• Selfish Geene

Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?

En kvinna ljuger om att hon använder preventivmedel, blir gravid och behåller barnet, hennes ONS blir pappa mot sin vilja och får betala underhåll till barnet.

Kan kvinnan dömas för något brott om de faktiska omständigheterna kan styrkas?
    Kan mannen stämma henne på kostnaderna han åsamkas pga hennes lögn? (underhåll till barnet) eller är en man alltid ansvarig för de barn hans spermier är upphov till?

Alt2:
    Mannen använder kondom men kvinnan "stjäl" den använda kondomen och inseminerar sig själv.
    Kan kvinnan dömas för något brott?
    Kan mannen stämma henne?

(även här utgår jag ifrån att de faktiska omständigheterna kan styrkas i domstol) 

Man får både tro och gissa, men om du vill komma med ett påstående som av andra läsare kan uppfattas som vetande, är det bra om du kan styrka påståendet med källhänvisning.

Var så tydlig du kan med vilka delar av ditt inlägg som är tro, fakta, spekulationer och/eller personligt tyckande. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-05 13:31
    Alternativ3:
    mannen använder kondom men saboterar den med vilje för att göra kvinnan gravid (mot hennes vilja och vetande).

har hon rätt att kräva honom på ersättning för tex inkomstbortfall/sveda och värk etc som graviditeten orsakar?

• Svar på tråden Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?
  • Sadness

Jag vill inte ens argumentera mot dem som stöttar alla de män som inte vill dra på gummit och sen förvandlas till en egocentrisk 5-åring som vill styra över en kvinnas kropp!
    (Och det är skitsamma om hon har "lurats" eller inte, män kan ansvara för sitt egna jävla sexualliv!)

Jag vädrar endast kvinnohat och barnsligheter!

• Pappa med 3

Det är upp till var och en att skydda sig mot oönskade graviditeter.

Man har liksom ansvar för sin egen utrustning. Det kan man inte lägga på någon annan.

• PerG
    Selfish Geene skrev 2010-12-08 23:36:26 följande:
    ok.
    jag svara ja även på den frågan. Jag skyddar mina ägodelar, men jag gör inte mer än vad som kan anses rimligt (låser bilen, ytterdörren etc.)

Att gå till ytterligheter (att inte lämna bilen på stan, att inte öppna dörren om någon ringer på etc.) skulle innebära så stora inskränkningar i mitt liv att det inte är rimligt att göra det (även om det ytterligare skulle minska risken att bli bestulen)

Ändå anser jag inte att jag får "skylla mig själv" om någon gör inbrott i mitt hus eller stjäl min bil.

Jag anser inte heller att jag ska behöva låsa in pengar och andra värdesaker för att besökare i mitt hem inte ska stjäla dom. 

Även om jag möjliggjort stölden genom att lämna pengar framme, har jag ingen skuld i brottet. 
    Det är bara tjuven som har skuld.

Precis... på samma sätt har ju en naken kvinna som springer genom en park mitt i natten ingen skuld i om hon blir våldtagen. Den som begår brottet är skydlig... inte offret...
  • kenttjej

Så länge båda är med på sexet så tror jag ju inte att man kan bli dömd för att det blir ett barn då, tror alla vuxna människor är väl medvetna om att barn kan bli till vid sex även om man skyddar sig. Som jag har förstått det så blir man väl inte ens dömd tex vid våldtäkt för att det blivit ett barn utan det är väl övergreppet som man blir dömd för? Men jag kanske har fel i det? Nån som vet?

• Köpenhamn
    kenttjej skrev 2010-12-09 02:30:41 följande:
    Så länge båda är med på sexet så tror jag ju inte att man kan bli dömd för att det blir ett barn då, tror alla vuxna människor är väl medvetna om att barn kan bli till vid sex även om man skyddar sig. Som jag har förstått det så blir man väl inte ens dömd tex vid våldtäkt för att det blivit ett barn utan det är väl övergreppet som man blir dömd för? Men jag kanske har fel i det? Nån som vet?
    Tror Assange gjorde så och att det rubricerades som våldtäkt.
  • Köpenhamn
    Bilburen skrev 2010-12-09 12:03:43 följande:
    Tror Assange gjorde så och att det rubricerades som våldtäkt.
    Ouh, nej jag missförstod. Assange blev dömd för övergreppet. Tror inte kvinnan blev gravid. Det var iofs två kvinnor som blev utsatta för övergrepp.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bilburen skrev 2010-12-09 12:13:03 följande:
    Ouh, nej jag missförstod. Assange blev dömd för övergreppet. Tror inte kvinnan blev gravid. Det var iofs två kvinnor som blev utsatta för övergrepp.
    Dömd? Han är häktad i sin frånvaro och misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande (eller han han dömts förut?).
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Köpenhamn
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-09 12:24:09 följande:
    Dömd? Han är häktad i sin frånvaro och misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande (eller han han dömts förut?).
    Ja, häktad var det. Konstigt att han smet. Smartare att stanna till allt var klart. Om han är oskyldig. Jag tänker automatiskt dömd eftersom han flydde landet. Våldtäkten var just detta eller hur?

Väldigt tråkigt. Han och hela Wikileaks får ett helt annat läge när han smiter från en våldtäktsdom.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Bilburen skrev 2010-12-09 12:28:26 följande:
    Ja, häktad var det. Konstigt att han smet. Smartare att stanna till allt var klart. Om han är oskyldig. Jag tänker automatiskt dömd eftersom han flydde landet. Våldtäkten var just detta eller hur?

Väldigt tråkigt. Han och hela Wikileaks får ett helt annat läge när han smiter från en våldtäktsdom.
    Jag tror inte att han var i Sverige när han först anhålls och han var definitivt inte i Sverige när han häktades.

Att han inte vill inställa sig har inte nödvändigtvis något med skuldfrågan att göra och att säga att han är automatiskt dömd är att gå händelserna i förväg.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Köpenhamn
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-12-09 12:36:19 följande:
    Jag tror inte att han var i Sverige när han först anhålls och han var definitivt inte i Sverige när han häktades.

Att han inte vill inställa sig har inte nödvändigtvis något med skuldfrågan att göra och att säga att han är automatiskt dömd är att gå händelserna i förväg.
    Javisst är det så. Många tänker säkert så när man smiter. I alla fall jag. I vissa lägen måste man ¨bite the bullet¨. Extra speciellt när man är på andra som en igel. Klart tappat respekt hos mig. Han lär vara skyldig.

Men här i tråden blir det en annan vinkling om han körde på utan kondom trots att villkoret var kondom. Det rubriceras våldtäkt om jag förstod det hela rätt. Borde bli snarlikt om tjejen ¨med flit¨ gör sönder kondomen. Kan tyckas.
  • Köpenhamn
    Bilburen skrev 2010-12-09 12:47:38 följande:
    Javisst är det så. Många tänker säkert så när man smiter. I alla fall jag. I vissa lägen måste man ¨bite the bullet¨. Extra speciellt när man är på andra som en igel. Klart tappat respekt hos mig. Han lär vara skyldig.

Men här i tråden blir det en annan vinkling om han körde på utan kondom trots att villkoret var kondom. Det rubriceras våldtäkt om jag förstod det hela rätt. Borde bli snarlikt om tjejen ¨med flit¨ gör sönder kondomen. Kan tyckas.
    Aspekten könssjukdom bör väl också vägas in. Och smittorisken blir betydligt större utan kondom än med en kondom med hål i.
Svar på tråden Kan man dömas i domstol om man lurar någon att bli förälder?