• marla333

koka vatten till natten, hur länge kan det stå framme?

kan man göra ordning flaskor med vatten på kvällen. sätta lock på dem och låta dem stå i rumstemp? blir det bakterier om de har lock på sig och vattnet är kokat? 
    och när det är dags för mat att bara blanda i ersättningen?
    undrar hur man gör det smidigt på natten.
    hur gör ni andra? 

• Svar på tråden koka vatten till natten, hur länge kan det stå framme?
  • Queenie70

Koka vatten och ha i termos.

• kakmamman

Färskt vatten är klart bäst, när det har stått ett tag kan man känna som en beläggning på insidan av behållarn/glaset/flaskan..

Vi kokade vatten..hade i en flaska i kylen..
    Ett tips är att ha det i en termos..fortfarande varmt, lagom varmt, det svalnar ju med tiden..

Jag vet att en del har gjort så, men haft en flaska kallt vatten vid sidan om blandat till rätt temperatur med det varma vattnet. Men jag tycker det är lättare att bara gå upp och värma i micron ;)

♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • marla333

som de är nu, kokar vi alltid vatten och sen i med ersättning och så vattenbad. lite jobbigt att göra så flera gånger om natten. 
    de blir inte bakterier i en termos? alltså om man bara har vatten, ersättningen blandas i när den behövs.

• Queenie70
    marla333 skrev 2010-12-04 22:04:25 följande:
    som de är nu, kokar vi alltid vatten och sen i med ersättning och så vattenbad. lite jobbigt att göra så flera gånger om natten. 
    de blir inte bakterier i en termos? alltså om man bara har vatten, ersättningen blandas i när den behövs.
    Termos eller tekanna funkar utmärkt, vattnet håller sig ju fortfarande hett under natten.
  • Ängeln 80

Vi kokade vatten som svalnade och in med det i en kanna i kylskåpet. Sen var det bara upp på natten och hälla i flaskan och värma och därefter i med pulvret..

• kakmamman
    kakmamman skrev 2010-12-04 21:59:30 följande:
    Färskt vatten är klart bäst, när det har stått ett tag kan man känna som en beläggning på insidan av behållarn/glaset/flaskan..

Vi kokade vatten..hade i en flaska i kylen..
    Ett tips är att ha det i en termos..fortfarande varmt, lagom varmt, det svalnar ju med tiden..

Jag vet att en del har gjort så, men haft en flaska kallt vatten vid sidan om blandat till rätt temperatur med det varma vattnet. Men jag tycker det är lättare att bara gå upp och värma i micron ;)
    ska tillägga att jag menar att jag har kokat vattnet innan..har det i kylen, och värmer sen i micron..over and out!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Tänk att en sådan liten människa kan ha en sån stor plats i mitt hjärta♥¸.?°´¯) ♥
  • sommartjejen1

varför göra det svårare?=) man behöver inte koka vattnet innan om du inte har egen brunn....

• Blomsteröga

Med tanke på det som hände i Östersund kan det vara bra att koka även kommunalt vatten. Om vi får fler barn kommer jag att koka tills barnet är minst fyra månader. Innan man har nåtts av en varning att vattnet är förorenat har man hunnit ge flaskan flera gånger. Förutom föroreningen av parasiter i Östersund händer det då och då att det kommer in dagvatten eller avlopsvatten i kommunala system.

Svar på tråden koka vatten till natten, hur länge kan det stå framme?