltså inte bara prioritera om som flera här i tråden säger är så enkelt.

Har du tagit kontakt med diakonissan i kyrkan?
    DÄr kan du få lite hjälp till julklappar  Och / eller mat.
  • Min lycka

Här har vi lämnat urvuxna overaller,skor å kläder till dagis.Senast i torsdags lämnade vi in en tomtedräkt,för vi hade två i samma strl som behövs i år.
    Jag har även lämnat in gardiner som de gjort saker av.
    De e kul å se att de kommer till användning.

• Neelah
    Min lycka skrev 2010-12-11 20:53:40 följande:
    Här har vi lämnat urvuxna overaller,skor å kläder till dagis.Senast i torsdags lämnade vi in en tomtedräkt,för vi hade två i samma strl som behövs i år.
    Jag har även lämnat in gardiner som de gjort saker av.
    De e kul å se att de kommer till användning.
    Och för de som inte har råd att exempelvis ha ett extra ombyte till dagis är det väldigt mycket värt om det finns en overall som deras barn kan använda om deras blivit våt.
    Följ dina drömmar var de än leder
  • puss
    Neelah skrev 2010-12-11 21:38:47 följande:
    Och för de som inte har råd att exempelvis ha ett extra ombyte till dagis är det väldigt mycket värt om det finns en overall som deras barn kan använda om deras blivit våt.
    men sånt är ju jättebra. jag ska ge till en annan förskola än min.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mandel

Ett tips för alla som vill spara pengar nästa jul:

ÖoB säljer tomtedräckter, pepparkkaksgubbedräkter och peppargummedräkter för 40kr.
    I alla fall varuhuset i Skänninge. Vet inte hur det ser ut i de andra varuhusen.

Jag köpte 2st som kommer att fungera som pyjamas fram till jul nästa år. 40kr för en pyjamas med långa ben och långa ärmar är ett bra pris!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2010-12-15 18:11:30 följande:
    Ett tips för alla som vill spara pengar nästa jul:

ÖoB säljer tomtedräckter, pepparkkaksgubbedräkter och peppargummedräkter för 40kr.
    I alla fall varuhuset i Skänninge. Vet inte hur det ser ut i de andra varuhusen.

Jag köpte 2st som kommer att fungera som pyjamas fram till jul nästa år. 40kr för en pyjamas med långa ben och långa ärmar är ett bra pris!
    japp, fanns på ica maxi också för 40 kr, lusselinnen å allt.
    framförhållning, allihopa!!!
    up yours
Svar på tråden Hur FAN kan man göra såhär??