• Amazina

Hur ska jag tillrättavisa min dotter?

Jag har en liten tjej hemma som blir 2 år i början av mars 2011. Hon har en tendens att kasta saker när hon blir uttråkad eller inte får som hon vill. Det kan vara duplobitarna som flyger en meter när de inte vill fästa på klossen under t ex. Det är ju ok även om jag tycker det är synd att hon inte försöker en gång till...

Vad som dock inte är ok är när hon slänger mat vid matbordet. Hon kan sitta och äta mat hon tycker om och så plötsligt flyger det ner en bit pasta på golvet eller fram på bordet. Vi säger alltid till henne typ "Aj aj! Nej, XX, du får inte slänga mat på golvet". Jag vet att hon förstår för ofta håller hon upp en finger som jag ibland gör när jag säger "aj aj" och markerar saker hon inte får göra. Ibland tittar hon ner i bordet som att hon skäms. Ibland ler hon bara och njuter av effekten. Ofta händer det att hon efter att hon slängt första grejen söker ögonkontakt med oss och sedan slänger mer på golvet. Hon söker liksom reaktioner och uppmärksamheten. Då brukar vi markera hårdare och ta bort hennes tallrik.

I och med att hon fortsätter måste hon ju gilla att få uppmärksamheten av oss och vill liksom att vi reagerar. Jag kan dock inte bara sitta och "låtsas som ingenting" och låta henne kasta ketchupnersölade pastaskruvar på golvet!  Hur ska jag reagera så att hon slutar? Hur ska jag tillrättavisa henne? Är anledningen till hennes beteende att vi ger henne för lite uppmärksamhet vid matbordet?

Snälla ge mig råd!

• Svar på tråden Hur ska jag tillrättavisa min dotter?
  • Amazina

En annan grej hon kan göra för att provocera är att sitta lugnt, ta vatten i munnen och sedan släppa ut det över haklappen. Det kan hon göra fast vi säger till henne och titta på oss under tiden.

• Amazina

Skulle vara jättetacksam för svar!!

• barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om ni är väldigt uppmärksamma på vad er dotter gör vid bordet, så jag tror inte att det är brist på uppmärksamhet som orsakar hennes beteende. Däremot kan det handla om att hon får mest uppmärksamhet när hon gör något negativt, dvs kastar maten. För så här små barn är det uppmärksamheten som räknas vare sig den är positiv eller negativ. Och det man får mycket uppmärksamhet för förstärks, dvs det gör man mer av.
    Det kan se ut som om er dotter förstår när hon härmar ert beteende och sätter upp fingret, men det är än så länge bara ett härmbeteende inte en riktig förståelse.
    Jag tycker som ni att man inte ska acceptera att barn kastar mat omkring sig. Men eftersom er dotter är så pass liten och förmodligen ibland misslyckas med att äta utan att tappa, och ibland kastar för att se vad det får för effekt, så tror jag att ni ska försöka hitta det hon gör bra när hon äter och berömma det och inte lägga så stor vikt vid hennes kastande. Då kommer det att försvinna ganska snabbt. 
    Dvs se allt som hon gör bra och ge henne positivt beröm för det och hindra henne från att kasta, men prata inte så mycket om det, gör ingen affär av det.
    Lycka till!
    Margit

Svar på tråden Hur ska jag tillrättavisa min dotter?